Annons:
Etikettwindows
Läst 1498 ggr
strobii
2/5/20, 2:58 PM

sökrutan fungerar inte

jag har fått ett plötsligt problem med sökrutan på min windowsdator och skulle verkligen uppskatta hjälp ifall nån haft samma problem och lyckats lösa det. jag använde den tidigare idag utan problem, så det har inte hänt efter någon uppdatering eller liknande. 

jag klickar på windowsikonen längst ner till vänster och brukar då bara skriva första bokstaven på programmet jag vill öppna; tex word. den gråa sök/resultatlistan kommer upp precis som vanligt, men den är nu helt tom, oavsett vilket program/app jag söker på. 

väldigt opraktiskt då jag använder den jätteofta och inte vill behöva scrolla efter det program jag vill öppna.

Annons:
Carmarino
2/5/20, 3:05 PM
#1

Testa med att högerklicka på aktivitetslisten och välj Sök. Kolla så att inte "Dold" har bockats i av misstag. Bocka då för "Visa sökikonen".

Vet inte om man måste starta om datorn för att det ska fungera, för när jag testade nyss funkade det innan jag bockade för "Dold", men när jag sedan ändrade tillbaka till "Visa sökikonen så fick jag bara en tom ruta. Ska starta om datorn och se om det funkar då. Återkommer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/5/20, 3:08 PM
#2

Omstart hjälpte inte. Skumt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

strobii
2/5/20, 3:25 PM
#3

jag har den alltid dold, för tycker det ser så stökigt ut att ha den liggandes på aktivitetslisten hela tiden haha. men ja det är alltså inga problem att få fram sökrutan, utan det är resultaten som uteblir :o

Carmarino
2/5/20, 3:55 PM
#4

Det är tydligen fler som haft det här felet. Har försökt hitta någon enkel beskrivning på hur man löser problemet, men än så länge har jag bara hittat väldigt avancerade lösningar.

Lite märkligt att det slutar fungera bara för att man byter. Jag har testat att skapa ett nytt konto med adminbehörighet, men det blir samma fel där. Hade inga problem innan jag bytte till Dold, men sedan slutade det fungera.

Tydligen hade det funkat för någon att göra en ny indexering. Det var den minst komplicerade lösningen, så jag har satt igång en sådan nu, så får vi se om det hjälper.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

FataMorgana
2/5/20, 3:59 PM
#5

Ja har jag samma problem med min dator och min sambo med sin dator med. Vi upptäckte det först i dag. Har inte använt sökfunktionen på länge, så jag vet inte sen när problemet finns.  Hos oss är rutan helt grå och går inte att använda.

Carmarino
2/5/20, 4:00 PM
#6

Kan det ha varit något fel som uppstått på grund av någon uppdatering kanske?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
FataMorgana
2/5/20, 4:01 PM
#7

Jag måste kolla om uppdatering gjorts idag.

FataMorgana
2/5/20, 4:05 PM
#8

Jag har haft en funktionsupdate für Windows 10 idag och en kumulatives update für .NET Framwork…  som fortfarande väntar på att installeras. Ser om problemet kvarstår efter det.

strobii
2/5/20, 4:11 PM
#9

jag fick precis hjälp  från windowssupporten! han fick fjärrstyra min dator och löste det på en minut :) han sa att det var en bugg dom har just nu och inte vet när det kommer lösas. men om man chattar med dom så hjälper dom :)

FataMorgana
2/5/20, 4:26 PM
#10

Men om han var medveten om buggen så hoppas jag att dom löser det snart så att jag slapp att chatta med någon från supporten. Såg du vad vad han gjorde?

FataMorgana
2/5/20, 4:32 PM
#11

 Hittade just en uppdatering på nätet där det står om problemet och att felet ligger hos microsoft. Det enda som hjälper är att vänta står det. Alltså väntar jag i stället för att kontakta supporten.

strobii
2/5/20, 4:42 PM
#12

jo han sa som sagt att dom var medvetna om det, men att han inte visste när i framtiden det skulle lösas. han sa också att den åtgärden han kunde göra (och gjorde) hade hjälpt dom andra som haft samma problem. han erbjöd också att skicka instruktioner ifall jag ville fixa det själv, men lät hellre ett proffs göra det haha. 
ja jag såg vad han gjorde :) så om du inte använder funktionen ofta så kan du ju såklart vänta, men för mig som använder den mycket var det väldigt bra att få så snabb hjälp! :)

FataMorgana
2/5/20, 4:48 PM
#13

Ja egentligen använder jag den funktionen väldigt sällan, så det är inte så viktigt för min del det här. Bara bra att veta vad som står på och bra att du fick hjälp fort.

Annons:
strobii
2/5/20, 4:48 PM
#14

#4 hade missat ditt svar tidigare! jag försökte också med indexering och flera andra guider men utan resultat. men jag fick som sagt snabb hjälp från supporten, och han var inne i samma mappar och fixade som jag själv gjort tidigare haha, så jag var väl inte helt fel ute i det jag försökte med. 
men ja märkligt att det slutade fungera för dig bara för att du bytte! :o

Carmarino
2/5/20, 5:14 PM
#15

Lite synd bara att de inte kan tala om hur man gör för att fixa det. Har för mig att det kostar en förmögenhet att ringa supporten om man inte har avtal med dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

strobii
2/5/20, 5:17 PM
#16

#5 jag chattade som sagt med supporten och det var gratis :)

Record
2/5/20, 9:24 PM
#17

Felet kom efter uppdateringen i veckan till ver 1909

När man utnyttjar fullskärm kommandot.

Kaj
2/6/20, 8:25 AM
#18

Du löser problemet så här (om du inte vill vänta på en lösning från Microsoft)
Problemet har med Microsofts sökmotor Bing (som ingår som en del av Windows operativsystem på din klientdator.

starta programmet regedit med ditt vanliga användar-id som du vill vara inloggad med.

Högst upp har du ett adressfält. Klistra in följande där

Dator\HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Search 

När du väl står där så gå till den högra delen och högerklicka och välj Nytt och sedan DWORD (32 bitar).
Nu skapas en ny nyckel. Döp genast om den till BingSearchEnabled
Och se till hatt den har värdet 0.
Kontrollera sedan att du även har en nyckel i högra delen som heter CortanaConsent och den ska även ha värde 0 (den bör redan finnas där.

Stäng regedit och starta om din dator så ska den interna Bing sökmotorn hoppa igång igen. 

För att slå av Bing search så ska värdena ovan inte vara 0 utan 1.

Carmarino
2/6/20, 10:17 AM
#19

#18 Tack för tipset. Tummen upp

När jag loggade in idag så fungerade dock sökningen igen så jag behövde inte göra något. Tydligen behövde datorn en vilopaus. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

FataMorgana
2/6/20, 10:42 AM
#20

Här fungerar det också igen utan att jag behövde göra någonting.

Annons:
Upp till toppen
Annons: