Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 948 ggr
Hitionuke
2019-12-28 07:23

Min dator har börjat bete sig jävligt skumt

var osäker på vart detta inlägg passade in men prövar här.

Som rubriken lyder så har min dator börjat bete sig jävligt skumt den senaste tiden ca några veckor bakåt eller så. Problemen varierar väldigt mycket men det rör sig om att skärmen slocknar helt random, program och sidor stänger ner sig själva, får meddelanden hux flux om att minnet är fullt oftast då precis innan hela datorn stannar upp eller att skärmen blir svart och jag tvingas slå av strömbrytaren, datorn sätter sig själv i sömnläge. Upplever även att vissa flikar försvinner från menyn eller har problem att ladda, var en period då min dator vägrade att ladda in min skrivbordsbild trots att jag har en och att flikar så som settings försvinner precis innan jag klickat på de, händer också att musen fryser upp.

En annan sak är att mitt tangentbord inte låter mig frivilligt växa mellan små och stora bokstäver. Just nu är den fast på små och jag måste då använda mig av shift för att få till en stor bokstav då capslock inte ger något resultat. Sen kan det helt plötsligt växla om och jag är då fast med bara stora bokstäver och blir således tvungen att använda mig av shift för att få till en liten bokstav vilket blir jävligt irriterande när jag befinner mig i mitten av en konversation.

Misstänker någon form av virus men har aldrig befunnit mig i den här situationen förut så har ingen aning om hur jag ska gå till väga men har ingen lust att betala för ett virusprogram.

Har även märkt att detta har blivit mer och mer frekvent. Det började med bara nån gång om dagen och då oftast efter ett par timmar av att datorn varit på men nu händer det upprepande gånger om dagen och detta kan hända bara 5-10 minuter efter jag slagit på datorn.

Annons:
Turbo10
2019-12-30 17:09
#1

Jag upplever liknande problem. Det tolkar jag som att Windows jävlas med mej eftersom jag inte vill uppgradera från Win 7 till Win 10. Men du kanske redan har Win 10. Det var ju inget svar på din undran,  ville bara dela med mej att jag också har problem.

[[eskils_]]
2020-01-01 12:44
#2

Anti-virusprogram måste man nog betala för om man vill ha en fungerande dator.

Kaj
2020-01-07 12:03
#3

#1 du måste skämta. Tror du på fullt allvar att Microsoft skulle smitta en dator på detta sätt om en användare inte uppdaterar sitt Windows???
Dom skulle ju i så fall kunna bli stämda på många 100 miljarder dollar och även få näringsförbud. Amerikansk lag är mycket sträng på vad en leverantör får göra med en persons personliga saker utan att meddela först.

Kaj
2020-01-07 12:04
#4

#0 och även #1
Ladda ner  malware bytes - https://www.malwarebytes.com/ och kör den. Den är gratis och brukar fixa det mesta om ni nu har fått in något virus vilket det mesta tyder på. Home versionen som är gratis räcker mer än väl. Den är gratis i 14 dagar. Men därefter är det bara att avinstallera den och sedan ladda hem en ny kopia.
Ni bör bara behöva den för att göra en sacanning och sedan en rensning av ev. virus för att sedan kunna avinstallera den igen. Får ni sedan fler problem framöver kan  ni ladda hem en ny version och köra igen.
Malware byttes har även en funktion som gör att om det är ett så elakt virus att inte en Malware kan få bort det under pågående drift så kan man ange att den skall startas vid uppstart innan några andra program startats och rensa på väldigt låg nivå

Upp till toppen
Annons: