02. Microsoft Office

Excel

2012-09-04 11:39 #0 av: pierre80g

Hej!

Jag har ett litet problem.

jag har en excel lista med ca: 3000 olika ord,

jag försöker hitta en formel som gör att när jag skriver ett ord i en tom ruta så berättar formelrutan om ordet finns med i min lista : sant eller falskt. jag har provat med

=om(a1=minlista;"falskt";"sant")

men jag får bara värdefel.

jag tror att det beror på att jag inte kan bara markera alla 3000 ord och göra en lista ( minlista ) utan att =om(a1=minlista;"falskt";"sant") summerar alla 3000 orden och därför ger felutslag.

hade det bara varit ett par få ord så kan man bara skriva =OM(a1="ord1";"falskt";OM(a1="ord2";"falskt";"sant")

men det går inte med 3000 ord det kommer att ta dagar

några förslag?

Anmäl
2012-09-04 15:07 #1 av: ru4real

Vet inte hur du löser problemet i excel, men jag är lite nyfiken på varför just excel? Det där låter ju som en ren databaslösning? Excel är bra på att räkna och göra kalkyer, medans Access hanterar data av denna typ mycket bättre.

Anmäl
2012-09-05 08:09 #2 av: pierre80g

För att det är jobbrelaterat och lösningen ska vara tilsammans med kalkyler i execel.

Anmäl
2012-09-05 14:20 #3 av: ru4real

OK. Undrade mest för att jag tyckte det verkade lite bakvänt.

Har du löst det?

Anmäl
2012-09-05 15:21 #4 av: ru4real

Här kanske du kan hitta ngt som hjälper dig? http://www.ozgrid.com/forum/showthread.php?t=90153

 

Anmäl
2012-09-06 15:06 #5 av: pierre80g

jag har kommit så lågt som denna formel =LETARAD(D1;A1:A3500;1;FALSKT())

alltså d1 är där jag skriver texten jag letar efter i a1:a3500

fungerar inte riktigt.

tack! ska kolla

Anmäl
2013-03-26 12:45 #6 av: Greigh

exakt

Anmäl
2013-03-26 18:36 #7 av: Hanna

Gaahd.. Varför puttar du upp varenda tråd för att skriva ett obetydligt ord? O.o

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.