Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 349 ggr
Wizbot
3/23/20, 12:58 PM

Vilken Linuxdistro?

Jag har ägnat timmar åt att googla och läsa men känner ändå att jag har väldigt svårt att bestämma mig. Jag har kört Ubuntu för några år sedan men Ubuntu Gnome verkar rätt tungdrivet och då hastighet med begränsad hårdvara är mitt största behov så känns inte det aktuellt nu. Inte intresserad av att byta hårdvara innan jag provat annat OS Min dator: Kompakt laptop 2,5 år gammal 4gb RAM ~2gb för grafik ~60gb SSD Nu Windows 10 och extremt seg trots fri från virus, skräp, filer och programvaror. Mina behov: - Problemfritt, jag har en viss nivå av dataskills men förlorat intresset och vill inte lägga mer tid än nödvändigt på min pc. - Snabbt och lättdrivet med mina specs. - surfning och online streaming - ordbehandling - Spotify (körde via WINE när jag körde Ubuntu) - Säkert och stabilt Gränssnitt behöver inte vara vackert men smidigt att använda. Så vilken distro skulle ni rekommendera och varför?

Annons:
Farwuq
3/23/20, 1:45 PM
#1

Jag kör Ubuntu 16.04 MATE.

Min dator - Dell Optiplex 760 - har: 8 GB RAM och den är från slutet av 00-talet d.v.s. ca 12 år.

Den har HD på 1,5 TB uppdelat i partitioner, bl.a. Ubuntu, W7 och en gemensam NTFS för data som jag skyfflar mellan systemen. 

Det som jag skulle välja mellan är Linux Mint eller Ubuntu MATE.

Det finns Zorin också, det är mycket om tycke och smak.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Wizbot
3/23/20, 2:22 PM
#2

#1 Tack för svar! Hur blir säkerheten när man kör med en gammal version?

Farwuq
3/23/20, 7:24 PM
#3

Vet ej.

Generellt är Linux säkrare än W p.ga. det finns ganska få privatpersoner som kör med Linux. Jag använder W7 bara när jag ordbehandlar eller kör något spel.

Det faktum att Linux funkar utmärkt på min gamla burk är skäl nog.
W10 skulle sänka den direkt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: