Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 965 ggr
Bjorne2
3/5/20, 10:09 AM

Problem med mit nätverk

Hej, Mitt lokala nätverk som tidigare funkade som det skulle har slutat med det i vissa avseenden.
Jag har en stationär dator, en samsung smarttv och en router från telenor som är ihopkopplade med nätverkskabel. Insignalen kommer via fiber.
Var för sig funkar allt. Jag kommer åt internet,  cmore, netflix osv från både dator och tv.
Problemet är att datorn inte kan se tvn längre och vice versa.
Tidigare fungerade tex "Sänd till enhet" så att jag kunde skicka en film från datorn till tvn via närverket. Även så syntes datorn som en ikon i tvn så att man kunde navigera i datorn kataloger. Inte heller Plex fungerar längre.
Jag har ägnat många timmar åt att testa alla tips som man kan googla sig till.
Det verkar vara ett väldigt vanlig problem.

-Advanced sharing manager
-Ny drivrutin till nätverkskortet.
-aktivera SMB v1
Ny DNS i tvn 8.8.8.8 (som det redan var)
mm,  men ingenting verka hjälpa.
Jag har även sett funderingar på att dator och tv kan ligga på
olika nätverksnamn så att de inte ser varandra. 
Kan det ligga något i detta och vad gör man åt det.
Tacksam om någon har en bra ide hur man löser ovanstående.

Annons:
Kaj
3/6/20, 9:51 AM
#1

Har du loggat in i routern och tittat om delning fortfarande är påslaget?

Kan bara säga att Telenors router inte är någon höjdare direkt. Den har en massa default inställningar som inte är bra. Bl a brukar dom vara inställt på att koppla upp dig på det SSID-band som har bäst signal (2,4 eller 5) utan att du kan välja. Det ser du om du söker efter routern i din dator eller din telefon. Om du INTE hittar 2 stycken nätverk SSID till din router en som slutar med 2,4 och en som slutar med 5 (eller något liknande) så måste du ställa om detta i routern.
Där ska du slå av detta och då kommer du se att du har båda nätverken tillgängliga via WIFI och du ska alltid ansluta till 5 Ghz nätet.
Om du har den på default så kommer routern nästan alltid ansluta dig till 2,4 Ghz SSID-nätverket eftersom den ger kraftfullast signal men har en prestanda som bara är ca en tiondel av 5 Ghz nätverket.

En annan sak Telenor ställer in för WIFI i routern är under kanaler där dom ställt in denna på Auto. Det betyder att routern försöker koppla upp dig på den bästa kanalen den kan men detta funkar sällan.
Gå in i routern under kanaler och välj SSID  nätverk ex 5Ghz. Pröva sedan kanal för kanal i listan och mellan varje kör du speed test från OOkla (går även med bredbandskollen men speedtest tycker jag är lite bättre.
https://www.speedtest.net/
Notera för varje kanal hur snabb ned och uppladdning du har.
När du är klar ställer du in routern på den snabbaste kanalen och överger Auto där.
För att få ut max av routern kan du behöva justera antennerna lite (ja det går ju inte på Telenors router men om du köper en egen router brukar det finnas externa antenner som du kan rikta och få ut max av routern).
Du kan ställa in DNS 8.8.8.8 hur mycket du vill i TVn men  Telenors router är spärrad från att ändra DNS så du kommer ändå alltid gå via deras LÅNGSAMMA DNS server.

Sist vill du ha ett problemfritt nät och även kunna köra TVn, NetFlix, Plex, alla dina mobiler och plattor etc via WIFI och inte kabel så köp en bättre router än den du får från Telenor (gäller alla andra routrar från ComHem, Telia mfl också). Dom köper in det billigaste och dessa routrar är inte anpassade för dagens moderna IPTV med IGMP broadcast protokoll.
Det är värt att investera ett par tusenlappar i en bra router som du vet kommer hålla i mer än 10 år framåt vad gäller tekniksäkerhet.
Med en egen router kan du så klart även ändra till valfri DNS server utan problem.
Det enda du bör tänka på är att Telenor har bryggat sina routrar på en specifik port för TV via nätverkskabel.  Det måste du göra i din nya router också annars hoppar inte TVn igång. Det gör man enkelt i routern gränssnitt genom att tala om att port 2 (brukar det oftast vara hos Telenor) ska bryggas. Det brukar stå i gränssnittet vad det heter.
På en ASUS router hittar du det under LAN och sedan fliken IPTV. Välj ingen profil men ändra STB port till den som Telenor hårdkodat för IPTV så är du uppe och flyger direkt med TVn. Fast har du en bra router så koppla i stället upp dig på WIFI och se till att du slagit på IGMP (på en ASUS gör du det via Wireless och fliken Professional. Välj Band 5 Ghz (SSID nätverk) och slå på IGMP Snooping där

Jag kan rekommendera ASUS RT AX88U. Efter att jag ersatt min Telenor router med denna  blev jag av med alla mina nätverksproblem både för TV, IPTV, nedladdningshastigheter, täckning till alla mina anslutna enheter etc.
Vill du lattja lite med de olika inställningar denna router har (bl a det jag tipsade om ovan) så gå till deras on-line sida för routern och lek med alla värden som du vill. Det är bara en simulering av routern men ger en himla bra känsla för vad du kan göra.
http://demoui.asus.com/

Bjorne
3/6/20, 10:10 AM
#2

Tack Kaj för det enormt utförliga och initierade svaret.
Jag skall studera det noggrant och försöka följa råden så gott jag kan som vanlig användare utan speciella kunskaper.
Vi lever nog i datorernas barndom.
Om det skulle handla om bilar så skulle en bilköpare få ställa in tändningen, slipa ventiler och svarva kolvar innan han kunde använda sin nya bil. Behövde han sedan byta motor så skulle det visa sig att fästena inte passade.

Bjorne
3/6/20, 6:52 PM
#3

Nu harjag varit i routern och tittat.
Samba enabled off
Samba sharing off
DLNA Enabled off

Jag satte alla till on men det enda som hände var att "Open wrt DNLA" dök upp i tvn.  Tyvärr innehöll den inga filer.
Jag har ju allt kopplat med kabel så jag vet inte om SSID har någon betydelse.

Kaj
3/9/20, 8:41 AM
#4

Kör du med tråd så är SSID inte ett problem (kan dock vara för alla andra enheter som du ansluter trådlöst ex mobiler, plattor etc. Därför bör du ändå testa det jag skrev om ovan med bland annat aktivera så routern ger dig båda SSID banden (2,4 och 5) som val samt ställ in den mest optimala kanalen.

Många lever i tron att trådat är bättre än trådlöst men det är en sanning med modifikation.
Trådat ger i regel max 100 bmit/s till din anslutna enhet och visserligen räcker det i de allra flesta fall. En trådlös kopping via WIFI kan ge dig enormt mycket mer (beroende på vad routern klarar. Men vi pratar om flera gigabit/sekund
Dock är trådlöst mer känslig för framför allt IPTV eftersom det går på IGMP broadcast protokollet. Ska man få det att fungera smidigt utan hackningar så ska man ställa in detta i routern så den hanterar IGMP broadcast maximalt vis IGMP Snooping och tillåter att routern kan sluta sig till en broadcast grupp. Det klarar itne de standard routrar som internet leverantörerna ger dig utan där måste man själv investera i en egen router som klarar det. När man väl satt upp allt där så flyter IPTV på mycket bättre än via trådat och du får bättre prestanda till alla dina anslutna enheter.

Bjorne
3/11/20, 3:45 PM
#5

I ett av de många tipsen angående detta problem så står följande:

Open Settings>Devices
In the left pane select Connected devices>Add a device

Naturligvis finns inget sådant val där men det står

Blue tooth and other devices

Öppnar man den så hittar man faktiskt en lista på enheter:
Samsung 6 series 55, not connected  (tvn)
Björns dator bjornj, not connected  (datorn)
Plex media server, not connected
Open wrt DNLA server, som verkar vara connected, syns i tvn
Klickar man på dessa så erbjuds man att ” remove device”
Att ”connecta”  dem erbjuds inte.
Vad kan man göra åt detta?

Kaj
3/16/20, 9:12 AM
#6

Har du inte på din TV följande inställningar
Gå till Huben på startskärmen och välj Källa (Source)
Där ska du sedan hitta anslutningsguide. Till vänster väljer du vilken typ av enhet du vill ansluta - ex en PC eller en extern lagringsenhet (om du bara vill ansluta en hårddisk direkt)

På en Samsung Q modell står det följande i manualen

Anslutningsinformation för mobila enheter

Om du vill använda funktionen Smart View måste den mobila enheten ha stöd för en speglingsfunktion som Skärmspegling eller Smart View. Kontrollera om din mobila enhet stödjer speglingsfunktionen genom att läsa i den mobila enhetens användarhandbok.

Om du vill använda Wi-Fi Direct måste den mobila enheten ha stöd för funktionen Wi-Fi Direct. Kontrollera om din mobila enhet stödjer funktionen Wi-Fi Direct genom att läsa i den mobila enhetens användarhandbok.

Den mobila enheten och din Smart TV måste anslutas till varandra på samma nätverk.

Videon eller ljudet kan stoppas ibland beroende på nätverksförhållandena.

När du delar innehåll med andra nätverksbaserade enheter, till exempel i ett IP-lagringssystem (Internet Protocol), är det inte säkert att delning stöds. Detta beror på nätverkets konfiguration, kvalitet och funktioner, till exempel om nätverket har en ansluten NAS-enhet (Network-Attached Storage, enhet för nätverkslagring).

Annons:
Kaj
3/16/20, 9:22 AM
#7

Och du har väl slagit på Delning på din dator?
Annars tror jag inte att TVn via nätverket kommer hitta din dator och dess hårddisk
Gå till utforskaren och klicka på den disk eller de mappar du vill ska delas i ditt nätverk. Välj fliken Delning och följ anvisningarna

Bjorne2
3/19/20, 2:59 PM
#8

Med delning avser du väl "give access to"? Jag kör med engelska menyer för att i någon mån undvika den förvirring som blir när en del rubriker översätts till svenska.
Jo delning är ju ett av de första  i den stora mängd åtgärder som föreslås.
Man får välja homegroup eller  specific people. Visserligen har jag för mig att Windows 10 har avskaffat homegroups?
Försöker jag köra "Smart View" så är den första åtgärden enligt tvn, " Kontrollera att TV och PC ligger på samma nätverk". 
Ja där ligger nog pudelns kärna, men hur kontrollerar man det. 
Någon gång kan man se "network 3" i datorn om man råkar titta på rätt ställe.
I tvn hittar man inget liknande.
Det förtjänar åter att nämnas att allt är kabelkopplat. Tvn har inte WiFi.

Upp till toppen
Annons: