Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 1175 ggr
Silversak
9/10/19, 7:31 PM

Microsoft problem

Hej!

Vet inte om detta hamnade i rätt kategori nu, men… Jag har ett problem. Jag kan inte komma åt min e-post via datorn längre (ej heller om jag provar gå in via webben på mobilen). Vet inte vad detta beror på. När jag söker efter outlook kommer jag bara in på en sida där jag kan välja att logga in på microsoft eller outlook, men det händer ingenting när jag trycker på logga in. Väntar jag tillräckligt länge står det bara att webbplatsen inte kan nås. Det är likadant vare sig jag använder chrome, firefox etc.

Håller på att bli galen! Letat efter uppdateringar också på datorn men det finns inga… Ingen aning om vad jag ska göra?

Annons:
JRSN
9/10/19, 8:58 PM
#1

#0 Här är en supportsida för Outlook. Pröva om du hittar någon lösning där. ☝️

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Kaj
9/11/19, 8:48 AM
#2

Pröva att gå till nedanstående länk.
Klicka på Logga in uppe till höger
Ange din epostadress (det ska vara en epostadress kopplat till ditt Microsoft konto - alltså samma konto som du förmodligen loggar in på din Windows dator med.)
Ange ditt lösenord
https://outlook.live.com/owa/

Händer det något då?
Om du kom in så bör du även komma in genom att via din dator klicka på e-post i startmenyn. Där finns nämligen appen för outlook.com - jag antar att du där angivit dina uppgifter såsom e-postkonto och lösenord. Detta sker normalt automatiskt då du konfigurerar din Windows första gången och väljer att logga in med ett Microsoft konto i stället för ett lokalt användarkonto.

Till din mobil kan du även hämta hem appen outlook.com (åtminstone på en android mobil). Där kan du sedan lägga in exakt samma inloggningsuppgifter och välja IMAP. Då kommer du kunna läsa dina mail på både datorn och din telefon. Kör man med IMAP (vilket alla gör idag) så sker samma saker samtidigt på alla dina enheter. Om du ex. börjar skriva ett mail på din dator men inte hinner klart kan du sedan fortsätta på detta mail via telefonen och vice versa. Tar du bort ett mail tas det bort på båda ställena.
Skapar du nya mappar på ex telefonen så dyker dom även upp på datorn (oavsett om du använder datorns outlook app eller om du går direkt till outlook.com via länken ovan)

Kaj
9/11/19, 8:53 AM
#3

Om du undrar vad skillnaden mellan ett Microsoft konto och ett lokalt Windows konto är så har du en artikel som jag skrivit om det här
Kort är ett Lokalt konto ett inloggningskonto som man alltid tidigare haft på sin Windows dator och allt är då bara knutet till den datorn.
Genom att i stället skapa ett Microsoft konto så får du ett molnbaserat konto som du loggar in på din dator med. Genom ett sådant konto får du tillgång till alla Microsofts produkter i molnet såsom en outlook mail adress, word, excel, powerpoint etc. Du får även tillgång till OneDrive vilket är Microsofts molnbaserade lösning för att spara dina filer.
Fördelen är att om du använder ett Microsoft konto och sparar filer på ex OneDrive och gör en massa andra saker på din dator så kan du logga in på vilken annan Windows dator i världen som helst. Du kommer då få ditt skrivbord och dina filer (utan att något sparas på den datorn) för du är då uppkopplat mot ditt Microsoft konto i molnet.

https://datorn.ifokus.se/articles/5b754fff8e0e7422ea004ed8-vilka-olika-slags-windows-konton-finns-det?discussions-1

Silversak
9/12/19, 8:50 PM
#4

Tack för alla svar!

lyckades efter många om och men lösa problemet, tror delvis att det berodde på att min dator var extremt seg, men efter mycket envisande så lyckades jag få fram uppdateringar vilket jag tror var en stor orsak till problemet hehe

Kaj
9/13/19, 8:25 AM
#5

Idag kan en dator bli väldigt seg om man besöker vissa webbsidor som byggt in bitcoin mining i sidorna. Det innebär att om man besöker en sådan sida så finns det kod på sidan som börjar köras för att gräva bitcoin. Det är iofs helt ofarligt för dig som användare men den tar upp CPU tid på din dator som kan rusa upp i 100% och datorn blir väldigt seg och fläkten drar igång. Tex vet jag att thepiratebay's webbsidor har bitcoin miner kod.

Tips där är att installera blockerare för bitcoin miner kod.
Om du kör med Chrome, MS Edge eller FireFox så gå till tillägg och installera dessa tre tillägg (de två först blockar bitcoin kod och den sista blockar de flesta popup annonser)
NoCoin
MinerBlock
AdBlock

Silversak
9/15/19, 8:51 PM
#6

Aha tack för det tipset #5! Ska kolla på det :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: