Annons:
Etikettwindows
Läst 1065 ggr
Bjorne2
2/19/20, 2:06 PM

Chrome casta videofiler

Finns den någon som har hittat ett bra sätt att skicka videofiler från datorn till Tvn via lokala nätverket. Om man googlar så finns många  förslag som alla har den nackdelen att de inte funkar.  VLC har jag provat, Det gick nästan men hängde sig.  Ctrl O skulle funka på ett underbart sätt , men icke. Plex media server har jag.
Filerna dyker upp i rutan men kan inte köras. Bara stillbilder.
Andra förslag visar bara vanliga skärmbilden och inte videofilen.
Sänd till enhet var en bra funktion i Windows. Nu funkar den inte alls. Hittar inte enhet. Nätverksprofil saknas för denna enhet. En följd av windows uppdatering kanske.
Varför måste allt vara så svårt?

Annons:
Wizbot
2/19/20, 3:40 PM
#1

Jag lyckas inte heller använda min laptop med min Chromecast. Jag vill streama från webläsaren. Så jag hoppas på något bra svar.

Sindri
2/19/20, 4:02 PM
#2

I rubriken står det Chromecasta, men du skriver inte något om att du testat Chromecast?

Chromecasten måste konfigureras till samma nätverk som datorn, sen är det inga problem.

Bjorne2
2/19/20, 4:59 PM
#3

Jo det går bra att chromecasta från vissa program som har den funktionen. Youtube tex. Problemet är att hitta ett videouppspelningsprogram som stöder Chromecast. VLC påstås ju göra det om än på experimentstadiet.
Det gäller att skicka AVI MP4  och några till som jag inte kommer ihåg just nu.

Bjorne2
2/19/20, 5:26 PM
#4

Under castingfliken i google chrome kan man välja på att casta flik, skrivbordet, eller fil men i bästa fall så dyker skrivbordet upp i tvn. Hur man skall få över en videofil  övergår mitt förstånd.

Kaj
2/20/20, 2:17 PM
#5

Om din TV stödjer casting så konfigurera den för det.

I windows trycker du sedan på Windowsknappen + k

då kommer Windows söka efter enheter som är uppkopplade på nätet och visa dom i listan. Klicka där för att ansluta. Nu är din dator speglad till din TV och allt du gör på datorn visas på din TV.
Nu kan du starta valfritt program på din dator ex en media spelare som VLC och allt speglas till din TV även filmen som spelas upp i VLC

Ex på Windows till en Samsung TV
https://www.quora.com/How-do-I-mirror-my-PC-screen-to-a-Samsung-Smart-TV-wirelessly

Bjorne2
2/20/20, 2:58 PM
#6

Jo tack men det var nog för bra för att vara sant. Jag har en Samsung smart tv nätverksansluten med kabel, inte WIFI.  När jag följer rådet får jag att tvn inte stöder miracast. Man kan dock gå vidare och söka efter enheter. Jag hittar tvn men får reda på att det saknas nätverksprofil. Tidigare gick det att skicka videos via "sänd till enhet " men den funktionen verka inte funka längre.
Min förhoppning var att det skulle finnas program som stöder Chrome cast.
VLC har jag provat. Filmtiteln dyker upp men sedan blir det svart.
I Plex  syns alla titlar men går inte att starta  "tekniskt problem uppsök forum"

Annons:
Wizbot
2/20/20, 4:27 PM
#7

Jag har för mig att när jag hade en Samsung smart TV så hade Samsung något eget program man kunde använde för att casta. Har du tittat på det?:)

Bjorne2
2/20/20, 6:11 PM
#8

Nej det känner jag inte till. Hur hittar man det?

Wizbot
2/20/20, 7:39 PM
#9

Jag får inte Samsungs hemsida att funka på mobilen i alla fall… Men det ska heta Samsung smarthub eller dyl. Kanske finns i den där appstoren som följer med Windows också?:)

Kaj
2/21/20, 11:32 AM
#10

Det kan vara så att din Samsung TV är satt till Deny på att ta emot casting. Då kommer det inte att funka tills du ändrat detta till allow i TVn

Navigate to Network → Screen Mirroring → Device Manager, select the device and then select Allow
nedan länk beskriver hur man gör från en mobil till TVn men det bör vara samma med en dator dvs byt ut mobilen i beskrivningen nedan mot din PC
https://www.samsung.com/nz/support/tv-audio-video/how-to-use-screen-mirroring-function-of-smart-tv/

PS Smart hub är väl Samsungs startmeny och menysystem i övrigt varifrån du kan se alla dina appar, installera nya appar, söka bland appar och filmer …

Se mitt andra inslag här under hur man gör för att spegla en dator till sin Samsung TV

Bjorne
2/22/20, 3:40 PM
#12

Tyvärr verkar min tv samsung UE55KU6675, 6 series55'' inte stödja mirroring. Finns inte de menyvalen som beskrivs ovan.
TVn är nätverksansluten via kabel och saknar WIFI så vitt jag vet. Kanske där skon klämmer. Chrome cast finnes dock.

Upp till toppen
Annons: