Annons:
Etikettövrigt
Läst 451 ggr
Herveaux
3/14/20, 6:21 PM

Vilken surfplatta?

Efter lång och trogen tjänstgöring är det nu dags för min gamla skraltiga laptop att lämna oss. Funderar på att ersätta min trotjänare med en surfplatta. 
(Har också en gamingPC som får dra det tyngre lasset här hemma.)

Har ni några tips? 

Den kommer mest att användas för YouTube, Netflix och lite spelappar
(tittar online så laddar inte ner filmer m.m.)
Skärmstorlek 10" eller snäppet större
Jag har ingen smartphone plattan behöver synka med
Kommer mest användas hemma, via Wi-Fi
Prisklass? Meh, flexibel. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Kaj
3/16/20, 8:41 AM
#1

En sak att tänka på är att Netflix är jäkligt snar när det gäller vilka enheter som kan visa deras innehåll i full upplösning.
Netflix kör med något som heter Adaptive streaming. Det innebär att om en enhet av någon anledning inte klarar av att visa ett innehåll i en viss upplösning (t ex för dåligt WIFI etc) så stryper NetFlix ner kvalitén tills dess en jämn ip-ström uppnås.

MEN och ännu viktigare. Om en viss device eller enhet inte har godkänts av Netflix kommer dom aldrig ge dig högsta upplösning. Oftast stryper dom då alltid ner kvalitén till 720p som max. Dvs då får man aldrig ut Full HD eller 4K SUHD.
Eftersom man inte ser det direkt så tror man att man får bättre kvalitet än vad man får. Det ser man då man ska välja ett innehåll. Högst upp ser man vilken kvalité som innehållet kommer få. Står det bara HD där på allt innehåll så har Netflix upptäckt att du kör med en icke supporterad surfplatta, dator, TV, Mobil. Annars ska där oftast stå SUHD eller HDR (= 4K)

https://devices.netflix.com/sv/

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Netflix-compatible_devices

Android
HDR playback is available on the LG G6, LG V30, Samsung Galaxy Note 8, and Sony Xperia XZ1. 4K and HDR playback is available on the Sony Xperia XZ Premium

Google Chrome plattor
Alla stöds för full upplösning

IoS, Ipad, Apple TV
HDR playback is available on the iPhone 8, 8 Plus, and X or later, and the 2nd-gen iPad Pro or later running iOS 11 or later

Herveaux
3/16/20, 11:43 AM
#2

#1 Aha, tack för infon! Man lär sig något nytt var dag. 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: