Annons:
Etiketttillbehör
Läst 640 ggr
Bitte-n
9/21/19, 6:05 PM

12V laddare till laptop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej!
Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig? Har en  ASUS ZenBook UX510UW-CN056T som jag behöver ha en 12V laddare till för att kunna ladda i husbilen då vi inte har tillgång till elplats. Har försökt att hitta hur många watt datorn använder, eller hur man benämner det, men kan inte hitta till just min dator, andra zenbook ligger på 120w, vilket jag tror att även min gör. Jag har köpt en laddare, men är ju lite skraj att den inte skall vara kompatibel, så att om jag kopplar in datorn o ska ladda så förstör jag datorn. Jag är inte så insatt i hur det fungerar o det var inte han i affären heller. Han trodde att det skulle fungera.
Bifogar bild på datorns laddare o på laddaren jag köpt.  Är lite lurig på det som står på input på 12v laddaren, där står input 11-15V 12 A, på datorns originalladdare står det 100-240V ~50-6HZ 2,0A.
Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.

Hälsningar Bitte

Annons:
Kaj
9/23/19, 9:29 AM
#1

12 Amp verkar väldigt högt. Även 11-15 Volt är högt.

Jag skulle tro att din dator vill ha max 5 volt och max 2 amp. Då är det till att din laddare stöder 5 volt.
men datorn ska även ha ett överladdningsskydd men ibland är det lite si och så med hur detta verkligen funkar.

Om jag vore du skulle jag ringa till ASUS supporten och fråga dom ifall din nya laddare kommer funka.

Bitte-n
9/23/19, 9:44 AM
#2

Tack för svar Kaj!
Jag har beslutat mig för att lämna tillbaka laddaren, då jag är väldigt osäker om den kommer att klara att ladda datorn. Vi har en inverter i husbilen som omvandlar 12V till max 150W, så den skall klara att ladda datorn. 🙂

Kaj
9/23/19, 1:38 PM
#3

OK men det viktiga är att den inte förser datorn med för hög spänning (Volt) och ström (Ampere)

Normalt brukar det vara 5 volt och 1-2,4 Ampere.
Lite nyare saker brukar kunna ta emot upp mot 3-4 Ampere men det är ovanligt att det finns laddare som klarar det via USB då USB protokollet USB 3 inte klarar så höga Ampere tal.

Men som sagt de moderna enheter som finns idag av ex datorer, mobiltelefoner, plattor mm har om dom är från en seriös leverantör ett inbyggt skydd mot att få för mycket ström och spänning och tar helt enkelt inte emot mer än vad de är byggda för.
Men vissa modeller kan ha fel i sig och då kan det gå illa. Det var det som hände Samsung här om året då dom inte hade testat ett nytt  batteri tillräckligt som hade denna skyddsmekanism. Batteriet tog emot för mycket ström/spänning och kunde explodera.

Samsung valde då att dra in hela den serien vilket kostade dom typ 50 miljarder kronor.

Record
9/23/19, 3:04 PM
#4

Om vi först tar originalladdaren, så tillåter den 110-240 V Ac in.

Utgången är strömbegränsad till 2 Amp Dc. Spänningen ut kan variera beroende på ev batteriets inre motstånd.

Den andra enheten, Mobila, tillåter att inspänningen får variera mellan 11-15 V Dc.

Utspänningen från den skall vara stabilt 12V  och max strömuttag 12 Amp. Och således inte lämplig som laddare, med tanke på ev. batteriladdning.

Ett sätt att bygga om eller att använda en 12V-50 W billampa i serie med utgången, för att skydda batteriet. För att likna en strömgenerator som originalet är.

Upp till toppen
Annons: