Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 714 ggr
Liz85
2020-04-04 15:50

Datorn tappar internet vid uppstart

Jag har en router vid namn syslink EA7300 - AC1750 Gigabit Ethernet MU-MIMO. Har datorn gått ner i viloläge eller om jag startar upp datorn efter att den varit avstängd så tappar den internetuppkopplingen.  Inte ens wi-fi går att komma ut på nätet med.

Jag kan då se bland tillgängliga nätverk att den "hittar" ett Oidentifierat nätverk" och säger att datorn är "ansluten".  Men ut på internet kommer jag inte.

Går man in i det nätverket för att se statusen kan man se att det aktiva nätverket är ett oidentifierat nätverk och samtidigt ett offentligt nätverk (för att jag inte vill att datorn ska kunna hittas av andra i mitt nätverk). Att åtkomsttypen är "Nätverksåtkomst saknas" och att anslutningen heter Ethernet 2.

Felsöker jag nu detta nätverk eller diagnosticerar detta så kommer jag till slut fram till resultatet "Ethernet 2 saknar IP-konfiguration" och att det inte är åtgärdat.

TIlläggas skall att jag har en jobbdator här hemma som är uppkopplad hela tiden samt att min playstatione också är kopplad till routern. Båda dessa med nätverkssladd och båda kommer automatiskt in på internet så fort jag startar de.

Så… Jag startar om routern. Resultatet efter detta är att datorn tar en liten stund på sig men säger till slut "Hej! Jag hittade ett nätverk här, jag ger den här datorn åtkomst till internet direkt" typ. Bland tillgängliga nätverken ser jag då att det finns ett "Nätverk 3" som datorn är ansluten till.

Jag ska inte behöva starta om routern varje dag för att datorn ska hitta nätverket. Kan någon kanske hjälpa mig och tala om vad som är problemet och/eller vad jag ska göra för att rätta till detta enerverande problem?

Datorn har ett Win10 i sig och jag har avaktiverat windows brandvägg för att istället ha en helt annan, säkrare bransvägg. Som jag dessutom provat att stänga av förut för att se om det hjälper. Men resultatet blir samma med eller utan brandvägg på.

Annons:
JonasDuregard
2020-04-05 18:06
#1

Testa om samma problem uppstår med en annan dator (osannolikt). 

Något är troligtvis fel med hur din dator hanterar DHCP. Kan bero på lite vad som helst tyvärr. Du kan prova att inaktivera och aktivera nätverkskortet istället. Eller koppla ur och koppla i kontakten mellan dator/router i endera ändan. Om inte annat går det troligtvis snabbare än att starta om routern ifall det fungerar 🙂.

Kaj
2020-04-06 09:50
#2

Som #1 säger.

Pröva att ta bort nätverket och dess kopplingar och sedan köra lägg till nytt nätverk
Du kan först pröva att köra Windows felsökare för nätverket och se om den kan reparera ditt nätverkskonfiguration på datorn

Skriv nätverk i sökrutan och starta Nätverkstatus.
Där hittar du felsökaren och alla andra saker du kan göra med din nätverkskonfiguration.

Kaj
2020-04-06 09:51
#3

Om du ser flera nätverk i din konfiguration som säger Inte ansluten är det normalt inget att oroa sig över.

Det kan vara så att din Internetoperatör gett dig ett nytt IP nummer. Dom gör så ibland

Liz85
2020-04-06 14:00
#4

#3 Om min playstation och min jobbdator kommer ut på nätet kan det inte vara så att IP-numret är ändrat. För hade det ändrats hade jag behövt snacka med vår tekniker på kontoret och ge honom det nya IP-numret så att han kan ge mig åtkomst igen.

Upp till toppen
Annons: