Annons:
Etikettvarningar
Läst 3509 ggr
Kahlua
2010-10-10 19:39

Ubuntu 10.10 Maverick Meerkat release idag

Idag släpps nya versionen av Ubuntu, 10.10 Maverick Meerkat. Någon som uppdaterat och testat? Är lite nyfiken så jag tänkte jag skulle uppdatera snart.

Ubuntu

Annons:
guraknugen
2010-10-10 20:32
#1

Jag brukar vänta någon månad med att uppgradera. Dels för att det brukar gå segt när alla ska uppgradera samtidigt och dels för att undvika de värsta buggarna, som man kan anta har rättats om man väntar ett tag… fast om alla resonerade så, så skulle det ju inte bli så…

Inkanyezi
2010-10-10 20:44
#2

Jag hänger kvar i det jag har så länge det funkar. Om det inte är trasigt så är det ju knappast idé att försöka laga det. Som det är nu kör jag 9.04, men jag har installerat 9.10 hos någon bekant. Min gamla skrivbordsburk har 8.04 och den haltar på ganska bra. Självklart är de uppdaterade med senaste kärna.

Jag är inte speciellt kåt på att "gradera upp". Att jag alls valde 9.04 med den bärbara hängde ihop med att den hittade 3G-modemet och installerade det utan att protestera. Någon gång kanske jag stoppar in en senare variant, men än så länge är jag jättenöjd med dem jag har. Jag har kört Ubuntu sedan 5.04.

Kahlua
2010-10-10 21:07
#3

Tänkte jag skulle skaffa den nya apple-plattan istället för en mus till datorn och den ska det finnas stöd för i nya kärnan i 10.10. Har aldrig haft några större problem med några releaser, ibland får man lapppa lite tills det kommer en riktig fix men inget är olösligt… som det allltid är på M$ fönsterhanterare.

guraknugen
2010-10-10 23:11
#4

#2: Egentligen behöver man ju oftast inte uppgradera varje gång, men de senaste versionerna har lockat mig med snabbare uppstart och då 8.10 var osedvanligt seg i just uppstarten har detta varit viktigt för mig.

7.04 var den första versionen jag testade och jag blev direkt imponerad över att så fort alla ikoner och sådant var utritat kunde man börja använda systemet i full fart, vilket jag inte kunde i Windows som jag hade innan. Detta var dock bara sant tills jag installerade 8.04 (hade 7.10 däremellan också, men kommer inte ihåg hur den var i det fallet), som visade sig vara förvånansvärt trögt att komma igång med efter uppstart. Inte lika segt som Windows kanske, men näst intill.

Men nu, med Ubuntu 10.04 upplever jag inte detta problem längre i någon större utsträckning, även om just den detaljen var ännu bättre i 7.04. Tidigare versioner än så har jag inte provat. Dessutom startar Ubuntu 10.04 snabbare än någon annan version, även om det bara skiljde cirka 13,5 s mellan 10.04 och 9.10.

Och för mig var det först i och med version 9.04, har jag för mig, som vänteläget verkar funka klanderfritt, i alla fall på min Eee PC.

Tom-B
2010-10-10 23:33
#5

Man behöver alltså inte som på Windiws (har jag för mig), uppgradera varje gång, utan kan göra detta med några uppgraderingars mellanrum?

Utan att då man uppgraderar ta version för version?

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Inkanyezi
2010-10-10 23:48
#6

Man behöver inte uppgradera på samma sätt nej. Även om man har en äldre version så finns i stort sett allting man behöver, mycket dateras ju upp efter hand när man får uppdateringar, och i mitt fall är det väl att jag inte vill byta utseende titt som tätt. Det är annars ganska likt exempelvis Windows i det att man alltid får ett nytt användargränssnitt när man tar hem en ny version, och det tar så klart ett tag att vänja sig. Det går att anpassa, så att det ser ut som förr, men när jag nu är van att ha krysset för att stänga upptill till höger, så vill jag inte plötsligt att det ska ligga till vänster. Kosmetiska skillnader, men jag är van vid hur det ser ut i den som jag kör nu, och jag fortsätter med den tills det är något extra jag kan få ut genom att uppgradera. Jag störs inte av att det tar lite tid att starta, så jag håller mig till 9.04 så länge.

Och jag föredrar .04-versioner av precis samma skäl. De är mer långlivade än de som kommer i oktober. Det är därför de heter LTS.

Annons:
guraknugen
2010-10-11 00:29
#7

#5: Du kan bara uppgradera till nästa version, så om du ska uppgradera från en version till nästa två versioner så måste du uppgradera i två steg. Undantaget är LTS-versionerna: Du kan uppgradera från en LTS direkt till en annan, exempelvis 8.04 direkt till 10.04, men inte 8.10 direkt till 10.04, eftersom inte 8.10 är en LTS-version.

Alla icke-LTS-versioner stöds i 1,5 år, det vill säga det kommer att komma säkerhetsuppdateringar så länge. En LTS stöds dubbelt så länge, så 8.04, som är en LTS, kommer att få uppdateringar ända till april 2011. För serverversionerna gäller 5 år för LTS.

#6: Jag tillhör de som helt klart förespråkar krysset på vänster sida, så jag var lite besviken över att mitt  kryss var kvar på höger sida efter uppgradering, men kom på att det beror på att jag inte använder MetaCity som fönsterhanterare, utan Emerald.

Dock visade det sig vara enkelt att flytta, lägga till och ta bort knappar hej vilt i Emerald, så nu har jag krysset på vänster sida, där det hör hemma. Hade lite svårt att vänja mig vid det men efter två minuter funkade det hyfsat och nu känns det jobbigt när man jobbar med andra datorer där krysset sitter på höger sida…

Tänk dig att du har kanske 5-10 fönster öppna och du vill stänga ett antal av dem. Fönstren är av lite olika storlek och om krysset då är på höger sida måste du förflytta muspelaren en hel del mellan varje klick. Sannolikt är kryssen närmare varandra om de är på vänster sida, i alla fall för mig, och det går då snabbare att klicka på de kryss man vill komma åt. Det är mitt argument i alla fall, och för mig väger det tyngre än att ”vi har alltid haft det på höger sida”…

Visst kan man stänga fönster med Ctrl+F4, men då gör det ju inget om krysset sitter på vänster sida…

Jag tog dessutom bort min minimeraknapp, då den inte behövs när man har fler än ett skrivbord (jag har 16, det vill säga 4×4). Jag tog även bort maximera-knappen då jag kan göra det genom att dubbelklicka på listen.

Sedan har jag lagt till tre knappar på höger sida (krysset är nu ensamt på vänster sida):

  • Rulla upp/ner
  • Alltid överst på/av
  • Vanliga fönstermenyn som annars normalt sitter till vänster
Upp till toppen
Annons: