Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1297 ggr
Talidass
2/13/19, 8:04 PM

Ljud och mic-uttag fram samt mic-uttag bak

Hej, ska försöka förklara rubriken lite bättre.

Har en dator som är ett hemmabygge jag fick för 5 år sedan. Det finns ljudutgång bak på datorn via ljudkortet, där har jag alltid haft stereon inkopplad. 
Fram på datorn har jag två uttag för USB samt ett för mic och ett för ljud. USB-uttagen funkar men jag har inte fått uttagen för headset att funka med mitt headset med inbyggd mic i samma sladd. 

Jag har fått ett par headset med dubbla sladdar för ljud och mic som jag försökte koppla in i datorn. Datorn gjorde inga utslag att jag hade stoppat in något så vi öppnade upp panelerna och såg en av sladdarna från framsidan inte var inkopplad i något, den har två kontakter -- AC 97 och HD Audio--. Kopplade in HD Audio till den enda matchande kontakten på moderkortet och hoppades att det skulle hjälpa, men det gjorde det inte.

Moderkortet heter Asus Sabertooth X58 och ska ha inbyggt ljudkort, men trots att alla senaste drivrutiner till kortet är installerade händer inget.

Ljudkortet heter Soundblaster x-Fi Xtreme Audio, senaste drivrutinerna är installerade där också.

Vi testade att plocka ut ljudkortet ifall det var någon konflikt mellan de två komponenterna men inget hände. 

Så för att summera, ljud kommer bara via uttaget från ljudkortet- inte moderkortet. Det lyssnar inte på något, men högtalarna sprakar när man kopplar in högtalarna till mic-porten(?). Kopplar jag in mic i ljudkortet får jag inga utslag, finns dock inget rosa uttag om det kan påverka? Finns ett blått med mic-symbol men då lyser bara Line-In från styrenheten på Kontrollpanelen.

På frontpanelen får jag heller inget ljud och micen funkar inte där heller.

Tankar och idéer? Är inte superhaj på datorer men lite kan jag, och har hjälp här hemma i så fall

Annons:
JonasDuregard
2/13/19, 8:51 PM
#1

#0 Du borde koppla frontpanelen direkt till ljudkortet. 

Du kan också kolla i ljudkortets drivrutinsinställningar och slå av allt som handlar om att automatiskt identifiera hörlurar.

Talidass
2/13/19, 8:59 PM
#2

Det finns ingen anslutning till ljudkortet där jag kan koppla panelen, ljudkortet trycks bara fast i moderkortet sen finns inget mer på det.

Behöver jag starta om datorn efter att jag ändrar detektionen av hörlurarna eller är det något som borde gå igenom på en gång?

JonasDuregard
2/14/19, 10:29 AM
#3

"ljudkortet trycks bara fast i moderkortet sen finns inget mer på det"

Enligt specifikationer och bilder jag sett så finns det en liten 5x2 uppsättning med kontakter på kortets ovansida (uppe i höger hörn om du håller det med buss-anslutningen nedåt). 

Kontakterna är bara små böjda pinnar av koppar, så de är lätta att missa bland alla ytmonterade komponenter på kortet. Hittar du inte kontakterna så ta gärna ett kort på kortet (🙂) och på kontakten från frontpanelen och lägg upp här.

JonasDuregard
2/14/19, 10:29 AM
#4

#2 "Behöver jag starta om datorn efter att jag ändrar detektionen av hörlurarna eller är det något som borde gå igenom på en gång?"

Jag skulle gissat på att det sker direkt, men en omstart skadar väl inte.

Talidass
2/16/19, 7:42 PM
#5

Var inne på inställningarna till moderkortet och kikade lite, nu funkar allt men jag vet inte riktigt varför.

Men tack för hjälpen i alla fall :)

Upp till toppen
Annons: