Annons:
Etikettinternet
Läst 1174 ggr
Sindri
2020-01-20 12:07

Vad har hänt med Googles sökmotor?

Förutom att det träffsidan bytt utseende (som jag inte gillar, för mycket färgpluppar), så tycker jag att det mest är kommersiella annonser man får på träffar. Det är väldigt svårt att få träffar från vanliga bloggar eller forumsidor.

Såhär har det varit länge i Android, men nu alltså också i W10. Eller är det bara som jag inbillar mig? Finns det några andra sökmotorer som inte är så kommersiella? Skulle vara kul att jämföra träffar i olika sökmotorer.

Annons:
Herveaux
2020-01-20 12:21
#1

Du kan testa https://www.startpage.com/sv/ den har maken använt i flera år och är nöjd.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sindri
2020-01-20 12:59
#2

Renare och snyggare, men samma resultat som Google! Kanske använder den ändå p.g.a. utseendet. Tack!

satsuke
2020-01-20 22:43
#3

Vi pratade om detta nu ikväll här hemma. Det har blivit mycket svårare att hotta vad man söker på Google. Synd!

annia1
2020-01-21 00:19
#4

När det gäller google så ändrade dom utseendet förra veckan. Dom har bla lagt till ikoner som sidorna har.  Länk från pc för alla.

En sak som jag inte hittar nu, men läste för ett tag sen. Att google kommer ändra på sina träffar så att de sidor som fortfarande använder flash hamnar längre ner. Och det eftersom flash slutar få support i slutet på året. Det kan ju göra att man har svårare att numera hitta sidor.

Men sen finns det i stort sett alla sökmotorer annonser det är så de finansieras. Också en länk från pc för alla.

.

Sindri
2020-01-21 00:39
#5

Jo, det har alltid funnits företag som betalar för att komma först i sökresultaten, men så här dominerande brukar det inte vara. Ibland får man bara kommersiella träffar och inga diskussionsinlägg från olika forumsidor eller bloggar.

Kaj
2020-01-22 12:41
#6

Se till att slå på valet att "skicka en begäran om att inte spåra med webbtrafik" om du inte redan gjort det. Detta val ska vara aktiverat - dvs att inte sända information om dina surfvanor till tredjepart.. Det bör minska annonser som dyker upp.

Annons:
Kaj
2020-01-22 12:45
#7

Sedan kan jag tipsa om att det fins fler inställningar att göra i Chrome än de du ser på deras inställningssida.

skriv chrome://flags/ i adressfältet ska du se att det dyker upp ett hundratal nya möjligheter för dig.
Många är av "experimentellt" syfte där Google ännu inte testat allt klart, andra är saker man helt enkelt vill dölja för användare som kanske inte har full koll.

Samma dolda inställningar finns i MS Edge och FireFox och man når dom på lite olika sätt.

Sindri
2020-01-22 14:15
#8

Jag har stängt av alla spårning för länge sedan, är väldigt nojig när det gäller sådant. Skall kolla det där sista.

Kaj
2020-01-23 13:11
#9

Om du är nojig om spårning byt sökmotor till DuckDuckGo. Du kan även lägga till DuckDuckGo's privacy som ett tillägg i Chrome

https://duckduckgo.com/

Här sker ingen spårning, dom sparar inget av din surfdata etc. Du är helt enkelt anonym via den sökmotorn

Sindri
2020-01-23 14:10
#10

Testar ditt råd här också. 👍 Tack

Sindri
2020-01-23 14:40
#11

Jaha, och sen då? Försöker göra Duckduck till min standardwebläsare och lägga en ikon på startmenyn? Den finns inte ens bland apparna?

Sindri
2020-01-23 19:27
#12

Nu har jag testat Duckduck några gånger och jag är besviken. Det blir väldigt lite träffar jämfört med Google om man söker på exakt samma sak.

Kaj
2020-01-24 08:49
#13

DuckDuckGo är ingen app. Det är en webbaserad sökmotor. Du kan ladda ner ett tillägg till chorme som gör att chrome får samma skydd - dvs att inget data sparas.
DuckDuckGo private . essentials  https://chrome.google.com/webstore/detail/duckduckgo-privacy-essent/bkdgflcldnnnapblkhphbgpggdiikppg

Att duckduckgo inte ger lika bra resultat som google chorme är naturligt. Google har mycket mer resurser för att ta fram spindlar och indexera webbresultat. Ducduckgo kan du använda då du verkligen vill vara anonym. Men helt ren är man aldrig för internet lämnar alltid spår efter dig för det är så hela infrastrukturen är uppbyggd och det kan du inte göra något åt.

Men du vet väl att du kan slå av en massa spårningsfunktioner i chrome också. Du kan även köra Chrome i Inkognito läge. I detta läge sparas inte något från din surf efter att du stängt ner chrome. Starta chrome i inkognito genom att högerklicka på chrome ikonen och där välja inkognito eller så völjer du att från ett öppet fönster i Chrome gå till vänster och välja de tre prickarna och där välja Nytt inkognito fönster.

Är du riktigt nojig om din anonymitet på nätet bör du kanske överväga webbläsaren TOR. Den är utvecklad för att just vara helt anonym. Visst den är framtagen av det amerikanska försvaret men släppt som öppen källkod och det är den versionen du använder.
TOR är en vanlig webbläsare men all trafik går via TOR nätverkets egna anonyma webbservrar som filtrerar all spårning, krypterar all trafik, döljer ditt ip-nummer med mera.
Nackdelen är väl att TOR kan kännas lite långsam eftersom du går via speciella webbservrar över VPN (sätts upp automatiskt av TOR så du behöver inte göra något) och du delar alltså hårdvaruresurser med en himla massa folk som kör TOR
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tor_(n%C3%A4tverk)

https://www.torproject.org/

Annons:
Magi-cat
2020-01-24 09:10
#14

Angående anonymitet på nätet kan jag rekommendera boken:

"I allmänhetens tjänst" av Edward Snowden. Mycket läsvärd!
Han berättar om TOR bland mycket annat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2020-01-24 10:26
#15

Jag är inte nojig om anonymitet - jag menar, jag surfar inte på darknet eller  laddar hem piratkopior. Är bara allmänt obstinat över all data som samlas in. Är så trött på alla sajter där man skall registrera sig hit och dit. Och sajter som säljer vidare data till de som tror att jag är förutsägbar och intresserad av vissa saker.

Men framförallt vill jag ha heltäckande sökresultat och inte bara från de  som betalar. Jag betalar gärna för att få en vettig tjänst där inte jag är varan.

Kaj
2020-01-27 09:51
#16

Du kommer nog märka de närmaste dagarna att Googles sökresultat kommer ändra utseende mer åt hållet som det var tidigare. Dom har fått kritik för det nya utseendet.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.729692/efter-kritiken--google-backar-gallande-ikonerna-i-sokdesignen?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+idg%2FJYvw+%28IDG.se%3A+IDG.se+-+Senaste+nytt%29

Sindri
2020-01-27 11:37
#17

Alltid nåt 👍

Sindri
2020-02-04 09:35
#18

Nya hyss från  Google; allt oftare när jag klickar på länkar till andra sajter får jag upp en varningsruta från Google om att sajten inte är säker, sedan vill de att jag skall meddela dem vilken sajt det är (Mer kontroll! Morr!) Ibland kan jag ändå gå vidare, men ibland inte. Det är visserligen ibland sajter som inte är viktiga och som jag skippar, men ibland vet jag vad det är för sajt.  Ok, bra att de varnar, men att samla in info på detta oblyga sätt och hindra mig från att gå var jag vill…….

Google har blivit en riktig kontrollfreak.  Synd att jag får så påvra sökresultat på Duckduck.

Tant Grön
2020-02-04 10:27
#19

#18 Så blir det på min Mac, men inte på Pc:n, Windows 10. Där kommer inga varningar. 🤔

Sindri
2020-02-04 12:12
#20

Jag har W10. 🤔

Annons:
Tant Grön
2020-02-04 13:53
#21

#20 Har Firefox som webbläsare. Safari på mac:en.

Sindri
2020-02-04 14:06
#22

Firefox lovordades av ungdomarna för några år sedan, nu säger de att Chrome är bättre. Hur man än vänder sig…..

Kaj
2020-02-05 11:08
#23

Säkerställ att ni har senaste versionen av Win 10.

skriv winver i sökrutan

ni ska ha version 1909

Upp till toppen
Annons: