Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1429 ggr
Tobbe_490
10/7/19, 5:29 PM

Vad gör jag med en gammal dator?

Hej,

Jag har sparat mina gamla PC datorer när jag nyligen skaffade en ny. Har någon tips vad man kan ha för nytta av dem (annat än att ha dem som reserv om den nya skulle gå sönder)?

Annons:
Liz85
10/8/19, 2:24 AM
#1

Ett alternativ är att ha en som server om du har något behov av det och den går att lita på. Sen beror det ju också på hur de ser ut och vad de klarar. Om någon har hdmi-utgång kan du ju använda den som dvd-spelare mm och koppla ihop den med tv:n. Om någon av de är mindre i storlek och du behöver jobba med en dator på resa kan den kanske agera resedator? Under förutsättning att det är en laptop. :) Vad du använder de till beror lite på vad du har för datorer, vad de klarar och vad du kanske behöver. Eller om du ofta har någon vän/släkting på besök en gästdator? Om det nu finns nåt sånt behov…

Jalking
10/8/19, 9:18 PM
#2

Testa Linux på den, t.ex. Ubuntu eller Mint. Funkar det bra för dig kan du slippa köra Windows i framtiden.

svenake
11/5/19, 10:46 PM
#3

Om du lägger in Linux Ubuntu, så kan du lägga in kopior av allt du gjort, foto, musik, dokument osv.  Då har du en backup.   Och sedan kan göra nästan allt som du kan göra på din Windows-dator.  Plus en massa gratisAppar.

Kaj
11/13/19, 9:23 AM
#4

Vad är det för en dator?

Är det en laptop och i så fall vilket operativsystem

Du kan i så fall ha den som en media box

Installera KODI på den och sedan kan du installera add-ons för SVTPlay med flera.
I KODIs egna respåository ahr du en Addon som heter Retrospect. Där ingår samtliga svenska play kanaler såsom SVTPlay, SVT Öppet arkiv, TV3 Play, TV4 Play, TV5 Play ,TV6 play, TV7 Play, TV8 Play, TV9 Play, TV10 Play, TV 11 Play, TV 12 Play, ViaFree, Nickeldon etc. Den har även alla nordiska länders play kanaler samt Tyska och holländska

Sedan kan du plugga in en USB sticka med filmer, musik, foton etc och komma åt dessa inifrån KODI. Du kan även få filmer att "scapas" dvs låta KODI leta igenom dom och uppdatera med Film posters, innehåll, skådespelare, handling, regisör etc.

I KODI kan du även använda en IP-TV Addon som finns och där lägga in IP-TV så kan du titta på strömmad TV

Upp till toppen
Annons: