Annons:
Etikettvarningar
Läst 1328 ggr
Tarotstollan
2019-06-03 20:36

Virus eller bugg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är detta för varning, är det en bugg eller på riktigt?
Den poppade upp i söndags och när jag tryckte på att ladda ner den så bara den stod och hackade.
Jag vet inte hur jag skall göra, har sökt igenom min dator med alla de skydd jag har och de meddelar inte att det finns några virus på den.
Hur får jag bort den?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Vixxen
2019-06-04 01:37
#1

Ser ut som nåt fuffens. Testat att ta bort den via ctrl+alt+delete? Och vidare sen med de hjälpmedel som finns där? Altivitetshanteraren kan släcka ner sidor.

Kaj
2019-06-04 09:36
#2

DET ÄR BLUFF.
Laddar du ner deras program så får du in Virus i datorn

Du kan ALDRIG få en webbsida att veta hur många virus du eventuellt har på din dator. De som gör sådana webbsidor slänger upp ett sådant meddelande i förhoppning om att du skall klicka på repair. Då laddas deras program med virus och spam ner. I värsta fall kommer programmet låsa dina filer på datorn och du  uppmanas att betala en summa för att låsa upp dina filer.
Kör du med ett konto som har administratörsrättigheter är du illa ute för då installeras deras program. Kör du däremot med ett vanligt användarkonto (som  du ALLTID ska göra) får du förmodligen en uppmaning från Windows med en varning att ett proggram vill installeras. Svara då ALLTID NEEEEJ och neka installationen.

Alltid när man besöker webbsidor och får sådana popuper så avsluta alla sessioner av din webbläsare. Klicka ALDRIG på deras uppmaning.

har du nu gjort det så ska du genast göra en en virusscanning av din dator med ex Windows defender eller det antivirus program som du kör med.

Därefter skulle jag om jag var du ladda ner gratis programmet malwarebytes och låta det göra en djupare analys. Malware bytes klarar för det mesta av att ta bort de mest elakartade virusen om du fått in ett sådant och som kanske inte ens upptäckts av ditt vanliga antivirus program

direkt länk till en Windows dator
https://www.malwarebytes.com/pricing/ välj  Personal och sedan länken på Free.

https://www.malwarebytes.com/products/
välj download (Home) och sedan Free trial (inte buy) för andra OS än Windows.

Tarotstollan
2019-06-04 20:22
#3

#1. Tack för tippset men jag testade allt jag kunde med mina virusprogram och stängde tyvärr ner ett av misstag. 😕 Men inget av de klarade att ta bort det.
#2. Tack för hjälpen!🤗 Jag testade det enkla programmet, vilket hjälpte mig jättemycket då jag inte vet mycket om datorer. De hittade 6 stycken "saker" de tog bort. Tyvärr vet jag inte vad det var för något, då allt bara är siffror och bokstäver i en salig röra.
Hur kör man med ett vanligt användarkonto?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Kaj
2019-06-05 08:10
#4

#3 man går in under användarkonton i inställningar.
Om det står att ditt konto är administratör så är det det du ska ändra.
Då måste du först skapa ett nytt konto som du ska göra till Administratör för det måste finnas minst ett sådant konto.
Logga sedan in med det kontot och gå till användarkonton igen. denna gång klicakr du på ditt vanliga konto där och väljer att ändra nivå till vanligt användarkonto.
Logga ut och logga in med ditt vanliga konto igen

Nu skall du aldrig logga in och använda ditt administratörskonto annat än när du behöver det. Det behövs bara om du ska göra ändringar på datorn såsom lägga till nya enheter, skrivare etc eller installera nya program.
Men om du kör med ditt vanliga konto och ex vill installera ett program så kommer det komma upp en ruta där du ombeds att ange ditt administratörskonto och lösenord. Om du vet att det är du som satt igång denna händelse så kan du göra det. Om det inte är du så avböj för då är det förmodligen något i din dator som vill göra något utan att du är inblandad i det. Får du upp många sådana kör du malware bytes igen. PS det programmet uppdateras ofta så jag brukar göra så att jag installerar det, kör en scanning och därefter när jag är klar avinstallerar det. Sedan när jag behöver det igen laddar jag ner det en gång till och får då den senaste versionen.

Tarotstollan
2019-06-05 22:26
#5

Oj, det är överkurs för mig men tack för att du beskriver hur man skall göra. Kanske någon annan som kan och vill testa detta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Kaj
2019-06-07 08:12
#6

Det är enkelt.

Du ska ha ett konto i datorn som är administratör och sedan vanliga användarkonton som ni använder då ni använder datorn.

Administratörskontot skall bara användas då det behövs administratörsrättigheter för något.
Windows är utformat så att om du är inloggad med ditt vanliga användarkonto och du gör något som kräver administratörsrättighet så kommer Windows slänga upp en popup ruta dör du kan ange lösenordet till ditt administratörskonto. Först då kan åtgärden starta. Om du väljer nej där så kommer inte åtgärden genomföras.

En sådan sak är ex att installera ett program (virus/spam eller ett som du kanske vill installera).
Kör du med ett vanligt konto kommer popup rutan fram. Vet du att du inte startat något så är det bara att avböja så är du relativt säker.

Pröva så här.

  • Skriv kontrollpanelen i sökrutan i Windows längs ner till vänster och starta den
  • Framför varje val där det krävs administratörsrättigheter finns en liten sköld som är gul och blå
  • Väl en sådan aktivitet - ex Ändra kontotyp under Rubriken Användarkonton
  • Nu ska en popup ruta komma upp. Om du inte behöver ange ett lösenord utan bara klicka på OK så är du just nu inloggad med ett administratörskonto och bör alltså byta det.
    Om du däremot behöver ange lösenordet - ja då är allt OK för då är du inloggad med ett vanligt användarkonto och har ett administratörskonto på datorn som du kan använda då du behöver.
Annons:
Tarotstollan
2019-06-07 22:33
#7

Ok, tack! Får kolla det när jag får tid.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: