Annons:
Etikettdatorköp
Läst 852 ggr
millan21
2019-06-01 09:49

Klarar denna dator mina behov?

Jag är på jakt efter en bärbar dator 10-12 tum där man kan kolla svtplay, youtube osv utan att bilden börjar hacka och liknande. Tror ni att denna dator klarar detta eller måste man satsa på en dyrare? Jag är inte så sugen att betala över 4000 kr helst. Jag är inte ute efter att spela på datorn.

https://cdon.se/hemelektronik/asus-11-6-64gb-4gb-ram-bluetooth-p42935844

Annons:
Kaj
2019-06-03 11:01
#1

Ja den bär räcka men det är gamla komponenter i den (drygt 3 år gamla) så mycket har hänt på den fronten.

Grafikprocessorn är en inbyggd Intel HD 500 och den tillsammans med den trådlösa uppkopplingen är det som skulle kunna ställa till med problem. Min bedömning är att du kan se på strömmad TV/Film med denna men inte Full 4 K HD. Dels för att skärmen inte klarar av den upplösningen men dels för att grafikkortet är för klent för det.
Det behöver inte vara ett problem om du bara ska se på SVT Play och vanliga youtube. Men försöker du ladda en 4K film från ex youtube kan det bli problem med frysningar och lagg (buffring).

i den prisklass du anger så kan du nog inte förvänta dig något bättre än detta. Jag tror dock du kommer bli lite besviken efter ett tag. mest pga att skärmen vara har 1366x768 i upplösning och att du snart kan förvänta dig att det mesta på både SVTPaly och youtube numer är minst 1920x1080 i upplösning och snart mer än så (youtube producerar redan idag 4K upplösning 3840x2160
Båda dessa tjänster kommer växla ner kvalitén till en lägre upplösning men du kommer tycka det är tråkigt och dålig kvalitet.

millan21
2019-06-03 13:49
#2

Tack, vad snällt att du tog dig tid, det var värdefullt. 

Jag får ta mig en ordentlig funderare över om det ändå kan vara värt att lägga på någon tusenlapp för en bättre dator eller om jag ska nöja mig med denna.

millan21
2019-06-29 18:28
#3

Jag har inte köpt någon ännu, jag är så rädd att bli besviken om jag köper för "enkel" dator och att jag ska få problem med den. Men jag tittar lite på denna nu (se länk) En 14-tums. Jag hade kanske önskat en mindre mest för att den ska vara smidig och inte så tung att bära med sig.

Jag är inte så kunnig på vilka siffror som ska vara för att vara ok, vilken processor osv. Men om någon har tid att ta en titt på denna. Visst verkar den bättre iaf? Är det något ni ser som mindre bra med den?

https://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-e5-476-36rm-p44053690

Upp till toppen
Annons: