Annons:
Etikettövrigt
Läst 865 ggr
strobii
9/5/19, 9:31 AM

chrome flash

jag har börjat få upp en ´varning/information´ varje gång jag startar chrome om att flash inte kommer vara tillgängligt längre från och med december 2020. jag googlade lite om det också, men utan att få fram nån hjälpsam info. 
hur är det tänkt att man ska använda internet efter det här? :o det är ju väldigt många hemsidor som kräver flash menar jag. kommer dom helt enkelt bli obrukbara?? 
det är förstås länge kvar till dess än, men jag blev lite fundersam så om nån har bättre koll här så tar jag tacksamt emot förklaringar haha :)

Annons:
Carmarino
9/5/19, 9:56 AM
#1

Står det något om att du ska uppdatera Flash, eller bara att det inte kommer att vara tillgängligt?

Det har nämligen börjat komma en del falska meddelanden om uppdatering av olika program, däribland Flash.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.722959/falska-meddelanden-programuppdatering


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

strobii
9/5/19, 10:19 AM
#2

nej det är bara en flik överst i rutan som kommer upp. där det står att stödet kommer upphöra och att man kan välja att inaktivera det nu.

JonasDuregard
9/5/19, 3:10 PM
#3

#0 Nästan inga sidor använder flash längre. 

Vilka sidor är det du tänker på?

strobii
9/5/19, 3:17 PM
#4

många fotohemsidor bland annat, där man kan framkalla kort/almanackor osv. 

många spelhemsidor också, som neopets tex.

JonasDuregard
9/5/19, 8:09 PM
#5

#4 Ett par gamla spel använder flash, ingen aktivt uppdaterad sida kommer dock göra det efter 2020, då hela flash-projektet äntligen kommer skrotas. Egentligen borde ingen sida uppdaterad efter 2010 använda flash, men här och var har några hängt sig kvar. 

Angående neopets, de kommer överge flash: 
https://twitter.com/Neopets/status/1153013980819910657

Fotosidorna du talar om kommer också överge flash (om de inte redan gjort det) eller gå i konkurs eftersom ingen webbläsare kommer behålla flash.

strobii
9/6/19, 12:24 AM
#6

tack för infon! :) då ska det inte vara några problem alltså haha :)

Annons:
Kaj
9/6/19, 10:26 AM
#7

Flash har sedan flera år tillbaka varit så pass osäkert att köra att de flesta webbläsare idag (Chrome, FireFox, MS Edge, Opera Safari …) slagit av det som default pga. av att det är så lätt att få in virus via sidor som bygger på Flash.
Alla dessa webbläsare har även annonserat att dom kommer sluta stödja flash inom en snar framtid.
De allra flesta webbsidor som idag använder Flash har redan gått över till HTML5 baserade sidor i stället. Slår man av Flash i sin webbläsare så kommer dessa sidor i stället växla över till HTML5 automatiskt. Jag vet inte vilka fotosidor du menar men om det är sidor som inte kan/vill gå över till HTML5 kanske du borde fundera på om just dessa sidor är värt att besöka framöver. Dom verkar ju inte ta Flash problematiken på allvar. Det är ju hur enkelt som helst för hackers att injicera virus och skit på en Falshbaserad webbplats.

Upp till toppen
Annons: