Annons:
Etikettinternet
Läst 768 ggr
Sindri
2020-01-21 10:24

Öppna eller ladda ner pdf-sidor

På vissa  internetsidor går det inte att bara öppna en pdf utan att ladda ner den och spara på datorn. Jag vill inte ha en massa sparade pdf:er som jag sen inte hittar och glömmer att ta bort. Hur kan jag kringgå detta?

Annons:
JRSN
2020-01-21 11:39
#1

#0 De flesta webbläsare bör ha inbyggd programvara som öppnar pdf-filer direkt från internet. Om inte så finns det gratis pdf-läsare att ladda hem som associerar sig automatiskt med aktuell webbläsare.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Sindri
2020-01-21 12:00
#2

Jag använder Sumatra och den funkar jättebra. Det här är något som dykt upp sista tiden, men bara på en del sidor. Får kolla mina inställningar i Google igen. Ibland ändrar de mina inställningar när de uppdaterar.

Sindri
2020-01-21 12:06
#3

Nu har jag gått igenom mina inställningar och jag hade redan bockat av 
"Ladda ned PDF-filer i stället för att låta dem öppnas automatiskt i Chrome"
Så varför blir det som det blir?

Carmarino
2020-01-21 13:21
#4

Har du ställt in Sumatra som förvald pdf-läsare?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2020-01-21 14:52
#5

Ja, det funkar ju i de flesta sammanhang.

Carmarino
2020-01-21 15:30
#6

Kolla för säkerhets skull under Inställningar --> Appar --> Standardappar --> Välj standardappar efter filtyp och kolla att Sumatra står som app för .pdf-filer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sindri
2020-01-21 16:04
#7

Och då ser jag att för en massa olika protokoll så går det bara att använda Acrobat…..😣

Carmarino
2020-01-21 16:05
#8

Går det att ändra till Sumatra för .pdf?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2020-01-21 16:31
#9

Sumatra står som standardapp för vanliga pdf och det har den alltid gjort, men sedan finns det en massa andra varianter av pdf som t ex pdfxml och där finns inget annat att ange än Adobe Acrobat. Känns som om Adobe gjort dessa för att man inte skall kunna använda andra appar än Adobes.

Som sagt, detta har börjat inträffa på senaste tiden och bara på vissa dokument som kallar sig för pdf.

Carmarino
2020-01-22 10:52
#10

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-01-22 11:02
#11

Kom att tänka på en sak; Chrome uppdaterades ju nyligen (7 januari). Kanske problemet beror på det?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kaj
2020-01-22 12:37
#12

Jag förstår inte varför man vill ha en fristående PDF läsare nu för tiden då alla webbläsare har en PDF viewer inbyggd. Att ha en extern PDF läsare ska man förstå att den kan vara en säkerhetsrisk om företaget som skrivit den inte har full koll på säkerhetsuppdateringar. Webbläsarna från de stora företagen såsom Google, Microsoft (MS Edge), FireFox, Opera mfl har koll och säkerhetsuppdaterar så fort det finns en risk.

men till ditt problem så kan jag tänka mig att det är en kombo av att du har just en extern pdf läsare och Chromes inbyggda.
Pröva att avinstallera Sumatra och se om problemet fortfarande kvarstår. Om inte känn dig för om inte Chromes pdf läsare duger för då slipper du allt jobb runt omkring med att ha externa program.
Om det ändå inte funkar kan du ju alltid lägga tillbaka Sumatra igen.

Ett sätt är ju åxå att i Chrome ändra var filer ska sparas ner som default. Ändra till en mapp som du har som automatiskt rensing på ex temp katalogen i Windows od.

Sindri
2020-01-22 14:19
#13

Innan jag installerade Sumatra så öppnades allting i Adobe, och som jag skrev ovan så har jag en känsla av att de flesta använder Adobe när de gör pdf, och Adobe konverterar dem till mer komplexa dokument med alla dessa filändelser, så att alla skall vara tvungna att använda Adobe.

Problemet började innan Googles uppdatering, men det var inte så vanligt förekommande.

Annons:
Kaj
2020-01-23 13:13
#14

Min erfarenhet är att nu då nästan alla webbläsare har stöd för PDF filer så går fler och fler över till att avinstallera AdobeReader och använder bara sina webbläsare..

Jag har inte haft Adobe Reader installerat på flera år nu och har inga problem med pdf filer. Och jag öppnar många pdf filer ska du veta.

Sindri
2020-01-23 14:08
#15

Ok - jag skall testa att avinstallera både Adobe och Sumatra.

Sindri
2020-02-05 11:12
#16

Den inbyggda pdf-läsaren har en stor brist. Jag kan inte högerklicka och välja att skicka dokument per email. Den vill bara spara och dela i molntjänster, alt Windows mailprogram som jag inte använder. 

Det får bli Sumatra igen.

Kaj
2020-02-07 08:11
#17

Jag har inga problem att dela en pdf fil direkt från MS Edge eller Chrome via e-post.
Visst i Windows 10 måste man ställa in sin standardapp för epost (det gör man via inställningar och  standardappinställningar.
Sedan är det bara att välja Dela så dyker alternativet upp.

Sumatra pdf reader är säkert jättebra men det är en öppen källkod och är du helt säker på att dom har samma skydd vad gäller just spridning av virus i pdf filer. PDF filer har standardfunktioner i sig som inte sällan utnyttjas för att lägga in skadlig kod. Varje månad dyker det upp uppdateringar för detta i både Adobe reader och i de olika webbläsarna.

Om man bara håller sig till seriösa sidor som skapat pdf filerna ska man kanske inte oroa sig men man ska då vara uppmärksam på vem som skapat pdf filen för det är där den illasinnade koden kan läggas in. Inte sällan gäller det hur bilder renderas i pdf filer (sam även i andra program och webbsidor) men även andra saker som digitala signaturer, buffer overrun med mera.

Det är bl a därför formatet PDF/A finns för långtidsbevaring. Om man sparar en pdf fil i formatet PDF/A tillåts inte vissa saker som inbyggda skript och mycket mer utan dessa skalas bort.

https://www.quora.com/Can-a-PDF-really-contain-a-virus-or-a-malware-how

https://resources.infosecinstitute.com/analyzing-malicious-pdf/

Jag skulle dock inte oroa mig allt för mycket för även sumatra borde rimligen uppdateras kontinuerligt då nya hot upptäcks

Sindri
2020-02-07 09:21
#18

Jag har flera gånger ställt in Outlook i Office 365 som standard för epost, men det hjälps inte. Och i min dator räknas bara Outlook mail i så fall som inte är min "riktiga" mail, utan vi har en egen mailserver som jag tar hem via Outlook i Office.

Komplicerat, men jag gör väl ett nytt försök….

Kaj
2020-02-10 11:52
#19

Så i Windows 10 har du alltså ställt in ditt epost program för standardappinställningar?

Jag vet inte vad du har för mail program men för att det ska funka som standardprogram i Windows måste det vara ett godkänt e-post program eller ett program certifierad i Microsoft Store. Där har Microsoft gått över och gör samma som Apple och Android. Appar måste vara godkända och kontrollerade av Microsoft så dom inte innehåller skadlig kod för att fungera som standardappar.

Carmarino
2020-02-10 14:55
#20

#19 Hon skriver ju att hon har Outlook, men i Office 365 istället för Outlook mail. Office 365 borde väl i allra högsta grad vara godkänt i Windows, eftersom det är Microsoft som står bakom det?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Kaj
2020-02-11 10:15
#21

Nej hon skriver ju att 
inte är min "riktiga" mail, utan vi har en egen mailserver som jag tar hem via Outlook i Office.

Det är där jag inte vet hur dom konfigurerat upp detta och det kan så klart påverka.

Sindri
2020-02-11 12:23
#22

Jag har en mailadress i Outlook , en sån vanlig gratis som slutar på live.se. Den använder jag för nyhetsmail, internetköp och registreringar man måste göra etc.

Så har jag en mailadress som jag använder privat, i jobbet och andra seriösa sammanhang. Den adressen är en privat domän som vi har, och jag tar hem mailen via Office 365, i Outlook.

När jag skall välja standardapp för mail i W10 så finns endast valet Outlook och då vet jag inte vilken Outlook som åsyftas.
Om jag är på en pdf-fil och väljer dela via mail så kommer det upp ett tomt mail med bilaga och underst står Skickades från E-post för Windows 10, trots att jag valt Outlook!
Det är ju W10s eget mailprogram och det gillar jag inte och använder inte.

Kaj
2020-02-11 14:31
#23

Det beror på hur du konfigurerat din Outlook eller Outlook 365.

Jag har samma som du dels en outlook.com epost adress (samma som live.com) där jag även har minst 10 stycken alias.
Till  det har jag även en egen domän epostadress.

I Outlook 365 som jag har har jag konfigurerat upp dessa som IMAP.
IMAP gör att inställningarna läses av från servern.
Då man gör detta i Outlook så kommer den först läsa in alla inställningar och mappar från ditt Live konto och sedan från din egen domän.
Du kommer nu se i Outlook båda dina konton och alla ev alias du har til kontot.
När du ska sända e-post så kommer du se en liten pil vid från knappen där du kan växla mellan de olika kontona så du får din avsändaradress till vilken av alla epostkonton och aliases som du har som du vill.

Du kan göra samma sak i Windows 10s e-post program om du inte vill köra Outlook 365 eller villköra båda samtidigt.

IMAP har den fördelen att allt du gör synkas till den eller de klienter du arbetar på.
T ex skulle du kunna påbörja och skriva ett mail i din outlook 365 klient.
Sedan växla över till din mobil telefon och fortsätta skriva på mailet där. Enda du måste göra är så klart att konfigurera även din mobiltelefons e-post program med IMAP till ditt live konto och din privata domän.
Skapar du nya mappar eller tar bort mappar eller mail kommer detta avspeglas på alla din klienter som du konfigurerat med IMAP inställningarna.
Använder du i stället POP3 får du INTE dessa möjligheter. POP3 är en urgammal lösning och bör överges snarast om det inte redan är gjort. Är inte på något sätt säker utan vidöppen. 

Fördelen om du använder Outlook 365, Live.com eller Windows 10s interna epost program är att dom kan hämta hem och läsa in alla inställningar automatiskt. Det enda du normalt behöver göra är att ange ditt epost konto till varje konto du har så kommer Outlook eller Win 10 epost klienten att försöka hämta hem alla inställningar automatiskt.

PS välj inte arbets- eller skokonto för det är för företag och då kan du fastna i en limbo där kontot vill ha kontakt med en exchange server.

Sindri
2020-02-11 16:05
#25

IMAP har jag haft flera år, men jag vill inte blanda ihop mina epostadresser.
.live-mailen är för sig  (tillsammans med ett par andra epostadresser) och min egen domän för sig.  (Enda nackdelen med IMAP är att varje enhet jag skickar mail från gör sin egen skickat-mapp, men det kan jag leva med).

Det som krånglar till det hela tror jag är att båda epostprogrammen heter Outlook.

Men varför W10s pdf-läsare väljer att skicka pdf:er med Windows live-mail är en gåta. Jag kan väl inte avinstallera det heller, antar jag. I mobilen och på plattan kan man åtminstone inaktivera vissa appar.

Upp till toppen
Annons: