Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1189 ggr
Jollabolla
2019-08-22 11:33

Köpa stationär dator

Jag har tänkt att köpa en ny stationär då min egna blivit lite slö och kan frysa nån gång ibland. Håller på mycket med fotoredigering och har alla foton på externa hårddiskar. Min nuvarande dator orkar inte riktigt med när den ska behöva kolla igenom alla bilder. Har också rätt mycket spel på både äldre och nyare. Tanken är att använda den nya till fotoredigering och nyare spel så som The Hunter Call of the Wild, Planet Zoo(när det kommer ut), Apex så får den äldre ha de äldre spelen. Tänker mig runt 10.000:- till en start, skulle det gå över lite gör det inget om det är en bra dator. Vill att den ska klara mycket och ha bra minne. Vet ni några bra datorer eller hemsidor? Försökt kolla lite själv men komponenterna i datorerna säger mig inte så mycket haha

Annons:
Demeter
2019-08-22 12:29
#1

Skulle rekommendera dig att bygga datorn själv.

Jollabolla
2019-08-22 13:48
#3

#1 Har inte så bra koll att jag klarar det. Har ingen aning om hur det funkar med olika delar och sådär, vad som behövs och vilka grejer som funkar ihop och inte.

Demeter
2019-08-22 16:01
#4

#3 Går att välja att dom monterar den åt dig.

Kaj
2019-08-23 09:52
#5

Eget bygge är min erfarenhet att det kanske blir jättebra initialt men sedan när saker börjar krångla blir det svårt att få rätsida på dom.
I dag är det väldigt viktigt att komponenter i datorn är certifierade för varandra. Ex att den version av processor du väljer är helt kompatibla med alla andra komponenter såsom minne, grafikkort etc och att det är rätt versioner på dessa.
Att sätta ihop datorn kommer inte bli något problem men och den kommer starta upp snyggt och prydligt. Men sedan kan det komma intermittenta problem som blåskärm, datorn fryser och mycket mer. Om detta händer är det i regel att man har fel kombination av komponenter.

Är man väldigt insatt och kan avgöra själv från leverantörernas olika sidor vad som är certifierad med vad kan man så klart bygga en dator själv. Men att göra det själv eller anlita något företag/butik som med största sannolikhet inte heller har helt kontroll är att be om störningar och problem framöver. Ju mer komplicerade saker man ska jobba med i datorn desto större riks för att något går fel.
Bara en så enkel sak som att sätta in en icke kompatibel spelkonsol kan få datorn att frysa vid vissa tillfällen om spelkonsolen inte är certifierad för alla komponenter i din dator. Det behöver inte bli problem så klart men jag bara förvarnar lite att det mycket väl kan bli det. Då skyller man oftast på Windows men orsaken är nästan alltid inkompatibla komponenter i din hårdvara i kombination med Windows krav på dessa för att allt ska fungera perfekt.
Spelar ingen roll om du väljer ett annat operativsystem som ex Linux eller så. De har samma krav på att produkter och komponenter skall vara testade och certifierade att gå ihop med varandra.

Därför rekommenderar jag alltid att man köper en färdig dator från en seriös leverantör om man nu inte är väldigt duktig och insatt själv. Då vet man att dom har satt ihop datorn med certifierade komponenter som skall funka ihop och även skall funka med Windows.

Kaj
2019-08-23 10:10
#6

Om jag vore du skulle jag satsa på en Intel processor av I7 modell och helst av 8e eller 9e generationens processor från Intel (se listan på länken nedan)
Intels inbyggda grafikkort på dessa modeller funkar väldigt bra för krävande spel och foto/film redigering. Men vill du ha extra kraft där ska du även välja en modell som har ett externt grafikkort också. Men är det inte väldigt avancerade och krävande applikationer och spel så kan du mycket väl klara dig med I7 och den inbyggda grafikprocessorn där.
Du ska även se till att datorn har en SSD disk. Den är så pass mycket snabbare att allt upplevs enormt mycket snabbare med en sådan. Ex att starta upp Windows med en SSD disk kan ta så lite som 5 sekunder.

här är en lista på Intels processorer
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark.html#@PanelLabel122139

När du tittar på en dator skall du titta på vilken processor den har och processorns namn. Då kan du se i Intels lista vilken modell och generation det är. Men principen är följande.
Iv-Nnnn - v är processortypen. N är generationen och nnn är undermodell till den generationen
Ex en I7-8665U är en I7 processor av 8e generationen med modell 665U
En I7-7820HQ är en äldre variant av I7, 7e generationens processor modell 820HQ

Så titta noga på datorn du skall köpa vilken processor den har så du får minst en I7 av 8e eller 9e generationen för där finns dom kraftigaste grafikprocessorerna. Processorer äldre än 8e generationen är så gamla att dom redan är föråldrade.

här är ett litet utdrag från Netonnet du kan titta på
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-datorer?page=1&pageSize=24&filter=110118515
Varför inte den första i listan ex
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-datorer/desktop/lenovo-ideacentre-510s-07icb-90k8007qmt/1006805.8943/
Den har en I7-8700 processor som kom Q2 2018 med en Intel UHD Graphics 630 kort. Den har 128GB SSD disk och 16 GB RAM
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/140642/intel-core-i7-8700-processor-12m-cache-up-to-4-60-ghz-includes-intel-optane-memory-16gb.html

Det finns så klart flera i listan från Netonnet att titta på om du inte vill ha en Lenovo.

Annons:
Upp till toppen
Annons: