Annons:
Etiketthårdvara
Läst 854 ggr
Vibeka
2/3/19, 1:20 PM

DVD-spelaren i laptop

Hej! Har försökt uppdatera dvd spelaren/brännaren i min laptop men får det inte att funka med att den ska läsa av och starta skivan själv… Tips på vad jag kan göra mer?

För att köra en dvd skiva måste jag in på den här datorn och skivenheten och starta den manuellt…

Annons:
Kaj
2/4/19, 9:53 AM
#1

Gå till inställningar och välj där enheter. I listan till vänster har du ett val som heterSpela upp automatiskt. Där bör du hitta din DVD Spelare. Klicka på den och välj en åtgärd.

Om det inte fungerar så gå till sökrutan vid Windows knappen och skriv kontrollpanelen. Ändra sedan vy till stora ikoner (uppe till höger)
Klicka på valet "Spela upp automatiskt"
Här hittar du mer detaljerade inställningar för olika typer av media och filtyper som du kan sätta.

Vibeka
2/6/19, 1:31 AM
#2

#1 Kaj! Testat båda nu och inget funkar… 😕

Kaj
2/6/19, 2:29 PM
#3

Det är till att DVDn har rätta drivrutiner för Windows 10. Om dessa är fel kommer kanske inte de funktionerna att fungera. Det är leverantören av DVD brännaren som är ansvarig för att följa Microsofts APIer då de gör drivrutinerna så de fungerar med Windows 10.
Just en DVD spelare/bränanre brukar man annars använda Windows egna inbyggda drivrutiner för. Då ska det inte vara några problem såsom du beskriver ovan

Vibeka
2/10/19, 9:09 PM
#4

#3 Kaj! Jag får ställa frågan till ASUS då.

Upp till toppen
Annons: