Annons:
Etikettinternet
Läst 659 ggr
blåbärspajen
4/18/20, 3:00 PM

Välja bredband?

Hej vad ska man välja för bredband om man vill kolla på lite serier på datorn? Har just nu 100 Mbit som är väldigt dyrt, men skulle det funka med 10 Mbit?

Annons:
Chinesecrestedlover
4/18/20, 3:29 PM
#1

Det skulle jag tro fungerar utmärkt😃 Ställde en fråga här för ett antal år sedan kring om jag skulle välja 10 eller 100 och fick då förklarat för mig att 10 skulle fungera fint för mina behov. 

Så jag valde det mindre alternativet (10) och det fungerade kanonbra…tills jag tvingades höja Mbit (100) och därmed min månadskostnad (som jag anser är galet dyr…speciellt med tanke på hur ofta mitt internet krånglat…ofta för att de råkat "dra ur en sladd"). 

Jag har ingen direkt möjlighet att välja ett annat bolag (har Telia fiber), eftersom det vad jag förstår är avtalat med min hyresvärd….så jag får betala, för utan internet vill jag inte vara. 

Precis som du beskriver så har jag dock egentligen inga behov som kräver så mycket Mbit som jag tvingas betala för. 

Mvh/Chinesecrestedlover

blåbärspajen
4/18/20, 9:43 PM
#2

Ok men hur mycket film/serier streamar du ungefär? I lägenhet jag bodde innan hade jag också Telia och det var det enda jag kunde ha enligt hyresvärden. Men sen pratade jag med min bror och detta är tydligen inte helt sant.. men vet inte exakt hur man går runt det. Du kan i och för sig kolla på företagets hemsida som levererar bredband till dig. Brukar vara ett företag som även levererar el, värme och vatten/avlopp. Det finns information om detta på din kommuns hemsida. Där kan man se vilka som du kan ha bredband hos, finns även något som heter öppet stadsnät. Lycka till :)

Chinesecrestedlover
4/19/20, 11:30 AM
#3

#2 Kollar film/serier (på diverse sidor) och Youtube m.m. hela tiden. Stor filmnörd😉 (och har ingen tv), haha. Dock laddar jag aldrig hem några filmer eller så utan streamar bara. Gick jättebra även då jag hade mindre Mbit (har inte märkt av att det skulle gå snabbare med det jag har nu, utan tycker att det fungerade lika bra med den lägre Mbit:en). 

Mig veterligen så är det Telia som har hand om bredband/fiber och ett annat företag som har hand om min el (kopplat till hyresvärden, kunde ej välja leverantör själv) och värmen/vattnet ingår i hyran…så vet inte om jag kan göra så mycket annat än att acceptera läget. Det skulle dock kännas mindre irriterande att behöva betala om de (Telias tekniker) inte lyckades strula till det stup i kvarten så att jag tvingas vara utan internet i en vecka/gång eller så…mycket störande.

Mvh/Chinesecrestedlover

Kaj
4/23/20, 10:21 AM
#4

10 mbit räcker inte om du vill se serier och film i högupplöst (Full HD) via ex Youtube, Netflix, Prime, Disney etc.
Det räcker heller inte om ni är flera som delar på Internet i ditt hushåll.

Vanlig HD tv drar i regel runt ca 6 Mbit/s så är ni fler än en där kan det bli problem med hackande och buffring. De flesta TV kanaler sänder i dessa format
Full HD eller det man kallar för 1080p eller 720p drar i regel runt 10-12 mbit/s  och detta format sänder de flesta streaming tjänster på.

HDR eller UHDär det vi kallar för 4K drar upp emot 20 mbit/s och där kan streaming tjänster som Netflix, Youtube, Prime etc sända på om du har kapacitet för det.
Har du en TV  eller dator som klarar 4K (eller kanske till och med 8K numer) så kommer dessa streaming tjänster att ge dig den kvalitet som ditt internet klarar av. Detta kallas för adaptive streaming (anpassad strreaming)  som dom använder sig av. Det betyder att om du har en snabb uppkoppling (ex 100 mbit/s) kommer dessa tjänster ge dig 4K (HDR eller UHD) upplösning. men om tjänsten märker att du har en lägre uppkoppling (eller egentligen just den pipa du för tillfället har mot deras tjänst har en lägre uppkoppling säg pga att andra i ditt hushåll konkurrerar om den totala hastigheten på ditt bredband) så kommer streaming tjänsten AUTOMATISKT koppla ner dig till en lägre upplösning (detta är adaptive streaming - dvs tjänsten i sig kollar hela tiden i bakgrunden vad du för tillfället kan ta emot för kvalitet och ger dig bara den kvaliteten. Kollen på detta sker hela tiden så din kvalitet kan alltså öka eller minska löpnade under det du tittar beroende på hur deras mätning i bakgrunden ger för resultat. Adaptive streaming använder sig dessa tjänster av för att deras kunder inte ska råka ut för hackningar och buffring vilket skulle försämra deras varumärke alltså styr dom din kvalitet av filmerna utan att du märker det baserat på vad din internetkoppling just för tillfället kan ge.

Så om du har för långsam internet av någon anledning så kan du se Netflix, Youtube, prime etc men räkna inte med att du får så hög kvalitet som din TV eller din dator kan klara av.
Nöjer du dig med vanlig HD kvalitet bör 10 Mbit/s räcka om ni inte är allt för många i hushållet som använder nätet samtidigt.
Har du däremot en 4K TV (= UHD eller 2160p) så bör du ha ett internet som är högre än säg 30 mbit/s för att kunna se filmer och serier i den upplösningen.
Och tro mig om du kollar in ex Youtube och söker på 4K och tittar på dessa klipp i UHD dvs har en sådan stark koppling och jämför med om du ex bara kör på en 10 mbit/s lina så ska du se att kvaliten är enorm  i skillnad.

Kaj
4/23/20, 10:30 AM
#5

Hos de flesta Netflix appar kan du själv se vad din enhet klarar av i hastighet

  1. Börja från Netflix hemskärm (Home).

  2. Navigera upp och välj Inställningar (Settings) eller kugghjulsikonen .

    • Om du inte ser kugghjulsikonen stödjer din enhet inte denna funktion.
  3. Välj Kontrollera ditt nätverk (Check Your Network).

  4. Netflix-appen kontrollerar att du kan ansluta till internet och nå Netflix servrar. Din anslutningshastighet kontrolleras också.

  5. När testet är klart ser du om din anslutning uppfyller våra hastighetsrekommendationer för internetanslutningar ovan.

A
2/16/21, 6:04 PM
#6

#0: Räcker bra med 10 Mbit/s om du är ensam i hushållet. Hittade denna guide som annars går igenom och guidar dig i rätt riktning när du ska välja: https://www.bredbandsval.se/blogg/vilken-hastighet-behoever-jag-foer-mitt-bredband

Bredband blir allt snabbare, med högre hastigheter både för nedladdning och uppladdning. Men hur snabbt är tillräckligt för dina behov? Här är en enkel guide.
Annons:
Niklas
2/26/21, 1:28 PM
#7

Vi är en hel familj som delar på ett mobilt bredbandsabonnemang. Långa perioder har vi bott fem personer här och surfat och strömmat film samtidigt utan problem.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kaj
3/1/21, 3:07 PM
#8

Om du ex har Netflix premium, HBO, Prime, Disney, Youtube mfl så använder dom sig av en teknik som kallas adaptiv streaming. Det innebär att dom känner av vilken hastighet ditt Internet har internt på ditt LAN och anpassar sedan kvalitén på video strömmen till dig.
Om du ex har Netflix premium och startar en serie som finns i FHD (4K kvalitet) och Nedtflix upptäcker att din ström inte klarar av denna så kommer dom inte sända i FHD till dig utan försöker i stället gå på HD. Skulle ditt nätverk inte klara det heller så går kvalitén ner till SD.
Alla stora strömningstjänster har idag adaptiv strömning . Så personligen tycker jag 10 Mbit/s är i minsta laget.

Niklas
3/2/21, 10:41 AM
#9

#0: Det brukar gå att byta mellan hastigheterna. Börja med 10 megabit och se hur det fungerar. Räcker det inte kan du höja hastigheten och prova igen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zepp
3/4/21, 10:54 PM
#10

Har 250/250 förut hade jag 10, märker ingen skillnad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: