Annons:
Etikettwindows
Läst 730 ggr
Bjorne
4/1/20, 1:42 PM

utelåst från datorn

Ja nu sitter man  med skägget i brevlådan igen. Jag tyckte datorn var seg och provade att köra msconfig diagnostisk mod. (Windows 10)
Detta ledde till att "Pin ej tillgängligt och microsoft lösenord felaktigt.
Internet funkar nog inte heller för det finns en jordglob med cirkel med snedstreck i sig.
Har försök att boota med Ubuntu på USB sticka men Bios(UEFI) reagerar inte på tangentbordet när jag skall försöka sätta USB som Bootkälla.
Löjligt att man skall kunna bli utlåst från sin egen dator.
Borde finnas någon generallösning för sådana här fall?

Annons:
Kaj
4/2/20, 9:22 AM
#1

Har du ett microsoft konto som inloggning är det inga problem.
Då kan du logga in på live.com och återställa ditt lösenord (pin)

Om du däremot kör med det gamla inloggningssättet dvs ett lokalt konto är det värre.

Mitt tips till alla är att snarast byta från ett lokalt konto till ett Microsoft konto. Jag vet att många är livrädda för det för att "MS snokar på mig …"
Det är ju inget mer konstigt än när du loggar in i Android via ditt gmail konto eller i din äppelmaskin 

läs mer om de olika inloggningssätten som finns i Windows här
https://datorn.ifokus.se/articles/5b754fff8e0e7422ea004ed8-vilka-olika-slags-windows-konton-finns-det?discussions-1

Bjorne
4/6/20, 12:56 PM
#2

Jo då men när man inte kommer ut på nätet så funkar det ju inte.
Men,
Nu är datorn igång igen. Man lär sig alltid något på sånt här trassel.

Om man väljer restart och samtidigt håller ner shift så hamnar man i reparationsmod.

De flesta åtgärderna där kräver att man har lösenordet men efter mycket vånda valde jag att försöka återställa windows i hopp om att åtminstone får behålla egna filer.

Efter en % återställning meddelades att det inte gick att återskapa. Bara att starta om datorn.

Men då till allmän förvåning kom jag in. Visserligen utan nätverk. Antagligen i felsäkert läge som jag hade försökt boota i tidigare.

Jag kunde dock köra msconfig normal mode. och gjorde en ny omstart.

Nu kom internet tillbaka och både pin och lösenord funkade, Hurra!!!

Vore det inte bättre att ha enbart ett lokalt lösenord eller inget alls vid rent hemmabruk i alla fall?

Kaj
4/7/20, 11:36 AM
#3

Det går visst att logga in med ett Microsoft konto även om man inte har tillgång till internet. Loggar man in på Live.com så kan man där ange de alternativa metoderna. Ex att få ett sms med en engångskod, att få en engångskod via Microsofts app Authenticator (finns för android och apple) och några till varianter. Där kan du även ange om du vill ha tvåfaktorsidentifiering (men det vill man sällan för att logga in på datorn. Men ex för att köra Office, och Onedrive på webben är tvåfaktorsidentifiering bra. Först anger man sitt inloggningskonto och sitt lösenord. Sedan sänder Microsoft då ytterligare en förfrågan via någon av metoderna ovan t ex till Authenticator som man då plockar upp på mobilen och ger sitt godkännande även där.
Feler och fler system stöder nu tvåfaktorsidentifiering och även Windows 10 och Office 365

Upp till toppen
Annons: