Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 1107 ggr
Angel60
2019-03-16 17:33

PDF fil

Varför kan man inte kopiera pdf filer?

Har äntligen hittat en bruksanvisning till min  telefon ! Då ligger den på en pdf fil, och jag kan inte ladda ner den. HJÄLP

Annons:
Vixxen
2019-03-16 17:40
#1

Går det inte att skriva ut pdf-filen?

Sindri
2019-03-16 17:55
#2

Vill du ladda ned till datorn eller telefonen?
Det är väl bara att ladda ned en pdf-läsare? Jag gillar Sumatra
https://www.sumatrapdfreader.org/free-pdf-reader.html

Angel60
2019-03-16 18:04
#3

#1

Nej det går inte.

#2

BARA att ladda ner….Jag är så himla dålig på DATA så det är jättejobbigt att BARA ladda ner😭

Sindri
2019-03-16 18:19
#4

Ok - då tar vi det lugnt.
Vill du ha filen på datorn eller telefonen?

Sindri
2019-03-16 18:24
#5

Hmmm. Du skriver ju på Datorn iFokus så jag chansar på datorn.

Här är en svensk sajt du kan ladda ner ifrån. Klicka på länken nedan.
http://windows.dailydownloaded.com/sv/graphic-design-software/pdf-software/7305-sumatra-pdf-download-install

Du ser två gröna textplattor där det står Ladda ned. Du kan klicka på vilken som helst av dem.

Var uppmärksam på att det inte är ibockat någon ruta där det står att du samtidigt laddar ner något annat.

Angel60
2019-03-16 18:26
#6

#4

På datorn, så att jag kan skriva ut bruksanvisningen som jag hittade till min mobil. Den var "bara" på ca 250 sidor🤪

Annons:
Angel60
2019-03-16 18:29
#7

#4

Då testar jag……..

Sindri
2019-03-16 18:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

När du laddat ner programmet så skall du se någonstans i nederkant på skärmen att det ligger. Dubbelklicka på den så installeras den på datorn.
Alternativ kan du hitta den i mappen Hämtade filer. Den skall sluta på .exe.

När du har Sumatra installerad på datorn så öppnar du bruksanvisningen.

Uppe till vänster ser du en menymarkering som ser ut som tre vägräta streck. Klicka på den så öppnas en meny. Välj Arkiv, så kommer arkivmenyn upp. Där kan du välja Spara som. Nu måste du bestämma var på datorn du skall spara bruksanvisningen så du hittar den igen. 

Som du ser så finns också alternativet Skriv ut lite under Spara som.

Sindri
2019-03-16 23:16
#9

Hur går det?

Record
2019-03-17 11:04
#10

Detta hände mig i går när jag ville ha en manual på min kamera.

Om du har Edge och Google sökning, stoppas det hela av Windows 10.

Kanske ännu så länge, gilla läget, nytt påfund av Google? 😭

Visst går det att läsa och skriva ut, kan det vara så att fabrikanten kan vara inblandad? 😃

Sindri
2019-03-17 11:14
#11

Hur menar du, kan Windows 10 hindra att ladda ned pdf-filer?
Jag har W10 och har aldrig råkat för det.

Record
2019-03-17 11:33
#12

#11 Sindri

Att ladda ner och installera, läsa, vissa delar av manualen gick fint, men inte spara.

Tar jag däremot CDskivan vilken följde med kameran, kan jag spara vad jag vill.

Allt händer med PDF-filer med senare datum.

Sindri
2019-03-17 12:48
#13

Har du Adobe eller Sumatra?

Annons:
Sindri
2019-03-17 12:53
#14

Eller - det borde inte spela någon roll för när man läser filer på nätet.
Kan du länka till någon pdf som du inte kunnat ladda ned.

Record
2019-03-17 13:40
#15

#Sindri

Jag kan ladda ner allt ja vill och har Adobe, som jag nu stängt av tillfälligt, med samma verkan. Provade med en dator som har Win XP, där det går bra hela vägen med Pdf-fil.

Sonen har win10 /1803, han skickade en manual till mig via mail, den går inte att spara hos mig. Jag har Win10 1909.  

Då återstår Edge eller uppdateringen 1803--->1909.

Angel60
2019-03-17 20:26
#16

#Sindri

Nu har jag laddat ner Sumatra 2 ggr. utan att det blir som du berättat, känns totalt hopplöst. Nånting hände dock, det började skriva ut, men….pappret kom snett och efter det startade inte kopieringen alls. Något mer förslag på vad jag ska göra???

Record
2019-03-17 20:45
#17

#15

#14

Har under dagen testat med andra Webbläsare med samma resultat, får nog ta en tur till MS Support.

Min Windows uppgradering skulle naturligtvis vara 1803 --->1809 då problemen upptäcktes.

Sindri
2019-03-17 22:04
#18

#16 av: Angel60
Oj, vilken otur du har. Det är svårt att ge råd så här genom cyberrymden.
Får du alls upp den bilden som jag lade upp när du öppnar dokumentet i Sumatra?
Om du kunde börja skriva ut så betyder det ju att det går, och att du har dokumentet på din dator.
Kan bara råda dig att starta om allting och  försöka igen. Eller imorgon.

Angel60
2019-03-17 23:10
#19

#18

Tack Sindri, vilken tur jag har att få prata med dig.  Ska försöka lite till innan jag ger mig.

Kaj
2019-03-18 08:28
#20

Varför ska man ladda ner en PDF läsare för???
Alla moderna webbläsare idag (MS Edge, FireFox, Chrome mfl) har pdf läsare inbyggda så det behövs inga externa program längre.

Om du har Windows 10 och startar webbläsaren MS Edge och sedan går till sidan där du har din PDF fil så klicka på den så kommer filen öppnas i MS Edge.
Där kan du sedan spara filen genom att klicka någon stans i texten så kommer en menyrad att synas högst upp. Där har du funktioner för både skriva ut och spara.
Du kan även klicka i texten på pdf filen och sedan högerklicka då har du valet Spara Som och Skriv ut.

Använder du Chrome som webbläsare så ska du öppna pdf filen i Chrome och sedan för du musen högst upp så dyker även där en menyrad upp med spara som och skriv ut. men även här kan du högerklicka och välja skriv ut.

Använder du fortfarande Internet Explorer så byt omgående till MS Edge eller någon annan webbläsare för Microsoft har slutat att utveckla Internet Explorer. Man har gått över till MS Edge där i stället.
Men även i IE kan du öppna pdf filen. Sedan får du aktivera IEs menyrad genom att gå högst upp i den grå raden och högerklicka och välja att bocka för Menyrad.
Sedan går du högst upp i menyraden till Arkiv. Där har du spara som och skriv ut

Annons:
Sindri
2019-03-18 09:27
#21

Oj, det visste inte jag! Fort farande står det på många sidor För att kunna läsa detta måste du ha Adobe Reader installerad. Jag föredrar Sumatra då det inte har så mycket extra funktioner och en massa ramar som tar plats.

Jag använder Chrome så då kan jag avinstallera Sumatra och läsa tidningar och annat ändå?

Kaj
2019-03-18 09:36
#22

#21. japp du kan läsa PDF filer i Chrome utan problem. pröva att öppna ex denna fil i Chrome ska du se
https://www.samsung.com/se/support/model/SM-G970FZGDNEE/#downloads 
du har nedladdningslänkar till höger på 2 pdf filer.

PS om du i ditt PDF program angivit att det alltid skall öppna PDF filer så behöver du nog slå av det först. I Windows 10 går du till sökrutan och skriver "associera" sedan väljer du appen välj  en standard app för varje filtyp. Leta upp pdf och ändra till Chrome.

Kaj
2019-03-18 09:40
#23

Tidigare behövde man Adobe Acrobat för att redigera en PDF fil men om man har Microsoft Office version 2016 eller senare så kan man i de flesta fall öppna en PDF fil i Word. MS Word försöker då konvertera filen till ett Word dokument som du sedan kan editera och spara - och då även spara som en PDF fil om du vill.

JonasDuregard
2019-03-18 10:20
#24

#0 För att spara filen: Högerklicka på en länk till den och välj "spara länk som" eller liknande. 

För att öppna den finns det några olika råd i tråden. En till möjlighet: Om du använder G-mail, skicka filen till dig själv så kan du öppna den som en bilaga (i alla fall i Chrome men jag tror G-mail har sin egen PDF-läsare så det borde fungera även på äldre webbläsare som skulle behöva en plugin för att öppna PDF).

Record
2019-03-18 13:51
#25

Jag har löst det för min del, kör wu.diagcab-filen. Vilken jag inte har.

För att ge ett bättre svar måste ja tala med fabrikanten av min kamera- disk.

Att spara pdf'en med ctrl + P borde gå.

Sindri
2019-03-18 16:10
#26

Jag kan väl helt enkelt bara avinstallera Sumatra?
Jag har senaste Office så då skall jag kunna redigera pdf också. Vad häftigt!

Angel60
2019-03-23 10:01
#27

Nu har jag kommit till utforskaren med min PDF-fil. Pust…….

Beskrivningen öppnar jag och får fram den. MEN.. Beskrivningen är på 100 sidor, jag fick ut ca 50 sidor, trassel i kopieringen så jag fick stänga ner. Försöker nu komma in till sidan 51 och starta om därifrån, MEN… det går inte, den startar från början med sida 1.

Så mina vänner….än är jag inte klar…..

Vad ska jag göra?????

Annons:
JonasDuregard
2019-03-23 18:07
#28

I utskriftsinsällningarna kan du välja vilken sidor som ska skriva ut.

Record
2019-03-24 09:29
#29

I mitt förra inlägg skrev jag " Tryck CTRL + P ", då kommer du till en utskriftsmeny där väljer du "sidor" ----> Eget intervall,----> resten av din utskrift enligt exemplet i röda texten…

Men den som bromsat mina utskrifter är något helt annat.🤔

Angel60
2019-03-24 15:33
#30

TACK  TACK   TACK!!!!!! 

Ett stort tack till alla som hjälpt mig!

Nu har jag skrivit ut alla mina sidor, lugnet har kommit och en spännande läsning väntar…

Sindri
2019-03-24 16:59
#31

Vad roligt att höra att du lyckades. Trevlig läsning! 😃

Upp till toppen
Annons: