Annons:
Etikettundersökningar-kluring
Läst 2271 ggr
perk
2019-02-05 11:48

Strul med tjänstefördelaren.........???

Har fått ett konstigt ”problem” kan inte göra en rak koppling till min tjänstefördelare. Utan jag måste ha en router för att komma ut på nätet. Det har fungerat tidigare utan problem, har Viasat som leverantör och Telia har hand om stadsnätet.

Och ingen expertis verkar hitta något fel, ett tag påstod de att det var fel på min dator. Så nu har jag testat med tre olika datorer, och problemet är det samma.

🤔

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
JonasDuregard
2019-02-05 13:13
#1

Min gissning: ISPn tillåter ett maxantal lånade IP-adresser och du har nått gränsen. Endera kan du spoofa MAC-adressen för routern på din dator, försöka få routern att säga upp sitt lån, eller bara koppla ur den och vänta tillräckligt länge (hur länge är tyvärr svårt att säga).

perk
2019-02-05 14:45
#2

Jag väntande cirka tre veckor i december 😐

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Kaj
2019-02-05 15:59
#3

om jag förstår dig rätt så kunde du tidigare koppla direkt från väggens uttag till din tjänstefördelare (Gateway) för att få tripple play (TV, Internet och Telefoni).
Men nu måste du först ha en router mellan väggens uttag och din tjänstefördelare innan det funkar.

Då ser jag några saker som kan ha gått fel.
Din tjänstefördelare ger inte ut lokala ip-adresser på rätt sätt till din Internet koppling. Routern är alltidförkonfigurerad för att göra det vilket då skulle förklara varför det funkar med den som mellanvägg.

Vad kan då ha hänt. Tjänstefördelaren eller gatewaten har förkonfigurerade portar som det är viktigt att man sätter in rätt prylar i. Alltså TV måste gå på TV porten, Internet på Internet porten och telefoni på telefoni poerten (det bruakr finnas en port till men den ska vara reserverad för framtida bruk och skall inte användas).

Har du ändrat något i portarna eller flyttat om kablarna där?

Har Telia eller Viasat ändrat något i sin konfiguration som gör att du måste placera om portarna? - då måste du först prata med om och se i vilken port vad skall sitta,

Ett vanligt sätt att ha en router eller switch mellan ditt vägguttag och din tjänasteleverantörs gateway är för att man vill brygga en av portarna. Oftast är det då till IPTV mot din TV för att förhindra hackande störningar du kan få då du  strömmar IPTV. Detta för att om tjänstefördelaren/gatewayen har en brandvägg skall den kolla all trafik men eftersom IPTV trafik protokollet gör så många omsändningar beroende på vad den skall visa så kan tjänstelfördelare (eller en vanlig router för den delen) bli flödad av interna meddelanden och då helt enkelt kapa trafiken i tron att den är "flooded". Genom att brygga en router så talar man om i routerkonfigurationen att inte inspektera trafik på det sättet på en viss specifik port utan låta trafiken gå direkt mot ex TVn.
Det låter som om du via din router har hittat en sådan port (en brukar vara bryggad som default) och att du därför får det att funka där.
Enklaste sättet att brygga en router eller gateway är att helat enkelt sätta en switch (i stället för en router) mellan vägguttaget för ditt bredband och din router. Switchen inspekterar ingen trafik så den koppling du sätter där (ex din IPTV) går rakt in utan att det blir fördröjningar.
Men ett problem är om switchen inte kan dela ut en lokal ip adress för då måste du först i routern tala om att göra en fallback på switchens port (som du vill brygga) och låta routern dela ut en lokalip adress till den.

Jag antar att din router har flera portar. Kan du använda vilken som helst av dom och ändå få trafiken att fungera eller funkar det bara på en speicik port i routern mellan vägguttaget och din tjänstefördelare/gateway?

perk
2019-02-06 09:23
#4

#3

Jag var nog otydlig i beskrivningen, tjänstefördelaren kallar jag ”dosan” på väggen där fibern kommer in i huset. Där delas väl signalen upp på något vis, för det är ju fyra portar på den. Den första porten ska vara kopplad till datorn eller router om jag vill använda det. Den andra porten har jag till tv-boxen. Innan tjänstefördelaren så finns det inget som jag kan koppla något i.

Ska man göra felsökning på tjänsten, så ska datorn vara kopplad direkt till tjänstefördelaren enligt Viasat. Jag fick fel på routern som följde med abonnemanget, men det skulle ju inte vara något problem att komma ut på nätet ändå. För det var då jag skulle göra en så kallad rak koppling direkt till tjänstefördelaren. Men det är det som inte fungerar.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Kaj
2019-02-06 14:45
#5

Då stämmer ändå mitt inlägg. Tjänstefördelaren som du kallar den kräver att port 2 skall användas för TV Boxen. Det innebär nog att den redan är förberedd att vara bryggad av din internetoperatör och ViaSat.
Du skall definitivt kunna koppla in en dator direkt på första porten givet att den kan dela ut ip-adresser korrekt.
Om du inte kommer ut på Internet då utan först måste koppla in ene egen router på port 1 och sedan datorn till den så delar tjänsteleverantören troligen inte ut ip-adresser korrekt. Där tar då routern över och tar den fasta ipadressen du har mot Telia och sedan skapar lokala ip-adresser till alla dina datorer, skrivare etc som du kopplar upp på ditt interna nätverk.

Det är alltid krångligt när man har 2 leverantörer inblandade för dom kommer alltid skylla på varandra.
Här är det viktigt att veta vem som levererat tjänsteleverantören - alltså den lilla dosan i väggen med 4 portar. Detta är egentligen inget annat än en vanlig router som dom har konfigurerat för sin produkt. Är den från Telia skall du ringa Telias support och be dom kolla att alla portar får en lokal ip-adress och att dom är uppsatta korrekt.
Är denna dosa från ViaSat så är det dom du skall ringa för att se om dosan kan skapa lokala ip-adresser och för rätt port.

perk
2019-02-07 09:33
#6

Det är ”Öppen Fiber från Telia” jag har, och så har jag Viasat ”tjänsteleverantör”. Så det är till Viasat jag måste vända mig med problemen, de kontaktar sedan Telia för felsökning. Tyvärr hittar de inget fel, och kan inte förstå varför det inte fungerar. För enligt dom så ska det fungera. Därför har jag testat med flera datorer och fem olika nätverkskablar. 😕

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Annons:
JonasDuregard
2019-02-07 13:43
#7

Kan du konfigurera routern (oftast via ett webb-gränssnitt)?

I så fall finns det kanske en knapp för att släppa IP-adressen, vanligtvis skulle den kallas "release" och stå nära en IP-adress under en meny som heter WAN eller Internet eller liknande. 

En liten varning: Funkar det som jag hoppas borde du efteråt kunna koppla in en dator direkt istället för routern, men är det något annat som är fel finns det en minimal risk att internet slutar fungera genom routern utan att heller fungera på datorerna (även i det fallet borde det lösa sig med en omstart av routern, eller klicka på renew/aquire eller liknande på samma inställningssida).

Kaj
2019-02-07 13:44
#8

Så är det när det är många kockar inblandade. Supporten på dessa (i ditt fall Telia och ViaSat) jobbar inte ihop och folk som sitter där är sällan några stjärnor. Vore dom det skulle dom lätt kunna se vad ditt fel är för dom ska kunna koppla upp sig mot dig och dom ska även kunna felsöka genom att sända ut signaler direkt på respektive port och då ser dom hur porten svarar (eller inte svarar)

Så är det - pryoelever oftast tills man har tur och får tag i en som har lite koll och då snabbt avhjälper ditt problem.

Vet inte hur många gånger man hört från support hos internet leverantörer då man anmäler ett fel. Det är din dator - pröva en annan  dator och se hur det går (vilket är deras standard svar enligt deras mall).
Då jag säger att jag kan tillräckligt om datorer för att veta att det INTE är min dator och att jag redan felsökt just den datorn på alla fel innan jag ringer dom så hjälper inte det. Deras mantara att pröva annan dator, starta om (dator och router) etc upprepas tills jag gör det.
Det har även hänt att jag själv har mätt mot deras switch och sett att ping tid är alldeles för långsam och att det är orsaken till at internet inte fugnerar eller går segt.
Men dom vägrar ens lyssna på det för dom säger alltid "inegn annan har klagat" trots att ajg vet att mina grannar haft samma problem.
Då har jag stått på mig och krävt att dom sänder ut en testsignal till switchen själva och kollar. Supporten vet så kalrt itne vad det är men efter mycket om och men får man dom att ge det meddelandet till den bakomliggande tekniksa supporten.
10 minter senare drar Internet igång igen med full kapacitet. 
Inget besked tillbaka från deras support för skäms väl.
har hänt ett antal gånger faktiskt. Jag ringer inte supporten om jag inte med säkerhet konstaterat att felet inte ligger hos mig och då löst det själv.

perk
2019-02-08 12:54
#9

#7

Det där lät lite för avancerat för mig😞

Jag får nog fortsätta terrorisera Viasat supporten 🤓

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Upp till toppen
Annons: