Annons:
Etikettfildelning
Läst 1074 ggr
ivanhoe81
2019-01-26 22:26

Hjälp med bestridning

Jag har fått ett brev med förlikning på 4500kr om en film som fildelats i mitt nätverk men det är bara några problem 1 jag hade inte datorn igång under hela sommaren pga värmen 2 jag är ensamstående så ingen annan kan ha satt igång datorn Jag är säker på att någon har hackat mitt wifi men hur bevisar jag det, de på telia vill inte hjälpa eller verkar inte kunna något alls

Annons:
Dioramabyggare
2019-01-27 02:12
#1

#0: kanske du känner någon datorkunnig som kan hjälpa dig hitta bevis för att någon har hackat din dator? Jag själv kan inget sådant, men det finns kanske någon sorts "logg" i din dator, där det syns vad som hänt?

Vem eller vilka står som avsändare av brevet? Är det ett företag kanske Konsumentverket känner till det företaget?

Mitt tips är att du skriftligen meddelar avsändaren att du bestrider kostnaden/fakturan,  exempelvis med motiveringen "genom att jag inte beställt tjänsten bestrider jag fakturan", och att du i någon form sparar all kommunikation med de du kontaktar i ärendet, och att du inte gör några som helst överenskommelser med företaget via eventuella telefonsamtal.

ivanhoe81
2019-01-27 02:42
#2

Njord dansk advokatfirma är det som är avsändaren Jag vet att jag inte har fildelat vid den perioden pga att det var så varmt i sommras så att min dator var avstängd mellan slutet av maj till det blev svalare i slutet av september men min wifi som har lösenord har varit igång Det är wifin som måste ha varit hackad och det är ju modemet från telia

Dioramabyggare
2019-01-27 04:18
#3

Ok.

Går det att manuellt stänga av wifi-n så att det inte går att hacka den i fortsättningen?

ivanhoe81
2019-01-27 04:33
#4

Jag har precis lärt mig hur det går att göra det

Kameratrollet
2019-01-27 13:58
#5

Jag rekommenderar läsning här angående bluffakturan.

JonasDuregard
2019-01-27 21:34
#6

#0 En möjlighet är så klart att någon annan använt din Wifi. En annan möjlighet är att ingen har fildelat någonting och de som påstår det endera är inkompetenta eller bedrägliga. I min bedömning verkar de möjligheterna ungefär lika sannolika. 

Det du definitivt inte ska göra är att betala. Det du bör göra är nog som du antyder, att bestrida fakturan. Kontakta firman, uttryck dig kort och tydligt i stil med:

"Stockholm 27 Januari 2019

Härmed bestrider jag kravet i ärende x-x-x i dess helhet då jag inte sett eller försökt se filmen vid den angivna tidpunkten.

Med vänliga hälsningar, X"

Svara inte på några frågor de ställer. Ge dem ingen information om ditt nätverk eller ditt hushåll. Om du vill kan du kräva att de raderar alla personuppgifter de lagrat om dig, inklusive din IP-address.

Annons:
JonasDuregard
2019-01-27 21:40
#7

#1 "kanske du känner någon datorkunnig som kan hjälpa dig hitta bevis för att någon har hackat din dator?"

Det är inte någon bra idé. Det här är inte en juridisk process, och i den mån det överhuvudtaget finns en bevisbörda ligger den hos de som utfärdat fakturan. 

Den enda informationen man ska förmedla är:

1. Du tänker inte betala. 

2. Du har inte laddat ner eller delat någon film. 

Allt man ger dem utöver det är bara ammunition de kan använda mot dig. Räkna inte med att de här personerna är intresserade av ifall du är skyldig eller inte, bara av ifall de kan få dig att betala.

Kaj
2019-01-28 08:45
#8

Det var ett program på P1 i höstas om just detta och då var det en advokat som var där och sa följande.

En dansk advokatfirma har satt i system att sända ut denna typ av fakturor på uppdrag av svenska intressenter.
Men det är ALLTID dom som måste kunna bevisa att det var just DU som använde ditt wifi och inge annan. Dom kan ALDRIG lägga denna bevisbörda på dig för det strider mot svensk lagstiftning och det vet dom om men dom chansar genom att skrämma med stämning och hoppas då att några skall betala.
Advokaten sa vidare att enligt svensk rättspraktis så är även 4.500 kr för en film alldeles för mycket även om det nu skulle vara  du som delat den. En domstol skulle aldrig dömma mer än typ 500 kr enligt svensk rätt.
Advokatens rekomendation var att ALDRIG betala utan att omgående bestrida fakturan och ta kopia på det. Därefter kan du kontakta konsumentverket som kan hjälpa till med detta då det är en oseriös aktör.
Det har visat sig att alla som bestrider fakturan i tid aldig kommit i ett läge där dom blivit dragna inför domstol och det finns även en dom från konsumentverket eller om det nu var ARN som ger dig stöd i att bestrida fakturan.
Så kontakta konsumentverket eller ARN och se till att bestrida fakturan per omgående. Om man bestrider en faktura kan den aldrig gå till indrivning eller kronofogden. Bara en domstol kan i sådana fall kräva in pengarna om du nu mot förmodan skulle bli fäld vilket du inte blir såvida den danska advokatfirman inte utan rimlig tvivel kan visa tt det var just DU och ingen annan som avnände ditt wifi. Det är som sagt deras ansvar att visa den rättsliga bördan och inte du. Dom kommer säkert hota med kronofogden och indrivning men har du berstridit fakturan är det inte möjligt. Men även där chansar dom fast dom vet att det inte fungerar.
Och det är även så att även om någon hackat sig in på ditt wifi så är det inte du som blir ansvarig där utan den danska advokatfirman måste i så fall söka upp just den personen och lägga skulden dit och kan aldrig göra det på dig.

Här får du lite mer stöd för din sak

https://www.svt.se/special/kravbreven/

https://www.nyteknik.se/digitalisering/professor-till-misstankta-fildelare-betala-inte-6879197

https://www.google.se/search?q=Njord+dansk+advokatfirma+fildelning&ie=&oe=

Upp till toppen
Annons: