Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2103 ggr
ChristineL
5/25/15, 7:54 PM

Dags för ny dator, tips?

Jag är på jakt efter en ny laptop och skulle vilja ha lite hjälp om vad som kan passa mig.

Jag laddar inte ner film, serier eller annat sånt.
Jag spelar lite men inget som kräver massa utrymme eller bra grafik.
Huvudsakligen slösurfar jag men datorn står på större delen av dagen.
Jag behöver utrymme för bilder och dokument.
Den jag har nu är 13-14 tum och jag trivs med storleken.

Annons:
annia1
5/26/15, 1:56 AM
#1

ChristineL jag har ingen aning förutom att se till att den har mycket RAM minne från början då det inte är så enkelt att utöka minne i en bärbar.  Och minne är nog det viktigaste för undan för undan så blir saker mer krävande så bra att ta till redan från början.
Jo en sak till som åtminstone jag vill ha på en bärbar är många usb uttag.

Men är du i behov av ny dator just nu, annars så skulle jag förslå att du väntar några månader. För nya Windows 10 räknas släppas juli eller augusti enligt de senaste ryktena.
Visserligen sägs det att dom som har win 7 och win 8.1 kommer kunna ladda hem win 10 gratis, men om du väntar så slipper du lära dig ny dator två gånger på kort tid. 

Jag själv har en krånglande dator som jag kommer byta ut så snart som möjligt bara win 10 släpps.

.

ChristineL
5/26/15, 8:36 AM
#2

#1 - Tack! Den jag har sjunger verkligen på sista versen så det är frågan hur länge den håller. Jag kan förvisso ta en av makens datorer sålänge om det skulle vara så :P Men det skulle ju vara spännande med win10 faktiskt.

Linnea
5/26/15, 2:33 PM
#3

Brukar inte de nya win krångla rätt mycket det första året eller så?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

annia1
5/26/15, 2:58 PM
#4

ChristineL som jag sa, så vad som sägs så ska de med win 7 och win 8.1 få nya gratis. Så behöver du en ny dator så köp en nu så kan du sen ladda hem win 10. Men se till att du har allt kopierat på externa minnen. Ja det bör du se till att ha även nu.

Men om du tror att datorn håller så skulle i alla fall jag vänta. Min krånglar den också med att den kraschar och är seg och en knapp lossat, så jag använder den inte på riktigt samma sätt som vanligt bara för att den ska hålla några månader till.

***

Linnea jag vet inte om nya versioner krånglar mer än annars. Har inte vad jag kommer ihåg köpt ny dator precis när de släppts. Blir första gången för mig.

.

Jocke177
5/26/15, 3:14 PM
#5

#3 När Windows 10 släpps är tanken att det ska ha så lite buggar som möjligt, det är därför Microsoft tillåter "insiders" att använda test-versionen av Windows 10 just nu så att allt krångel och liknande ska bli rapporterat :)

kissidor
5/27/15, 11:45 AM
#6

visst skulle man vilja ha fler usb-portar, men det kan man nog glömma i det formatet som det ser ut nuförtiden 😕.

christineL hur mycket pengar tänker du dig att lägga på köpet?

springer du omkring med den mycket så den behöver vara speciellt lätt och ha så bra batteritid som möjligt, eller är den nästan alltid inpluggad?

hur mycket lagringsplats tar bilderna som du har i din nuvarande dator?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
ChristineL
5/27/15, 7:09 PM
#7

#6 - Jag har nog tänkt att den får kosta runt 4-5000:-
Den är nästan alltid inpluggad så använder sällan batteriet.
Ang bilder så ska jag bli bättre på att lägga dom direkt på en extern hårddisk direkt så behöver nog inte så mycket plats för dom, men idag har jag 448GB totalt som är upptaget.

kissidor
5/27/15, 9:06 PM
#8

om nån hann läsa mitt förslag här så glöm det - den var ju slut 😕!

Värd på Mobiltelefoner och Android

annia1
5/28/15, 3:45 AM
#9

Jag satt själv och kikade på datorer för att se vad som finns idag. En sak som jag märkte att en del (vet inte hur många) har inte så man kan koppla upp mobilt via 3G eller 4G utan på många var det blue tooth eller wifi.  För mig är det lite knäppt för då är det ju i mitt tycke inte en bärbar dator, då man inte kan använda den överallt.

Så christine om du vill ta med dig datorn nånstans och kunna koppla upp dig med datorn när du inte är hemma så är det också en sak att fundera över.

.

kissidor
5/28/15, 6:43 AM
#10

fast hur vanligt har det nånsin varit att laptoparna har inbyggd simkortsplats? det har nog alltid varit det vanligaste att man får plugga in ett usb-modem i dem.

här är en dator som verkar ge mycket värde för pengarna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2448143

tittar man på elgiganten så har den blandade omdömen, men vad jag kan se så handlar det mesta av det negativa om touchpaden, så använder du alltid mus så är ju inte det nåt problem. det jag gillar med den här datorn är 8GB RAM, hyfsad processor, hyfsad grafik, 4 usb 3-portar, och tom bakgrundsbelyst tangentbord 👍! (också är den ganska lätt också för sin storlek, men det är förstås å andra sidan på bekostnad av kvalitetskänslan) det jag inte gillar är lågupplöst TN-skärm och gammal seg hårddisk, samt att den med största sannolikhet är väldigt plastig och rapplig men man kan ju inte få allt för de pengarna. 

nu valde jag förresten att ta med 15,6"-datorer också i min sökning för att få lite mer att välja  på, då de mindre datorerna ofta kan ligga högre i pris. eftersom du ändå inte springer omkring med den en massa så gjorde det kanske inget om den var lite större tänkte jag 🙂. 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2901891,2771560,3007444,2864758

där har du 4 datorer där jag istället valde att filtrera på ssd-disk, alla dessa har alltså det vilket gör datorn mycket snabbare - men då måste du verkligen lägga dina bilder nån annanstans, för då får du mycket mindre lagringsutrymme. nu hinner jag inte skriva nåt utförligare om dem, för nu måste jag pallra mig ur sängen och iväg till jobbet 😴

men notera att endast en av de datorer jag länkat till har dvd-läsare, för det är i stort sett på väg bort utom i gamingdatorer. så behöver du absolut ha det så minskar valmöjligheterna rejält, eller så får du fundera på att ha en extern som du kopplar in på usb.

Värd på Mobiltelefoner och Android

ChristineL
5/28/15, 9:01 AM
#11

Tack så mycket! Jag ska ta mig en kik på dessa! :)

ChristineL
6/2/15, 3:21 PM
#12

Så var det bekymret ur världen, fick en ny av maken i mors dag-present :P Håller fortfarande på att lära mig den, en aspire e13 med win8.1 så det är lite annorlunda mot win7 ;) Hittils är jag nöjd iaf!

Jocke177
6/2/15, 6:16 PM
#13

Det var ju bra :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: