Annons:
Etikettinternet
Läst 3368 ggr
Cool-Cat
3/6/19, 11:04 AM

Internetåtkomst

Min stationära dator har varit utan internet i 3 år då jag använt E´s dator.

Nu har jag borrat hål i väggen och fått igenom en lan-sladd till datorn så att jag kan ansluta den till hennes fiber.

Har kopplat in en switch vid E´s dator så att vi kan ansluta en till.

Får ingen anslutning trots att jag ser att lan-sladden fungerar.

Får detta meddelande : "Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration"

Har ingen aning om vad jag ska göra. 

Har win7

Annons:
JonasDuregard
3/6/19, 11:51 AM
#1

Vanlig felsökning vid sådana här problem innefattar att testa att ansluta en annan dator på samma sätt, och att testa att ansluta samma dator till Internet utan mellanled (router), för att identifiera var felet ligger.

Cool-Cat
3/6/19, 10:07 PM
#2

Men om jag flyttar datorn till det andra rummet där E´s dator står och kopplar in den där så lär väl felet kvarstå då det inte är något fel på signalen.

Samma sak om jag flyttar E´s dator till mitt rum. Det lär nog fungera där också. Man kan ju se de blinkande ljusen från lan-sladden. Fast det är bra att veta att jag kan testa detta om inget annat fungerar. Jag väntar dock lite för att se om det kommer andra alternativ. Tack för hjälpen :-)

Kaj
3/7/19, 10:04 AM
#3

Kan den andra datorn kopplas till switchen och få Internet åtkomst?
Alltså är du säker på att switchen fungerar?

Sedan undrar jag om du först har en router och sedan lagt till switchen på en av routerns portar?
Då har du skapat något som kallas bryggning vilket är ett relativt avancerat sätt att konfigurera ett nätverk. Här krävs således att routern förstår att dela ut ipadresser till switchen som i sin tur ska förstå DHCP internt och dela ut egna ip-adresser till respektive port.
Det är jättesvårt för oss och se hur du har kopplat ihop ditt nätverk med router-switch till de olika portarna.
En router brukar ha en funktion för att brygga en eller flera portar (bridge) och då går nätverkssignalen direkt ut till just den porten och om där då sitter en switch på just den porten kan det bli problem eftersom switchen normalt inte klarar av att få lokala ip-adresser då.
Att samtliga portar i routern är bryggade har jag svårt att tro så om det inte fungerar med att koppla in switchen på en port i routern pröva då en annan. Någon borde fungera. Men det är då som sagt under förutsättning att din router förstår att det sitter en switch i porten och att switchen förstår att ta emot DHCP och dela ut lokala ip-adresser på sina portar.

Har ni ingen router utan att E's dator tidigare kopplade sig direkt mot WAN uttaget på fibern och att du nu satt en switch däremellan för att på så sätt få 2 eller flera utgångar så krävs att switchen förstår DHCP och kan dela ut ip-adresser lokalt. Där är i så fall en router en bättre lösning för den har DHCP som standard för att dela ut lokala ip-adresser per port.

Som sagt jätte svårt för oss att vägleda dig då vi inte har hela din bild klar för oss. Hur du kopplat samman allt, vilken typ av router du har, vilken typ av switch du har med mera.

Cool-Cat
3/7/19, 11:00 AM
#4

Den andra datorn är också kopplad till switchen  som har en kabel direkt från fibernätet.Använder den datorn nu. Inget trådlöst här.

Här är switchen:   https://www.teknikmagasinet.se/produkter/gaming-data/natverk/switchar-powerline/zap-gigabit-switch-5-port

JonasDuregard
3/7/19, 1:11 PM
#6

Har du testat att koppla din dator direkt till Internetuttaget?

Annons:
Cool-Cat
3/7/19, 2:18 PM
#7

Nää, jag ska testa det.🙂

Cool-Cat
3/7/19, 3:43 PM
#8

Har testat det nu. Samma utfall. Fibern direkt in i datorn. Fortfarande "Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration"

Record
3/8/19, 10:55 AM
#9

Har du följt #Caj's råd borde du fått andra svar i din dator.

Enda tillägget ja kan tänka mig är att någon av kablarna du har är korsad. Googla på nätet vad Rak/Korsad är, för att jämföra med dina.

Lokala IP är viktiga. 😉

Cool-Cat
3/8/19, 12:08 PM
#10

Har testat alla Kaj´s råd vilket framgår av mina inlägg.

JonasDuregard
3/8/19, 2:18 PM
#11

#9 Det är troligtvis inte problemet. Om det inte är väldigt gammal utrustning. Men att testa en kabel man vet fungerar är alltid bra. 

#10 Följ den här guiden (andra delen, som inte är för trådlösa) och kontrollera att din dator är konfigurerad för DHCP ("Erhåll en IP-adress automatiskt"):

https://support.microsoft.com/sv-se/help/15089/windows-change-tcp-ip-settings

Record
3/10/19, 2:42 PM
#12

#11

Någonstans får man börja, har kommit ut till kunder där kablar har varit TVÅtråd med fyrpolig kontakt. När TS har provat allt kan det vara bra att ta fram de sista. Svaret brukar vara, det passar ju att koppla in i datorn, 🤔

Cool-Cat
3/11/19, 10:27 AM
#13

Tack Jonas ska testa detta.🙂

Annons:
Kaj
3/11/19, 10:28 AM
#14

Om det inte ens fungerar när du kopplar datorn direkt till WAN uttaget (kabel direkt in i uttaget i väggen) så är det något fel med datorn. De switchar du har ser jag ingen tekniks specifikation på men min gissning är att dom lätt ska fungera så som du vill. Det viktiga här är att dom klarar av DHCP vilket skulle förvåna mig om dom inte gör. Om du skall skapa en brygga - dvs ha switchen innan routern kan det ibland behövas att man slår av DHCP i routern och låta switchen dela ut ip-adresserna. Det är lite svårt att veta hur du har kopplat men jag skulle föreslå följande.
Dra WAN direkt till din router.
Koppla in swtichen på en av portarna i routern och koppla in di dator där.
Om du måste eller vill att routern ska vara bryggad så gå in i din routers konfigurationsgränssnitt  via en webbläsare. Där letar du efter om det finns något om bridge eller vlan. Om du hittar det så ser du vilken port i routern som redan är förberedd att vara bryggad. Koppla då in switchen där.
Du kan även brygga genom att sätta switchen först och sedan koppla den till routern. De datorer som sätts in i switchens uttag blir då bryggade och de som går mot routern (fast eller trådlöst) blir som vanligt via routern.

Bryggad innebär att man skapar ett virtuellt nät som inte går över routerns normala trafik koll. Det kan ex vara bra för om man vill koppa in en dator som ska köra en viss typ av krävande spel eller IP-TV som bygger på IGMP protokollet som lätt kan överbelasta routern. genom att då brygga en viss port så kommer trafiken inte kollas med routerns funktioner utan gå direkt ut mot den porten. På så sätt blir då routern inte överbelastad.

men som sagt i ditt fall tror jag mer på att du har något fel i din dator och ditt nätverkskort eftersom du inte får igång den ens om du går direkt mot WAN uttaget  i väggen.
Du kan ju pröva och avinstallera nätverkskortet från datorhantering och sedan ominstallera det och se om det hoppar igång. Innan kan du som Jonas skriver ovan gå in under nätverkskonfigurationen och se att DHCP är påslaget att erhålla en ip adress automatiskt.
Skulle nu det vara så att ditt nätverkskort är trasigt så kan du ju alltid köpa ett USB nätverkskort som du pluggar in i USB uttaget och sedan nätverkskabeln i den.
Sök på USB nätverkskort så får du upp en massa förslag var du kan köpa sådana för några hundringar. Välj mellan trådlös eller fast där - du ville ju ha fast om jag förstod dig rätt.

Cool-Cat
3/11/19, 10:34 AM
#15

Ska kolla detta närmare strax. Vill bara säga till Kaj att jag har ingen router.

Kaj
3/12/19, 7:58 AM
#16

#15 alltså inte ens en från din internet leverantör?

Har du bara ett hål i väggen med internet?
Om så då måste din Switch klara DHCP (den funktion som delar ut ip adresser) vilket de allra flesta gör.
Min tolkning är då återigen att det är din gamla dator som har problem med nätverkskortet som du då kanske måste byta ut alternativt köpa ett USB nätverkskort.

DHCP
Från din internet operatör får du ETT ip-nummer det är allt.
Vill man ha flera datorer som skall ut på nätet måste man således lösa detta internt och det är där en router eller en switch kommer in i bilden. En sådan har en DHCP funktion. Internt skapar den dynamiska ip-adresser för att särskilja alla datorer åt. När trafiken sedan går ut mot internet så slussas de om på den externa ip-adressen som din internet operatör givit dig. När svar sedan kommer från internet sköter DHCP funktion om att veta till vilken dator på det interna nätet svaret skall gå.
På så sätt har man alltså bara en ip-adress ut på internet men kan ha upp emot 255 datorer internt som delar på den utan att krocka med varandra.

JonasDuregard
3/12/19, 11:56 AM
#17

Troligtvis är problemet att internetleverantören bara delar ut en eller ett fåtal IP-adresser och att alla är reserverade. Det behövs en router som båda datorerna är kopplade till. Dessutom är det inte säkert att det fungerar att koppla i en router direkt på grund av att IP-adresserna är reserverade, då måste man få den första datorn att släppa sin IP-adress.  

Det här är ett ganska vanligt problem med bredbandsanslutningar nu för tiden verkar det som. Ring telefonsupporten.

Cool-Cat
3/12/19, 10:10 PM
#18

Aha, Kaj, det kanske kallas router, den dosa som sitter på väggen där lan-sladden kommer ut. Har inget trådlöst iaf. Ur samma dosa kommer det en koaxialsladd för kabel-tv.

Har inte kollat alla era fina tips ännu. Återkommer….

Kaj
3/13/19, 2:20 PM
#19

Yapp det är en slags router som du fått från din IP leverantör
Inte sällan kallar ip-leverantören detta för en tripple-play router. Detta för att dom redan förkonfigurerat dom för Internet, Kabeltv (eller ip-tv) och telefoni (vem använder fast telefoni numer?)
Där har dom vanligtvis redan angivit vilken port du skall använda för IP tv och för telefoni.

Cool-Cat
3/13/19, 8:57 PM
#20

E´s dator har ett trasigt nätverkskort(moderkortet)så hon har uppkoppling via usb. Jag provade den och det fungerar. Då är det väl mitt nätverkskort som är trasigt?

Annons:
JonasDuregard
3/14/19, 8:09 AM
#21

#20 Inte nödvändigtvis. Det kan fortfarande vara slut på IP-adresser, själva nätverkskortet behåller nämligen lånet på IP-adresser även om du byter dator den är kopplad till (genom att det har samma MAC för den som undrar). 

Du skulle behöva testa med ett tredje nätverkskort eller en router för att veta om det är ditt nätverkskort eller IP-adresserna som är problemet.

JonasDuregard
3/14/19, 8:12 AM
#22

Du kan prova att köra kommandot ipconfig /release
(i kommandofönster, kör cmd.exe) när du har USB-kortet ikopplat och fungerande, sedan koppla över nätverkskabeln till det andra kortet och se om det fungerar då. I så fall är det IP-adresserna och du måste skaffa en router.

Kaj
3/14/19, 8:52 AM
#23

Kör även ipconfig /renew från kommandoprompten -
även ipconfig /release

kör du båda kommandona så är du garanterad att få en ny release av ip adresser. Funkar det då på din dator så är det nätverkskortet.

Cool-Cat
3/14/19, 10:09 AM
#24

Oj, nu händer det grejer här.Körde ipconfig/release och det stod: "ett fel uppstod när gränssnittet Anslutning till lokalt nätverk 2skulle frigöras: En adresshar ännu inte associerats med nätverksslutpunkten. 

Ingen åtgärd kan utföras på Anslutning till lokalt nätverk nedan mediet är frånkopplat.

Ett fel uppstod när gränssnittet Loopback Pseudo-Interface 1 skulle frigöras: Det går inte att hitta filen"

Jag tänkte, provar iaf att sätta in nätverkskabeln i det andra kortet…….och det fungerade!!!

MEN, tusan också, nu kan jag inte ansluta E´s dator till nätet trots att jag kopplar förbi switchen. Har också gjort en systemåterställning.

När jag kör ipconfig på hennes dator så kommer anlutningsuppgifter fram och det ser bra ut i kommandofönstret.

Cool-Cat
3/14/19, 10:34 AM
#25

Såg inte din kommentar Kaj Ska köra det på E´s dator nu.

Cool-Cat
3/14/19, 11:10 AM
#26

Körde release och renew på min dator trots att den fungerade och då slutade den att fungera samtidigt som E´s dator fick anslutning igen

Cool-Cat
3/14/19, 11:16 AM
#27

Det Kommer upp en massa uppgifter om anslutningen när jag kör både renew och release på min dator när den fungerade.

Ett fönster som kom upp på E´s dator när den inte fungerade som nu fungerar var(tror det var om usb//lan/hårdvaran)  "Another instance is running" "Objektreferensen har inte angetts till en instans av ett objekt"

Annons:
JonasDuregard
3/14/19, 1:09 PM
#28

Det är definitivt brist på IP-adresser som är problemet. Vill du få det att fungera måste du i tur och ordning:

1. Skaffa en router. 

2. Köra ipconfig /release på en dator som internet för närvarande fungerar på. 

3. Koppla routerns Internet-ingång (oftast märkt WAN eller Internet) direkt till uttaget, och båda datorerna till två av routerns lokala utgångar (ofta märkta LAN och numrerade 1,2,…).

Cool-Cat
3/14/19, 2:19 PM
#29

Aha, då skaffar jag routern  jag länkade till för ett tag sedan. Den hos Kjell & Co

Ska se om jag kan lämna tillbaka switchen.

Jag återkommer, men tack för hjälpen under tiden…Kaj och Jonas 🙂

Cool-Cat
3/14/19, 4:20 PM
#30

Skaffat en router nu. Verkar dock inte fungera ännu.

En TP-link Archer C60

Har kopplat rätt antar jag men vill inte fungera på någon av datorerna.

Jag har stängt av det trådlösa som den också har.

Cool-Cat
3/14/19, 5:08 PM
#31

Nu verkar det fungera på bägge datorerna…..återkommer

Cool-Cat
3/15/19, 10:50 AM
#32

mmm…hade knappast klarat detta utan Kaj och Jonas. Jättetack till er två .

Nu fungerar det jättebra!

Upp till toppen
Annons: