Annons:
Etikettövrigt
Läst 1151 ggr
Chinesecrestedlover
2019-09-08 13:55

Ta emot sms länk i datorn? via mail? Hjälp!

Hej!

Jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Jag har en äldre mobiltelefon (utan internet) vilken passar mig utmärkt och har ingen lust att skaffa en ny och dessutom dyr smartphone endast för att kunna ta emot en länk så jag kan betala för en räkning. 

Av någon anledning har företaget ifråga nyligen bytt system för sina fakturor och erbjuder numera ENDAST betalning via smslänk som man måste logga in med bankid på (vilket jag har men på min dator). Innan har jag fått en pappersfaktura i lådan. 

Finns det någon möjlighet att jag kan skriva in länken i min dator och sedan betala på så vis eller kan de skicka en sms länk via e-mail på något sätt? Företaget använder sig av Klarna (vilka jag har pratat med, de säger att de inte kan få upp fakturan och skicka till min email innan företaget aktiverat den??). 

Är det verkligen möjligt att man ska tvingas köpa en viss typ av mobiltelefon för att kunna betala en räkning (normalt får jag alla mina Klarna räkningar via e-mail = no problem…men företaget säger att det endast är möjligt att skicka via sms-länk)!? 

Jag vet att jag är ett UFO🤪 i dagens samhälle eftersom jag väljer att inte ha en mobiltelefon med internet och inte vill ha en smartphone (och är rätt ung)…men hur är det med äldre människor osv.? 

Ska alla behöva ha en smartphone för att klara av vardagen…är det verkligen dit vi vill som samhälle, tvinga folk att köpa dyra mobiler fast de inte behöver ha en? Jag klarar mig normalt jättebra genom att jag har min mobil för att ringa på/skicka sms och sedan har min dator för räkningar, internetanvändning osv. men nu känns det som att jag kommer tvingas köpa en mobil för tusentals kronor för att kunna betala en räkning på lite över 100 kr ibland…japp, det känns ju värt det…inte! 

Alternativet är att jag sätter mig på bussen och åker till företaget för att betala…jättekul med tanke på att bussresan tar ca 1 timme+/enkel resa och bussresan kostar dessutom nästan lika mycket som räkningen är på. 

Detta kommer ställa till det flera gånger så måste hitta en smidigare lösning. Jag behöver ej betala fakturor från detta företag ofta, men det blir någon räkning ca var tredje månad eller så. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Ary
2019-09-08 14:09
#1

Man borde kunna knappa in den manuellt i datorn, dva skriva av in i adressfältet i datorn. Vad jag menar är att det de skickat är en helt vanlig länk till dator. Lite krånglare att fylla i för hand bara. ;)

Men jag kan skicka dig mitt tlfnr i ett meddelande nu så kan vi lösa det denna gången, du kan vidarebefordra sms:et(Dvs jag mailar länken till dig), så skickar du mig din mailadress tillbaka. :)

JonasDuregard
2019-09-08 23:27
#2

#0 Du skriver in adressen du fått i din webbläsares adressfält. Eller så kan du aktivera din mail hos klarna antar jag. 

"Jag vet att jag är ett UFOGalen i dagens samhälle eftersom jag väljer att inte ha en mobiltelefon med internet och inte vill ha en smartphone (och är rätt ung)…men hur är det med äldre människor osv.?"

Äldre människor har också smartphones nu. Men det ska som sagt inte behövas för att betala räkningen.

Kaj
2019-09-09 12:45
#3

Som redan nämnts bör du kunna skriva in länken i SMSet direkt i din webbläsare på datorn. Det under förutsättning att dom inte döljer länken med ord i klartext. Det ser du - om länken börjar med https …. så kan du skriva in den i datorn.

Men det ju även så att Klarna har en funktion som gör att om ett företag sänder sin faktura dit till ditt klarna konto så kan du logga in på Klarna så kommer du där se dina kommande fakturor och med ett klick bekräfta och betala den.
Pröva att gå till https://www.klarna.com/se/ på din dator och välj logga in (du anger ditt personnummer och sedan ditt mobila bank-id på datorn.
Om företaget stöder detta så be att dom sänder fakturan dit - den kanske till och med redan finns där för dig. Har du fakturor som någon sänt till dig så ser du dem genom att klicka på länken "Betala" till vänster.

Av vad du skriver verkar det som att dom använder sig av Klarna. Det innebär då att du troligen INTE behöver länken från dom utan logga bara in på Klarna så skulle jag tro att du hittar fakturan där.

Om du inte angivit ett betalningssätt på ditt konto hos Klarna så gör du det genom att klicka på ditt namn längst ner till vänster och sedan gå till Betalsätt där du kan ange ditt bankkonto - men du har nog redan gjort det eftersom du har Klarna idag.

JonasDuregard
2019-09-09 13:49
#4

#3 En telefon som saknar internet döljer troligtvis inte länkar.

Chinesecrestedlover
2019-09-09 23:51
#5

Hej allihop! Tack för era svar och tips. 

Jag ringde företaget igen och fick denna gång prata med en annan person som var villig att testa sig fram lite. Fick sms:et skickat till min mobil för att se om det skulle gå att se hela länken…det gick. Jag skrev in det i datorn och hoppades på att det skulle fungera. 

Det fungerade utmärkt 😃så nu är det löst och framöver vet jag att de kan skicka länken och att jag sedan kan knappa in den på datorn. 

Skönt att få detta krångliga överstökat…som egentligen inte hade behövt vara så krångligt om de (som jag pratade med tidigare) hade varit villiga att testa/ge det en chans från början och inte bara sagt tvärnej och att det inte skulle fungera via datorn…fast jag försökte fråga kring hur länken såg ut osv. för jag tänkte att länk som länk…en smartphone är ju som en liten dator så hur stor skillnad kan det vara liksom?! 

Så eftersom hela länken fanns med och var synlig så gick det alldeles utmärkt att bara skriva in det som med vilken annan internetadress som helst…nu vet de det till nästa gång och jag hoppas att det går betydligt smidigare då nästa räkning ska betalas (så jag slipper ringa femtielva samtal hit och dit m.m. för att få något så enkelt fixat, haha). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Ps. #2 Jag vet att äldre har smartphones…men knappast alla typ. 80+ eller så dvs. det borde finnas alternativ för att kunna betala en räkning…men så har de ju typ. stängt alla bankkontor som hanterar kontanter osv. också…så jag kanske inte borde bli så förvånad. Jisses, jag låter som om jag är typ. 100 år, hahahaha. ds.

Liz85
2019-09-19 23:23
#6

Härligt att det löste sig för dig, för man ska ju inte behöva ha en smartphone om man inte vill det bara för att kunna betala räkningar. Och det är nog bara sunt att sparka lite bakut över dagens allt mer digitala samhälle. Jag har visserligen en snartphone och ser fördelar för mig med att ha en sån. Men det är eget val. Däremot vägrar jag envist stoppa in swish i telefonen eller mobilt bank-id. Vill inte ha något id i telefonen och den ska för övrigt inte vara någon slags inbyggd digital plånbok heller.

Annons:
Kaj
2019-09-20 09:40
#7

#6
Det är så klart valfritt.
Men du ska veta att i början var det många som vägrade ha kreditkort i sina läderplånböcker också. Man ville ha cash eller möjligen checkar för man ansåg kreditkort i en plånbok vara alldeles för osäkert.
Samma oroligheter har många nu med mobila telefoner och bank-id och swish.

Men bara för att du har bank-id i telefonen gör inte att du är sårbar även om du får telefonen stulen. Du lägger ju in en personlig kod till bank-id som måste användas för att öppna applikationen. Annars går det inte.
Exakt samma som med kreditkort där du behöver en personlig kod för att göra köp. Ja faktum är att du är MYCKET mer sårbar med kreditkort för där kan man säga att man glömt koden och sedan legitimera sig. Oftast kan man ha sitt egna leg som inte är kopplat till kreditkortet för den kollen gör en butik sällan. Eller så kan man ha ett falskt leg som kopplas till ett stulet kreditkort. Då går det att göra betalningar.
Detta kan inte ske med bank-id. Där behövs ALLTID din personliga kod.

Kan den personliga koden i bank-id hackas. Ja teoretiskt men om du har en kod på säg 4-8 siffror är det väldigt liten risk. Koden i sig krypteras med ditt personliga digitala certifikat som du får med installationen av Bank-id vilket gör att koden i telefonen inte enbart är på 4-8 siffror utan är en krypterad kodsträng på säg upp emot 1024 - 2048 bokstäver och siffror och det är den man behöver hacka.
Tiden för att hacka den är mycket längre än den tid du behöver för att spärra ditt bank-id hos din bank vilket sker på någon minut. Så även om du inte skulle upptäcka en stöld av din telefon på flera dagar så kan du vara lugn.
Dessutom så kan du nu (om du har en modern mobiltelefon) lägga in ett fingeravtryck för att låsa upp ditt bank-id (och swish). Det gör att du inte anger någon personlig kod på 4-8 siffror utan du lägger ditt finger på telefonen så läser den av ditt fingeravtryck.
Så om inte den som knycker din telefon samtidigt kapar ditt finger (och det måste vara rätt finger åxå) så lär dom inte ha en särskilt stor chans att komma åt ditt Bank-id.

Och sist - för att ytterligare skydda dig kan du i bank-id tala om hur mycket du vill att man ska kunna hantera per dag i pengar. Default är spärren på runt 10.000 kr per dag men det kan du själv ändra till ett valfritt värde.

Slutsats. Bank-id, Swish och din mobiltelefon får nog tolkas som MYCKET säkrare än en vanlig plånbok med sedlar och kreditkort.

Liz85
2019-09-20 11:24
#8

Allt sånt där vet jag men alla gör ett val och i detta digitaliserade samhälle kan det vara skönt att gå mot strömmen nånstans och se världen utanför det. I detta fallet har jag valt bort Swish och bank-id av samma anledning som TS som inte känner behov av att ha någon smartphone. Man vill helt enkelt inte ha det. Det handlar inte om hur säkert det är utan vad man vill använda sin telefon till. Du kanske kan skriva en roman om varför det är så säkert att ha en smartphone också för att övertala TS att skaffa en modern telefon?

gudilondon
2019-10-01 22:52
#9

Klarna är lite speciella att hantera. De utgår ifrån att man har allt i mobilen. Jag har många gånger fått ringa till dem och be dem skicka en pappersfaktura. Vissa personer i supporten är trevliga men absolut inte alla. Jag betalar mina räkningar via internetbanken och vill inte ha något annat. Vissa fakturor skickas på min mail och det är helt OK, men klarna är svåra! Det är ju så att ju större man är desto krångligare ska det vara! - Av någon outgrundlig anledning.

Kaj
2019-10-02 10:29
#10

#9
Bara att logga in på klarna.se
Där se du dina fakturor och vilka som ännu inte är betalda och kan skriva ut en pappersfaktura själv.
Du kan så klart logga in på vilken dator som helst alltså inte bara via din mobil.
Du behöver ett bank-id så klart för att logga in precis som på nästan alla svenska webbplatser idag.

Upp till toppen
Annons: