Annons:
Etikettövrigt
Läst 785 ggr
strobii
6/5/19, 12:12 PM

usb

jag har ett usb-minne som jag använder så gott som varje dag, men var först nu jag la märke till hur "lampan" på det pulserade (tändes, släcktes långsamt, tändes osv) och jag vet faktiskt inte om det gjort det tidigare och jag bara inte tänkt på det, eller om det är nått det börjat göra nu haha. 

tänkte i vilket fall fråga ifall det är normalt eller om det kan betyda att usb:et är på väg att gå sönder på något sätt? :o (förutsatt att det inte gjort så tidigare då, vet som sagt inte helt säkert.)

Annons:
[VSK]
6/5/19, 12:38 PM
#1

Vissa USB-minnen har lysdiod för att visa när minnet arbetar. Förmodligen så har du bara inte tänkt på lysdioden förut, så kör på och oroa dig inte i onödan.

strobii
6/5/19, 1:01 PM
#2

okej tack för svaret! :)

Kaj
6/5/19, 1:04 PM
#3

Låter normalt.
Ett USB minne blinkar normalt då det är aktivitet mot den. De flesta blinkar dock inte om det inte är någon aktivitet dit men även operativsystemet kan ibland vilja accessa det då och då - men bara i kontrollsyfte så det ska inte skrivas eller läsas något från det.

Att den skulle börja blinka om den är på väg att gå sönder ärt mindre troligt.

Men kör en koll på minnet.

  1. Gå till utforskaren och högerklicka på USB minnet och välj Egenskaper
  2. Kolla att fliken Ready Boost inte används för då utnyttjas minnet som ett utökat RAM minne (väldigt otroligt om det gör det för det måste du ha aktiverat själv) men i så fall ör det normalt att USB minnet blickar ibland.
  3. Gå till fliken Verktyg
  4. Klicka på Kontrollera (ange ditt administratörs id och lösenord när det kommer upp
  5. Vänta och se om det kommer upp några varningar om fel. Du kan även välja att försöka reparera direkt härifrån vilket då Windows försöker göra.
  6. Är allt OK med USB minnet så skall inget heller ha förstörts under kontrollera fasen
Upp till toppen
Annons: