Annons:
Etikettinternet
Läst 864 ggr
Essentials
2019-10-15 02:33

Wifi-adapter till datorn

Jag har en ny stationär dator där wifi är inbyggt. Väldigt smidigt, men problem är bara att datorn behöver stå under skrivbordet, då den inte får plats någon annanstans. Tydligen störs signalen väldigt mycket där under. Internet blir jättesegt och ibland tappar den kontakten helt. Jag måste ofta resa mig upp från datorstolen och ställa mig åt sidan för att internetsidan ska ladda klart, väldigt irriterande med andra ord! Jag undrar nu om det skulle vara möjligt att installera en trådlös wifi adapter i datorn som jag kan ställa högre upp, eller kommer det ställa till problem i och med att det redan finns inbyggt? Jag har ej möjlighet att koppla i nätverkssladd

Annons:
Kaj
2019-10-15 09:24
#1

Du kan pröva att ändra routerns antenners riktning (om dom nu har externa antenner som du kan rikta om). Det kan hjälpa.

Om inte det hjälper så kan du pröva att logga in på routern från din webbläsare (hur du gör beror på vilken router du har men normalt är att man anger routerns ip adress i webbläsaren. Man brukar få med ett litet kort med adress och lösenord. Det brukar vara på samma kort som man får lösenordet till WIFI för routern.

väl inne i routern ska du gå till WAN inställningarna. Där ska du på 2,4 Ghz respektive 5Ghz ha inställningar för kanaler. Oftast står den på automatiskt för att få bästa signalstyrka men det är inte säkert att den ger bästa signal till dina enheter.
Pröva att ansluta dig till först 5Ghz WIFI och ändra till ett kanal-spann manuellt i routerns inställningar via din webbläsare och sedan gör du en test om din dator kommer åt WIFI bättre eller sämre.
Kör även en test via bredbandskollen.se så ser du vilken hastighet du fick på den kanalen. Pröva samtliga kanaler och logga den kanalen som du fick bäst signal och bandbredd på via bredbandskollen.se.
Upprepa samma sak för 2,4Ghz banden och anslut dig då till just 2,4Ghz bandet på din dator (normalt vill du så klart alltid vara ansluten till 5 Ghz WIFIn men här behöver vi få fram den bästa kanalen även för 2,4Ghz WIFI. Du ansluter sedan tillbaka till 5Ghz bandet så klart).

Om du hittar en kanal som ger bättre anslutning så kör på den i stället för Automatiskt.

Funkar inte det kan du använda en WIFI repeater eller en Accesspunkt som kan köpas på vanliga butiker för datorprylar. De kan kosta en slant men är till för att just förstärka en WIFI signal till en eller flera ytor i ett hem där WIFI signalen inte annars når fram ordentligt.

JonasDuregard
2019-10-15 11:23
#2

#0 Wifi-kort i stationära datorer har väl oftast en anslutning för en extern antenn? Det är nog det absolut billigaste alternativet i så fall. 

Näst billigast är ett USB-kopplad WiFi-kort och en tvåmeters USB-förlängning eller så.  Du kan få det för under 100 SEK. 
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=399

WiFi epeaters är dyra och fungerar ofta dåligt. Accesspunkter kräver dragning av nätverkskablar.

JonasDuregard
2019-10-15 11:25
#3

#0 "kommer det ställa till problem i och med att det redan finns inbyggt?"

Nej, du inaktiverar bara den andra anslutningen i mjukvara. Helt oproblematiskt att ha flera trådlösa nätverkskort.

Upp till toppen
Annons: