Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 694 ggr
Jalking
2020-06-18 21:22

Märkligt DNS-problem

Jag tror i alla fall att det är ett dns-problem.

Jag driver ett litet fartyg med restaurang ombord. Internet och wifi behövs ombord för både bokningar och kassasystem och mycket annat. Jag har en router/gateway/modem med mobilt internet. Vanligt SIM-kort från Telia. Ett mesh-nätverk på det för att ha wifi i hela båten. ((routerns eget wifi avstängt) Det fungerade felfritt förra året men nu har det börjat hända märkliga saker. När jag försöker gå in på en del hemsidor hamnar jag istället i inloggningen till min router. Det händer ofta men inte alltid. Det är bara några få sidor. En av de drabbade är båtens hemsida www.wasanet.nu. De flesta sidor drabbas aldrig. Går jag in på de drabbade sidorna med annan uppkoppling är det aldrig problem. Min sida ligger hos FSData. Jag har kollat med ägaren av några andra sidor som krånglar och de har haft andra webhotel.

Någon som har en bra idé om vad det kan beror på och hur jag ska felsöka?

Annons:
Kaj
2020-06-22 11:20
#1

Nu vet jag inte hur FSData har uppsatt sitt DNS men mest troligt är att dom har en egen DNS server och att ditt nätverk är inställt på "automatic" där.

Jag ändrar alltid DNS från min leverantörs DNS till ett mer publikt och öppet sådant som är säkrare, snabbare och stabilare än vad IP leverantörernas är.

Jag använder t ex googles gratis DNS med ipadresserna 8.8.8.8 och 8.8.4.4
Snabbt och stabilt.

Du kan ändra DNS på två olika sätt.

1. genom att på varje enhet gå in på nätverkskortets inställningar och slå av automatisk och ändra till en öppen DNS server (ex Googels)

2. Genom att logga in på routern och där under inställningar leta upp DNS och ändra där. Ändrar man i routern får alla anslutna enheter den DNSen

Vissa IP leverantörer har modifierat de routrar som man brukar få via deras abonemang så att det inte går att ändra DNS namn utan man går alltid via deras DNSer - ex gör Telenor så i sina routrar.  Därför är det värt att investera i en liten kraffullare router. Dels för att du då får möjlighet att ändra just DNS och mycket annat men en sådan är även extremt mycket snabbare än det sopiga routrar som IP leverantörerna  ger bort.

En mycket prisvärd router är ASUS RT AX88U. Vist den kostar upp emot 3.500 kr men du kommer få en blixtsnabb router som tål många samitidiga uppkopplingar och som har ett WIFI som bör täcka det mesta. Den Routern kan du även konfigurera så den vidarekopplar sig mot din Meshrouter för att få extra täckning på båten

Jag kör mycket ipströmning hemma (Netflix, DPLAY, YouTube …..) och först körde jag Telenors router men det bara hängde sig, hackade och bråkasde.
Nu kör jag ASUS RT AX88U och har där slagit på IGMP Snooping och lite annat trimmande. nu kör jag allt via WIFI och utan problem. Faktum är att ex DPLAY fungerar dåligt med kabel men om jag kör via WIFI inga problem. Så den routern är stabil.
Du kan så klart även sätta upp gästnät på den så alla inte behöver komma åt ditt interna nätverk om dom vill koppla upp sig mot din router på båten.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/asus-rt-ax88u/1007605.8935/

Jalking
2020-06-25 18:07
#2

Hade en IT-tekniker ombord idag. Han hittade felet ganska snabbt. Jag fattade inte exakt vad det var, men ungefär: en uppdatering i routern som låg oinstallerad och blockerade vissa sidor som hade eller inte hade en viss säkerhetsfunktion.

Upp till toppen
Annons: