Annons:
Etikettwindows
Läst 730 ggr
Vibeka
2020-03-11 20:24

Windows update

Hej! När windows har någon uppdatering på gång så fryser min dator och jag får starta om på on/off knappen. Så när datorn är på g att starta upp så såtr det vänta på att uppdateringar laddas ner …eller nåt sånt?

Varför beter sig datorn så? Har en ASUS Laptop.

Annons:
Kaj
2020-03-16 08:55
#1

Det kan bero på att din Windows update databas blivit korrupt vilket inte är ovanligt i Windows.

Gå till sökknappen och skriv felsökning
Under Felsök hittar du en funktion som heter Felsök Windows update.
Kör den och åtgärda de ev. fel som kommer upp - klicka på knappen åtgärda framför respektive fel.
OBS! du ska köra felsökaren då du är fysiskt inloggad som administratör.
Gör sedan om det med ditt vanliga inloggnings-id

Vibeka
2020-03-25 00:01
#2

#1 Inget kom upp den hittade inga problem. 

Hur menar du med mitt vanliga inlogg? Är man inte alltid inloggad som administratör?

Kaj
2020-03-30 08:59
#3

Du ska i princip ALDRIG vara inloggad som administratör. Om du inte skapat ett vanligt användarkonto efter installationen rekommenderar jag att du gör det nu. Om ditt nuvarande konto är administratör och du vill behålla alla inställningar för mina dokument, foton etc så gör så här
1. skapa ett nytt konto i datorn som du döper till något (valfritt) och ange att detta konto ska vara ett administratörskonto. Kom ihåg lösenordet till detta.
2. logga in med det nya adminkontot och gå in och ändra ditt vanliga inloggningskonto från Administratör till vanligt användarkonto
3. Logga nu in med ditt vanliga konto igen.

Så fort Windows behöver göra en åtgärd som kräver ett administratörskonto kommer Windows slänga upp en inloggningsruta. Där anger du då ditt nya adminkonto och lösenord.

Varför ska man aldrig köra med ett adminkonto vid normal användning. jo för att då har du full rättighet till Windows vilket innebär att virus, spyware elakartade program etc kan installeras utan att du märker det. Detta är den vanligaste orsaken till att man får problem med Windows.
Genom att alltid köra med ett vanligt användarkonto kommer du bli uppmärksammad om Windows eller något elakartat försöker göra en installation eller ändring i ditt Windows system. Om du vet att det INTE är du som begärt detta ska du alltid klicka på avbryt.

Upp till toppen
Annons: