Annons:
Etikettdatorköp
Läst 916 ggr
novembre
4/30/19, 11:17 AM

Dator och Photoshop - hjälp

Hejsan

Skrev ett inlägg i bildredigeringsforumet och skriver här med för jag behöver verkligen hjälp gällande min dator :/ 

Jag köpte en stationär dator förra sommaren, en HP och tror att det ska vara 6 gb ramminne. Huvudskälet jag har datorn till är att jag  illustrerar via photoshop. Kruxet är att datorn då och då kraschar. Det kan ibland gå dagar innan den kraschar och andra tillfällen kan den krascha 3 ggr eller fler på en dag. Då måste jag tvinga den till avstängning  (skärmen blir svart), och så förlorar jag eventuellt arbete som detta sker. 

Jag vet inte om det beror på att filerna är för tunga för datorn, men jag tror inte det. även när jag jobbat med mindre filer har datorn kraschat. Jag har en ritskärm inkopplad, om det nu skulle påverka datorns prestanda.  Ibland tappar datorn även kontakten med usb-portarna vilket både mus och tangentbord är inkopplade. Ända sättet är då att tvinga den att startas om för att det ska fungera. 

Vad kan detta bero på?? är datorn defekt eller är den helt enkelt inte anpassad för den här typen av arbete tror ni? 

Just nu ångrar jag att jag inte tog reda på mer fakta innan jag köpte dator, men okunnig som jag är inom datorer så trodde jag att det var ett bra köp. Funderar om jag borde investera i en ny dator, men det är inte direkt billigt och att sälja min nuvarande känns inte schysst om det nu är så att det är fel på den. 

Om ni har tips på datorer som lämpar sig bäst för att illustrera i photoshop, samt också klarar av 3d-program är jag tacksam :) 

Vilka egenskaper man eventuellt kan behöva titta på (anpassat för photoshop med högupplösta filer)  vid köp av dator är jag även intresserad av så att jag har mer på fötterna om det blir en ny dator i framtiden :)

Annons:
Kaj
4/30/19, 12:02 PM
#1

Mitt tips är att det är någon extra utrustning som du använder som är det som stör din dator. Ex nämner du att du har en ritplatta.  Om den kommer från en leverantör som gjort en dålig drivrutin kan deras drivrutinskod hoppa in på någon annan utrustnings drivrutinskod då blir det ett avbrott som får datorn att krascha. Det är nämligen förbjudet att göra så även om det går. Ibland behöver dom som skriver drivrutinskoden mer adressutrymme än vad Windows tillåter för den specifika enheten. Då gör dom så att dom letar upp något som dom tror att dom flesta inte har inkopplat samtidigt och skriver då sin kod så den knycker lite adressutrymme från denna enhet (skulle kunna vara vad som helst men ex en mus, ett tangentbord, en kamera etc etc).
om båda sakerna då används samtidigt kommer koderna att krocka och Windows kraschar - helt enligt Microsofts specifikationer.

Nu vet jag inte om så är fallet hos dig.
Pröva att koppla ur alla externa saker som du har utom mus, tangentbord och ev. USB diskar som du behöver.
Se om problemet fortfarande återkommer.

När du ev. får felet notera tiden och efteromstart går du in i händelseloggboken (skriv händelseloggar i sökrutan) och se om du har några röda eller gula poster i framför allt i  Program, Installation och System men även i Hardware events (veckla ut träden så hittar du dessa).

novembre
4/30/19, 12:37 PM
#2

Tack för svar :) Jag ska kolla detta!

Tror du det går att åtgärda problemet och ändå använda ritplattan  ifall det är problemet?

Kaj
5/2/19, 9:24 AM
#3

#2 om det nu skulle vara just ritplattan så är i så fall chansen att hämta hem de senaste drivrutinerna. Det kan i så fall vara att leverantören själv upptäckt sitt fel och kodat om drivrutinen.

Allt bör stå i händelseloggen om det är en konflikt mellan hårdavaruenheter.

Upp till toppen
Annons: