Annons:
Etiketthårdvara
Läst 723 ggr
Tant Grön
3/3/20, 9:21 AM

Byta batteri på Dell-dator

Någon som bytt batteriet som sitter på moderkortet? En kompis fick upp varningar att battery voltage is low. Hon struntade i det och till slut startade inte datorn. Har lovat att hjälpa henne med det idag. Att byta batteri är inget problem, men hur blir det när man startar upp den sen? Någon som vet och har något tips?

Annons:
kalindas
3/3/20, 10:15 AM
#1

Jag bytte på min Dell. Inga problem alls. Fast vet inte hur det blir om datorn helt dött. Läste någonstans att man då kan behöva gå in i bios och ändra.

/Elisa

Tant Grön
3/3/20, 10:31 AM
#2

#1 Oj, hur gör man det?

Tant Grön
3/3/20, 10:35 AM
#3

#1 Googlade på det och det verkar inte så svårt

Tant Grön
3/5/20, 9:32 AM
#4

Kan säga att det gick inte  bra. När det nya batteriet var på plats, så ville den ändå inte starta. Det kom upp ett alternativ om att försöka reparera starten. Det gick inte, stod att det var ett okänt fel som inte kunde repareras automatiskt. Är det helt kört då? Försökte göra en återställning också, men det fungerade inte heller. Någon som har någon ide om vad man kan göra? Datorn är ju gammal, så hon hade ändå börjat fundera på att köpa en ny. Men det skulle ändå vara roligt om den gick att fixa.

Kaj
3/5/20, 10:07 AM
#5

Det är mycket som ska på plats.

Är det ett Dell standardbatteri eller ett eget batteri du köpt?
Ett standardbatteri är väl att föredra.
Du kan behöva ändra i BIOS men även uppdatera BIOS

Tant Grön
3/5/20, 10:25 AM
#6

#5 Det är ett vanligt knappbatteri 3 V, köpte ett likadant som satt i. 
Hittade en som jag tror bra sida om att uppdatera BIOS. Men orkar inte tänka på det nu. Hon sa att jag kan ha den att träna på, men jag har inte ork att sätta mig in i det nu. Vad tror du om detta: 

7. How to update your System BIOS using a USB Flash Drive (Så här uppdaterar du system-BIOS med en USB-flash-enhet)
Annons:
kalindas
3/5/20, 2:26 PM
#7

#5
I min var det ett vanligt CR2032 batteri och bytte detta utan problem. Behövde inte göra nåt speciellt med BIOS men gick in på Dells sida och laddade ner alla senaste uppdateringarna. Fast nu var inte min dator helt död när jag bytte batteriet.

/Elisa

kalindas
3/5/20, 2:28 PM
#8

#6
Här kan du gå in när du fått igång datorn och uppdatera allt som behövs.
https://www.dell.com/support/home/se/sv/sebsdt1

/Elisa

Tant Grön
3/5/20, 3:33 PM
#9

#8 Men Windows startar alltså inte, då går det väl inte att uppdatera? 
Tur detta inte hände min mans dator som också är en Dell, fast den är lite nyare. Nu vet jag i alla fall att man skall inte vänta med att byta batteriet.

kalindas
3/5/20, 7:22 PM
#10

#9
Har du bytt batteriet och den inte startar Windows? Då får du nog testa att gå in via bios. Går den inte igång alls, så vet jag inte hur du ska få igång den. Du får ringa till Dell o fråga.

/Elisa

Tant Grön
3/5/20, 8:17 PM
#11

Datorn startar men inte Windows. Skall försöka uppdatera BIOS någon dag när jag orkar sätta mig in i det.

Kaj
3/6/20, 9:24 AM
#12

Startar inte datorn ens om du pluggar i en strömkabel?

Det verkar konstigt då kan det i så fall vara något helt annat. Datorn bör definitivt starta då den går på ström och inte använder batteriet och då ska du kunna gå till sidan som #8 angav ovan och uppdatera datorn

Tant Grön
3/6/20, 10:21 AM
#13

Men jag skrev ju att datorn startar. Det är Windows som inte startar. Får väl titta på den sidan då. Har så mycket annat just nu. Tack snälla för goda råd. 🙂

Annons:
Tant Grön
3/9/20, 9:27 AM
#14

#12 Var nog trött när jag skrev svaret ovan. Kan alltså inte gå in på några sidor alls, eftersom windows inte startar.

Kaj
3/9/20, 10:03 AM
#15

Om datorn startar men inte Windows så skulle jag tro att du måste in i BIOS för då har något ställts om då du bytte batteri

T ex kan det vara startboot sektor som blivit fel och då hittar datorn alltså inte startbooten för Windows. 
https://www.dell.com/support/article/sv-se/sln292433/dell-poweredge-no-boot-device-available-ingen-startenhet-tillg%C3%A4nglig-visas-under-systemstart?lang=sv

Har du otur så kan även MBR (Master Boot Record) vara skadad och då måste du skapa om denna,

Tant Grön
3/9/20, 10:34 AM
#16

#15 Tack för länken, det där får jag titta på när jag har tid. 👍

 Datorn står hemma hos mig nu, hon sa att jag kan ha den att öva på. Är ju inte alls bra på datorer, egentligen. Ingen aning om hur man skapar om MBR. Kanske bäst att bara slänga den.

Upp till toppen
Annons: