Annons:
Etikettoff-topic
Läst 451 ggr
line84
8/15/20, 1:40 PM

Låsa upp gammal dator?

Hej alla kunniga datormänniskor!

Jag har en gammal (15 år, kanske äldre) LG dator, bärbar. Inte öppnad på flera år men den kommer igång när jag laddar upp den. Nu är det så att jag inte kommer ihåg mitt lösenord för att komma in i den. Tänkte att jag kastar den, har en betydligt nyare, men det kan vara så att jag har värdefulla bilder på den som jag gärna velat ha. Kan jag ta mig in i den på något sätt? Inte intresserad av att lämna in den och betala tusentals kronor. Då kastar jag den hellre.

/Caroline

Annons:
Jalking
8/15/20, 5:20 PM
#1

Testa att starta den från någon Linuxdist på pinne eller cd. Med lite tur kommer du åt dina gamla filer.
Det finns folk som är duktigare på sånt än jag. förhoppningsvis får du fler svar som beskriver vilken dist som är bäst för sånt.

line84
8/16/20, 8:24 AM
#2

#1 Tack Jalking 🙂

Kaj
8/17/20, 12:54 PM
#3

Det blir nog knepigt. Men om den är gammal säg 15 år är chansen att du har Windows XP på den. Är det en äldre version av Win XP kan det finnas en möjlighet att komma runt det men det kommer krävas lite utforskning på nätet med typ "crack windows xp password"

Det går inte att få tag i lösenordet för det ligger envägskrypterat. Men däremot kan det gå om du har en äldre Win XP att komma åt så att man kan gå in och ändra lösenordet.

Du kan pröva detta (bör funka på tidiga versioner av XP). Tidigare fanns ett dolt administratörskonto i Win XP som man inte kan se från konton inne i Windows.
Starta upp datorn som vanligt. Då inloggningsbilden kommer trycker du ctrl+alt+delete TVÅ gånger direkt.
På den inloggningsbild som nu åter ska komma upp anger du Administrator som usernamn. Lämna password blankt och tryck Enter. om du inte kommer in pröva en gång till enligt ovan men ange Administratör i stället.
Om du kommer in går du till användarkonton och letar upp dina konton och väljer att byta lösenord. Sedan startar du om och loggar in som vanligt.

Möjligen måste du köra net user för att ändra lösenordet. Se denna artikel på Method 2
https://recoverit.wondershare.com/computer-problems/windows-xp-password-cracker.html

line84
8/17/20, 8:50 PM
#4

#3 Tack Kaj! Ska testa :-)

Upp till toppen
Annons: