Annons:
Etikettwindows
Läst 2002 ggr
beem
2019-10-07 13:58

Värddatorn stoppar bakgrundsaktiviteter

Sedan en tid tillbaka - efter en uppdatering - får jag plötsligt  ett meddelande då jag försöker stänga datorn.

Task Host Window Värddatorn stoppar bakgrundsaktiviteter.

Datorn stängs inte av om jag inte då väljer stäng av ändå. Jag måste alltså sitta kvar vid datorn för att göra detta tryck. 

Vad innebär detta ? Kan jag åtgärda det så datorn stängs ner då jag väljer stäng av.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
JonasDuregard
2019-10-07 16:14
#1

Det låter som att någon process inte stängs av korrekt, alltså troligtvis ett program som inte fungerar som det ska. Står det inget om vilken process den väntar på?

beem
2019-10-07 16:43
#2

#1 Nej det står inget mer och inget man kan klicka på heller.  Bara 2 alt. Stäng av ändå eller Avbryt

Jag försökte ta en prtscr men det går inte ta på den sidan.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2019-10-07 16:49
#3

Jag testade nu igen och då får jag upp ett meddelande som ser lite annorlunda ut.

Stänger 1 app och stänger av. Om du vill gå tillbaka och spara arbetet klickar du på Avbryt och slutför det du behöver.

Stäng av ändå  och   Avbryt

Efter ca 1 min stängs meddelandet och bilden för inloggning kommer upp. Datorn stängs alltså inte helt.

Jag har inga program igång innan jag testade. Surfade bara.

Jag upplever att problemet kom efter en uppdatering för någon vecka sen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

JonasDuregard
2019-10-07 17:07
#4

#3 Det är program som körs i bakgrunden, eller delar av operativsystemet. 

Testa att starta datorn, sedan stänga av den direkt utan att starta något program och se om problemet kvarstår.

beem
2019-10-07 17:30
#5

#4 Jag testade det och då stänger den av helt  - som den ska.

Hur hittar jag vilket program som körs i bakgrunden ?

Har det att göra med autostart ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

JonasDuregard
2019-10-07 17:55
#6

#5 Det verkar inte vara något som autostartar (eftersom problemet inte dök upp direkt vid start), men det kan vara det - men att programmet efter ett tag hamnar i ett läge där det inte kan stängas av korrekt. 

Klurigt. Du kan alltid testa att starta några program du vanligtvis använder och se om problemet dyker upp då.

Annons:
Kaj
2019-10-08 09:03
#7

Hmmm

Detta fel får man om ett program eller process är aktivt då man vill stänga ner datorn. Ex om man har Notepad uppe och vill stänga av så får man en varning om det.
Windows har ett registervärde som talar om hur länge Windows skall ha den varningen framme innan den stänger av sig, av sig själv. Visst kan du ändra detta till ett lägre värde men det skulle jag inte rekommendera.
Något program eller process är ju helt klart igång och då vill man ju först veta vad det är så det inte är så att du fått in ett virus i datorn.

Börja med att virusskanna din dator.

Starta sedan om datorn i felsäkert läge. Börja surfa lite lätt och stäng sedan av och se om du får samma felmeddelande. Om inte så är det någon process som hoppar igång då du börjar använda datorn då du startat den normalt och det är den vi vill ha tag i.

Starta datorn normalt. Börja surfa lite och stäng sedan av datorn - om du nu får meddelandet igen skriv ner tiden och gör en tvingande avslut och avstängning.

starta upp datorn igen och gå direkt till händelseboken (skriv så i sökrutan och starta appen)
Titta först i System fliken efter Event för nedstängning och se om du har något felmeddelande där som säger att avstängning inte kunde genomföras för att process eller program xxx var aktivt

Stänga av                                    Event 42           Kernel-Power
Stänga av återupptagits     Event 107         Kernel-Power
Stänga av återupptagits     Event 1              Power-Troubleshooter

Kaj
2019-10-08 09:16
#8

Om inget av detta hjälper så kan du köra en genomsökning efter korrupta filer. Det kan hända att din uppdatering av Windows blev korrupt.
Microsoft har ett gratis verktyg för att kolla alla systemfiler så dom är hela och fina
Då ska öppna en kommandoprompt eleverad (Kör som Administratör) och sedan köra i ordning
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
om inga fel där eller om reparationen gick bra kör sedan
sfc /scannow

https://support.microsoft.com/en-ph/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system

Du har även ett bra felsökningsverktyg i Windows (som även inkluderar båda ovanstående kommandon (Åtgärda problem med Windows update)
Skriv Felsök i sökrutan i Windows och starta appen
Sedan kan du köra de delar som ev. kan beröra ditt system (givet att du nu inte fått in ett virus i datorn förstås)
Windows update, Felsökare för programkompatibilitet, Maskinvara och enheter, Windows store appar - dessa skulle jag börja med i så fall.

beem
2019-10-08 15:55
#9

Har scannat med F secure - inget virus.

Startat om i felsäkert läge - surfat - inget felmeddelande

Startar om datorn efter en stund - surfar lite - stänger - inget meddelande.

Jag har testat under hela dagen och ser att vid kortare surfperioder kommer inget meddelande men då jag är igång längre - ca 0.5 tim så kommer meddelande då jag försöker stänga. Jag har då bara surfat - inga program, anteckningar eller annat igång.

Nu till nästa problem:

Jag skriver händelseboken i sökrutan nere till vänster. Kommer då ut på nätet med Bing. Kan du förklara närmare hur jag ska göra. Jag måste ju vara i fel sökruta antar jag.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

JonasDuregard
2019-10-08 16:13
#10

#9 Håll inne Windows-knappen och tryck R, skriv in eventvwr i fönstret och tryck ok.

beem
2019-10-08 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Fick ett felmeddelande 17.32 då jag försökte stänga. 

Därefter Windows-knappen> R  >  eventvwr 

Om jag är på rätt väg så finns inget felmeddelande där. Bara information och de innehåller ingen felrapport.

Är detta fel bild ? Hittar inte exakt Event för nedstängning.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2019-10-09 11:34
#12

#9 och #11

Ja du är på rätt ställe. Jag skrev fel - du ska skriva händelselogg och sedan starta den appen. Men det är samma funktion som #10 gav dig så du är redan rätt.
Om du förstorar fönstret skall du hitta  Event 42, 107 eller 1 (alla tre är olika Eventkoder beroende på hur man valde att avsluta Windows). På respektive Event ser du meddelande om hur status på nedstängningen var.

Kaj
2019-10-09 11:39
#13

Hittar du inge fel där så kan det vara så att det är någon add-on till din/a webbläsare som inte hunnit stänga ner.
Vet ej vilka webbsidor du besöker men idag är det inte ovanligt att webbsidor innehåller bitcoin-miner kod. Det är ett otyg som vissa webbsidor använder sig av för att använda din dators processorkraft för att gräva bitcoins så dom tjänar pengar på det.  Där skulle jag lägga in add-ons som stoppar det om jag vore du - det ska man göra oavsett om man besöker sådana sidor eller ej.
Lägg till följande Add-ons - det brukar räcka
AdBlock minerBlock No Coin

Annons:
beem
2019-10-09 12:29
#14

#12 

Detta är vad jag hittar från stoppet i går 17.32

Event  42 - Systemet går in i strömsparläge.. Orsak till strömsparläge: Application API

Event 107 - Systemet har återupptagits från strömsparläge.

Event     1 - Systemtiden har ändrats från ‎2019‎-‎10‎-‎08T15:32:26.493001800Z till ‎2019‎-‎10‎-‎08T15:32:27.500000000Z.

Ändringsorsak: System time synchronized with the hardware clock.

Process:  (PID 4).

#13 Jag har AdBlock. Jag har haft de tlänge och aldrig sett detta problem.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2019-10-09 13:51
#15

#14 ser inget konstigt där.

ang bitcoin-miners.

Pröva och googla på ex "the piratebay proxy list"
Besök den webbplatsen och välj en av piratebays proxys.
Nu kommer du antagligen märka att din dator blir väldigt seg och att processorn går upp i närmare 100%. Det är för att där ligger JavaScript kod som gräver bitcoin.
Det är iofs ofarligt för dig för dom använder bara din processorkraft för att delta i beräkningar för bitcointranskationer som dom sedan får betalt för i bitcoin.
Din processor går ner till normalt igen så fort du lämnar webbplatsen.
Men med de Addons jag angav ovan så stoppas den typen av JavaScript kod.

PS det är alltså inte bara piratebay som gör så där utan väldigt många sidor har börjat lägga in sådan kod eftersom det för dom finns stora pengar att tjäna på detta. Det är inget virus eller så utan bara att dom använder din dator för att göra avancerade beräkningar.

beem
2019-10-09 14:58
#16

#15 Skulle detta avhjälpa problemet menar du ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2019-10-10 10:36
#17

#16 ingen aning. Jag menade att det skulle kunna vara en bitminer kod som snurrar i bakgrunden men denna kod bör avslutas så fort du stänger ner webbläsaren. Men man vet aldrig med dessa. Hur som helst är det bra att installera dessa Addons för bitminer kod finns inte bara på suspekta sidor utan även fullt legitima sidor kan ha lagt in den koden (även om dessa kanske inte är lika aggressiva på hur mycket av din processor kraft den kommer ta i anspråk)

beem
2019-10-10 10:49
#18

Jag har sett många inlägg på nätet med samma problem som det jag har. På en  sajt var det en som sa att problemet  är en välkänd bugg i Windows 10. Man kan ju alltid hoppas då att den åtgärdas snart.

Tack för all hjälp.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2019-10-10 11:33
#19

#18

Möjligt men om jag vore du skulle jag öppna taskmanagern och gå igenom vad som är igång. Om det är något som du inte känner igen där så bör du googla upp det programmet eller processen så du vet om den bör finnas på din dator eller om det är något som kommit in av misstag/skit

Jag kör Windows 10 med senaste versionen 1903 samt uppdaterar varje månad med alla säkerhetsuppdateringar.
Jag har inga problem att stänga ner min dator

Att du bara får problemet efter att du surfat ett tag gör att man misstänker att det kan ha med något tillägg till webbläsaren att göra som inte borde vara där.

Får du samma problem oavsett vilken webbläsare du använder?
Internet Explorer
MS Edge
ev Chrome, Firefox etc…

beem
2019-10-10 14:16
#20

#19 Jag ska kolla vidare.

 Jag har automatiska uppdateringar av Windows 10. Kan det innebära att jag trots allt inte får alla uppdateringar som behövs. De brukar ju finnas frivilliga har jag sett.

Betr. webläsaren kör jag Chrome hela tiden. Använde Edge och Firefox bara till vissa grejer beroende på att det funkar sämre i Chrome. Jag ska testa med Forefox några daga roch se hur det funkar då att stänga ner.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
JonasDuregard
2019-10-10 14:29
#21

Testa att slå av följande inställning i Chrome:
Inställningar > Avancerat >  Återställ och rensa > Fortsätt köra bakgrundsappar när Google Chrome avslutas

Kaj
2019-10-11 09:05
#22

Pröva att starta om datorn och sedan surfa med MS Edge under en stund - ungefär som du gör med Chrome.

Pröva sedan och stänga av datorn och se om du får samma problem. Om inte så kan vi nog härleda ditt problem till just chrome.

Får du samma problem även med Edge så kan det vara ett generellt virus (men jag skulle inte tro det faktiskt) eller så är det någon hårdvara du har som orsakar konflikter (inte heller det skulle jag tro för då borde du se det i loggboken (händelseloggar)

PS du vet väl att snart - typ nu i slutet av oktober så kommer Microsoft uppdatera MS Edge och då gå över till att MS Edge använder samma  renderingsmotor som Chrome använder. Man överger alltså sin egen version i MS Edge och kommer börja använda sig av Chromes. Det innebär att Chrome och MS Edge kommer bli väldigt lika vad gäller funktionalitet. Gränssnittet kommer dock vara lite olika men beteende och funktioner så kommer dom snart ligga väldigt nära varandra då det är samma motor under skalet som kommer visa och bearbeta webbsidor.

Kaj
2019-10-11 09:11
#23

Och en sak till.

När du surfat med Chrome och stänger ner den för att stänga av datorn har du kollat i aktivitetshanteraren att Chrome då stängs ner?

Börja med att gå till aktivitetshanteraren.
Starta sedan Chrome. Nu ska du se i aktivitetshanteraren under  Processer att där finns en som heter Google Chrome  (32 bitar)
När du surfat klart efter en stund och stänger ner Chrome så skall denna process försvinna i aktivitetshanteraren helt och hållet. Om den inte gör det så körs Chrome fortfarande i bakgrunden och kan alltså vara ett hinder för att stänga av din dator. Då är det något i Chrome som inte vill stänga ner korrekt och det bör du då åtgärda.
Där skulle du kunna avinstallera Chrome helt och hållet och sedan installera den igen och  lägga till dina Addons igen och se om det blev bättre.

beem
2019-10-11 13:34
#24

#22  Inga problem med Edge. Startar och  surfar ung som i Chrome men kan logga ut och stänga av som det ska.

Uppdateringen i oktober av Edge verkar intressant. Jag gillade  IE på den tiden men bytta till Chroma då mycket i Chrome tilltalade mig. Är dock lite småproblem med Chrome så det kanske blir dags för ett byte igen.

#23

När jag stänger ner Chrome  försvinner processen helt i Aktiviteshanteraren .


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2019-10-11 13:41
#25

Varje gång när jag loggar in har startsidan med alla appar börjat lägga sig på skrivbordet sedan en tid. Har hela tiden trott att jag av misstag tryckt upp den då jag grejat med datorn.

Jag började fundera över de senaste nedladdningarna jag har gjort. Det var ett typ av ritprogram där appen låg på start.  Jag avinstallerade programmet och har därefter inte haft problem med stängningen av datorn. Jag har testat detta under fm.

Jag håller tummarna att det var det programmets app som låg öppet. Dumt nog tittade jag aldrig i aktivitetshanteraren.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2019-10-14 09:09
#26

Då tror jag du har hittat boven till ditt problem

"Nya" MS Edge finns för nedladdning i testsyfte om man är jätteintresserad. Men kom ihåg att detta är en beta version så vill man undvika problem så bör man vänta tills den uppdateras automatiskt via Windows update. Microsoft har sagt att release kommer ske Q3 2019. Sedan ändrade man sig till oktober 2019.
Min gissning är nog att den blir ytterligare försenad men innan 2019 är slut ska den nog vara klar.

För de som vill testa i förväg. Jag tror man kan ha kvar sin vanliga Edge också men är inte helt säker på det.
https://www.microsoftedgeinsider.com/en-us/download/

beem
2019-10-14 16:05
#27

#26 Ja det verkar som problemet är löst nu. 

Jag tillhör nog de som vill undvika problem så jag väntar med Edge. 

Tack för all hjälp med mitt problem.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Upp till toppen
Annons: