Annons:
Etikettövrigt
Läst 770 ggr
Sindri
2/20/20, 9:13 AM

Ikonfiler

När min laptop var ny och jag la in en massa genvägar till websidor kunde jag ladda ner ikonfiler och lägga in som bilder för att få hitta sidorna. Bilderna måste sluta på .ico. Nu skulle jag försöka hitta  bilder och uppdatera lite genvägar, men den första jag försökte med gick jag bet på. Jag vet inte om jag själv konverterat bilderna till .ico och hur jag i så fall gjorde.

Den här sajten har bilder som skulle kunna användas som ikoner, men de är png och funkar inte.

När jag laddar hem bilder från internetsidorna blir det png eller annat oanvändbart format. Någon som kan vägleda?

Annons:
Carmarino
2/20/20, 9:54 AM
#1

Det behövs ett program för att konvertera png till ico. Sök på "konvertera till ico-filer" så hittar du flera stycken. Har inte själv testat dem så jag vet inte vilka som är bra och vilka som är dåliga. Den enda jag testade var "anyconf.com" och den fungerade INTE.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2/20/20, 10:37 AM
#2

Den här fungerar bra, och nu kommer jag ihåg att det var den jag använde för flera år sedan!
https://www.hipdf.com/sv/png-to-ico
Kruxet är att nu får man bara göra 2 ikoner per 24h, men det skall nog ordna sig. Tänk, så kort minne man har…….

Carmarino
2/20/20, 11:00 AM
#3

Ja, har man inte hundratals ikonfiler så är det ju inte jättebesvärligt att konvertera två per dygn. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2/20/20, 11:14 AM
#4

Nej, och tack för hjälpen! 🌺

Kaj
2/20/20, 2:33 PM
#5

icon filer finns i tusentals i Windows som man kan extrahera ut som ico filer.

ico filer ligger normalt inbakade i olka dll filer som är associerade med olika program. Exempelvis ligger alla Windows olika ikoner i  filen SHELL32.dll  %SystemRoot%\System32\SHELL32.dll

Office har sina ikoner i en egen dll osv.

För att extrahera ut filerna behöver du ett program som kan läsa dll filen och från ico filernas olika index i filen ta ut dom.

Ett jättebra program som jag använder är IconsExtract som är gratis. Ange en dll fil som innehåller ico filer (t ex SHELL32 som jag angav ovan). Programmet letar nu alla ico filer i den dll filen och ger dig möjlighet att exportera ut dem till din dator.
Du kan även filtrera vilka ico filer som skall visas baserat på om du ex bara vill att programmet skall visa ico filer av en viss storlek, ett visst färgdjup med mera.

När programmet listat alla ico filer markerar du en eller flera av dessa och högerklickar och väljer Save selected icons (eller välj samma från File menyn) så sparas dom till valfritt ställe på din dator

Sindri
2/20/20, 3:50 PM
#6

Jag menar att jag vill ha ikoner från sidornas logotyper, t ex Netflix, SR, IMDB etc.

Annons:
Upp till toppen
Annons: