Annons:
Etikettövrigt
Läst 1785 ggr
Vibeka
3/28/19, 10:30 PM

Om konfiguration

Hej! Har försökt att omkonfigurera min laptop i kväll, har gjort detta flera gånger förut men nu vill den inte?! 

Jag har testat inne i windows och i felsäkert läge men den jobbar fram till 28 % sen säger den att det går inte….

Jag har ingen återställnings skiva eller usb heller  :( 

Nån som har några bra förslag?

Annons:
JonasDuregard
3/29/19, 10:38 AM
#1

Lite mer information vore till hjälp. Vad menar du med omkonfigurera,  vad är syftet, hur har du försökt göra det, och vad säger den mer exakt än att det inte går?

Version på operativsystem, datormodell och så vidare vore också bra.

Vibeka
3/29/19, 11:34 AM
#2

#1 Syftet är att tömma C disken helt och installera om en ren Windows 10

Jag har försökt göra det via felsäkert läge men den kommer bara till 27% innan den säger att det inte går att göra det,den säger inget mer än så.

Jag har gjort det via inställningar och  återställ datorn.

ASUS, Windows 10.

Vibeka
4/1/19, 11:02 PM
#3

Någon som har några förslag?

Kaj
4/2/19, 9:53 AM
#4

Du säger inget om din nuvarande Windows fungerar eller ej och som du då vill ominstallera för att tömma C disken och få en helt ren dator med Windows.

Om Windows fungerar att starta upp i dag på din dator kan du skapa en återställningsenhet. Skriv återställning i sökrutan och välj att skapa en sådan.

Ett annat alternativ är att om du har en giltig Windows 10 licensnyckel så kan du hämta hem Windows 10 från Microsoft. Där ska du då även se till att hämta hem deras programvara för att skapa ett bootbart USB minne. Sedan kopierar du Windowskopian dit. Detta sker i samma program Microsoft Media Creation Tool som dels skapar ett bootbart USB minne och sedan ger dig valet att skapa ett Windows 10 installations media till USB minnet (se länk nedan)
Efter det kan du peta in USB minnet i datorn och boota upp från USB minnet som nu startar en ren Windows installation och tömmer hela din dator.
Det beror lite på hur gammal din dator är också. Är den hyfsat ny stöder den troligen UEFI vilket är det nyare sättet att boota på. Du kan se det i dina BIOS inställningar (normalt når man dessa genom att klicka F2 tidigt vid uppstart)
Om du har UEFI stöd kan du ladda ner Microsoft Media Creation Tool.
Via det kan du ladda ner ett nytt Windows 10 (du behöver en licensnyckel) samt skapa ett bootbart media som du sedan kan installera Windows 10 från. Du kommer få valen om du vill spara dina filer och appar eller om du vill göra en helt ny installation
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

OBS! innan installationen enligt ovan bör du först hämta hem drivrutiner för ditt nätverkskort. Det kan nämligen vara så att du måste konfigurera det manuellt direkt efter och har du då inte hämtat hem dessa på ex ett annat USB minne och inte har någon annan internet åtkomst kommer du inte ut på Internet så du kan ladda hem dessa. Så om du bara går till din dators hemsida och laddar ner nätverksdrivrutiner (och gärna alla andra drivrutiner som dom rekommenderar också) så kan du efter att du installerat Windows kolla om du kommer ut på nätet. Om du inte gör det klickar du på installationsfilen för nätverksdrivrutinerna så skall du vara OK efter den installationen sedan.

PS - givet att din nuvarande hårddisk inte är kraschad förstås.

Vibeka
4/2/19, 3:52 PM
#5

#4 Kaj!

Jag vill rensa C helt för att jag har nyligen haft en elak trojan i datorn och vet inte om allt tagits bort med mitt virusprogram + att c disken är i princip full och glöder röd. Datorn har i grunden windows 8, men fick Windows 10 av microsoft när den kom, så några nycklar till den är jag inte medveten om.  Jag har gjort som jag alltid har gjort när jag vill rensa C disken att jag går in på återställningar och väljer att rensa allt men den går bara till 28 % och där får jag ett meddelande att datorn kan inte återställas?! Har testat ladda ner en ny Windows 10 på ett usb minne men där händer samma sak när jag startarom via den…. :(

Kaj
4/3/19, 11:33 AM
#6

Låter som att du kan ha ett problem med hårddisken kanske.
pröva och kör en koll på den via att högerklicka på  C disken i utforskaren, välj egenskaper och sedan fliken Verktyg och Kontrollera nu. Det kan ta ett tag och en ev. omstart kan behövas så körs diskkollen under omstarten. Kan ta upp emot någon timme eller så minst.

Annons:
Kaj
4/3/19, 11:36 AM
#7

Är du orlog för att du inte fått bort allt skit så pröva Malware bytes
https://www.malwarebytes.com/mwb-download/thankyou/

den rensar det mesta och är gratis.
Där kan du även ställa in så den körs på djupet vid en omstart. Då sker kontrollen innan några program eller virus/trojaner hinner starta och den kan då ta bort sådant som annars kan vara svårt att få bort då Windows väl startar upp.

Vibeka
4/3/19, 1:52 PM
#8

#4 Redan använt malewarebytes. Måste rensa c disken helt då det knappt finns nåt utrymme kvar. Får ringa Microsoft och be dem om hjälp.

Record
4/7/19, 10:38 AM
#9

Glöm inte licensnyckeln, (key-code) den måste du ange i ett test för att få en ny Win 10 kopia. Säger testen att det är fel, kan du vända dig till fabrikanten för en kopia mot uppvisande av bevis.

Kanske skulle din ASUS bli piggare med en SSD-disk som passar.

Vibeka
4/8/19, 10:31 PM
#10

# Kaj Nu kommer jag bara till Skrivbordet och där säger datorn att jag skrivit in fel lösen ord… gjort nytt men det accepteras inte. Så kommer inte in i min dator 😣😢

Kaj
4/9/19, 10:23 AM
#11

Med Skrivbordet menar du väl inloggningsskärmen? Skrivbordet i sig är det första du ser efter att du lyckats logga in och där ska inte några lösenord behövas.

Har du gjort en ominstallation av Windows som du önskade enligt ovan? I så fall ska du ha skapat ett nytt konto i själva installationen och där även angivit ett lösenord. 
Vid installationen kan du välja mellan två typer av konton (valfritt vilket du väljer)
Lokalt konto - det är det "gamla vanliga" sättet där du skapar ett lokalt Microsoft konto på datorn som är ditt inloggnings konto. Kontot ger bara tillgång till just den datorn och inget annat.
Microsoft konto - ett nyare sätt att skapa din identitet 
Här skapas din profil i molnet hos Microsoft som sedan synkas till din dator (Precis samma som för google mfl där man loggar in i molnet). Fördelen är att du ex kan spegla ditt skrivbord, dina inställningar, dina inköpta Microsoft program och appar.
Om du gör en ominstallation eller en ny installation av Windows kommer Windows själv känna av om du anger ditt Microsoft konto och automatiskt installera alla program och appar och återställa alla dina inställningar.
Samma gäller om du ex vill logga in på en annan dator någonstans i världen som tillåter inloggning med Microsoft konton. Då kommer du få tillgång till alla dina appar och inställningar även på den datorn utan att något laddas ner dit då det är i molnet alla dina inställningar och appar ligger

https://datorn.ifokus.se/articles/5b754fff8e0e7422ea004ed8-vilka-olika-slags-windows-konton-finns-det?discussions-1

Vibeka
10/13/19, 3:01 AM
#12

#11 Tack det löste sig :)

Upp till toppen
Annons: