Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 2358 ggr
Calcifer
2016-04-11 00:01

Sälja stationär dator.

Jag funderar på att sälja min stationära dator och köpa en laptop istället då jag förmodligen ska flytta utomlands. Finns det någon sida där man mer specifikt kan ta reda på hur mycket man skulle kunna få för den? Ny kostade den nästan 5000:- och den har ett år på nacken och den har aldrig strulat för fem öre. Naturligtvis vet jag att man behöver specifikationer och så men då detta inte är en annons utan snarare tips på vart man kan ta reda på hur mycket den är värd idag så orkar jag inte leta fram allt det. Vad jag vet om den är att den duger gott och väl till spel som t:ex Sims 3-4 (jag har alla expansioner av 3 installerade samt alla prylpaket och den laggar inte ett dugg) och den klarar av t:ex photoshop, filmer, Skyrim + expansioner och mods så det är absolut ingen dålig dator även om den såklart inte är en magisk maskin som klarar vad som helst.

Men någon som har några tips som sagt på hur man tar reda på hur mycket den skulle vara värd? Har windows 8.1 och innan jag säljer den skulle jag såklart i så fall rensa den på allt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
cookies
2016-04-11 00:55
#1

Kan du hitta en online länk på tillverkarens sida så man kan se vilka komponenter som sitter i, så blir det mycket lättare att värdera :) Se om du kan hitta något modell-nummer på datorn :)

Calcifer
2016-04-11 00:57
#2

Det har jag inga problem att göra, för jag kan lätt hitta den på sidan där jag köpte den då den finns kvar, men som sagt så söker jag en mer tillförlitlig sida än iFokus för att kunna värdera den.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aniara14
2016-04-11 01:02
#3

#2 Kan du inte lägga ut länken till den här också, så fler får se den?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Kaj
2016-04-11 10:03
#4

Du kan även ladda hem gratis programmet Specy från Piriform

Det programmet listar hur din dator är konfigurerad med minne, cpu, grafikkort, diskar, nätverk, ljud etc.

Vad menar du BTW med en mer "tillförlitlig sida än ifoks"?
Tror du inte det finns kunskap här att värdera din dator?

Calcifer
2016-04-11 13:19
#5

Nja, inte riktigt så jag menade, menade mest att jag inte skulle sälja den utefter tips på vad folk på iFokus säger eftersom jag vet att det finns många datorkunniga här, men samtidigt… JAG hänger ju här och jag skulle aldrig lita på min bedömning och det finns såklart fler än jag som skulle kunna värdera den men det betyder inte att det stämmer. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kaj
2016-04-11 15:09
#6

Du kan ju pröva och söka på din modell på Blocket - det ger ju en bra indikation om vad andra lagt för bud på en sådan dator (om någon försökt sälja den modellen förstås).
Du kan även kolla på Ebay för att få en mer global bild av vad en sådan modell ger för bud.

Sist om du inte hittar något på blocket eller Ebay kan du ju pröva och lägga ut den på Ebay eller blocket med auktion och se vad folk är beredda att ge. Om budet blir för lågt kan du dra tillbaka auktionen.

Annons:
Calcifer
2016-04-11 16:42
#7

#6 Tack för tips! :D


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zepp
2016-04-17 19:30
#8

Köpt för 5000 så är den väl värd nu 500!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Calcifer
2016-04-17 20:03
#9

#8 Glöm din dröm. ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zepp
2016-04-17 20:33
#10

😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara14
2016-04-17 23:57
#11

Calcifer, jag ställde en fråga till dig i #3, kan du vara vänlig och svara på den, tack.

Eller vill du absolut hemlighålla vilken dator det handlar om, och i så fall varför?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Calcifer
2016-04-18 00:04
#12

#11 Uhm. Varför är det så intressant att du måste anklaga mig för att medvetet undanhålla information? Det är inte en dator från NASA om du tror det, det är inte classified, direkt, men det låter ju som om det är så…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aniara14
2016-04-18 00:13
#13

#12 Klart att det är intressant vilken dator det är, allt med datorer är intressant tycker jag. Det är ju dessutom helt avgörande när det gäller vilket pris man kan ta för den vid försäljning.

Nej, jag tror inte att det är en dator från NASA, dom har nog betydligt kraftigare maskiner än en vanlig konsumentdator, skulle jag tro.

Eftersom du ännu inte har lagt ut nån länk till den, trots att det gått en hel vecka sen du startade tråden, och du har varit här och skrivit inlägg flera gånger sen dess, så verkar det ju faktiskt som om du tycker det är viktigt att vi inte får reda på vilken dator det handlar om. Och då är det klart man blir lite undrande om varför. Helt naturligt tycker jag.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Calcifer
2016-04-18 00:22
#14

#13 Inte alls naturligt då jag gjorde klart i första inlägget att detta inte är en försäljningsannons utan mer en tråd ifall någon har mer information kring hur man själv på egen hand tar reda på vad ens dator är värd. T:ex om det finns någon hemsida att kika på, om det finns någon webbutik att kontakta osv. Handlar snarare om att eftersom jag inte använder iFokus som försäljningssida så ids jag inte leta fram en länk och lägga in här, svårare än så är det inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aniara14
2016-04-18 00:30
#15

#14 För mig är det i alla fall helt naturligt, men uppenbarligen så har vi olika uppfattningar om vad som är naturligt och inte, och det får vi väl leva med antar jag.

"Ids inte leta fram länken", det låter ju som om det vore jättejobbigt och tidskrävande, och det kan man väl knappast säga. Då kommer det nog att bli mycket jobbigare allt det som du måste fixa med när/om du ska försöka sälja den.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Calcifer
2016-04-18 00:33
#16

Nyckelordet är om. Det hänger på enormt mycket större och i så fall jobbigare saker.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aniara14
2016-04-18 00:38
#17

#16 Ja, jag tycker faktiskt det vore synd att sälja den, eftersom du är så nöjd med den, och den fungerat såpass bra till allt du har använt den till. Så om du kan ordna det hela på nåt annat sätt så vore det ju mycket bättre.

Billiga laptops är inte så värst mycket att ha tyvärr, stationära är vanligtvis bättre på allt, utom bärbarhet då givetvis.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Calcifer
2016-04-18 00:40
#18

Funderar man däremot på att flytta till andra sidan jordklotet där man kommer behöva bo på ungefär 7-8 kvadratmeter och knappt har rum att röra sig så måste man tänka på packning och plats över hur bra nåt är, tyvärr. Men vi får se. Det ligger ganska långt bort än. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aniara14
2016-04-18 00:47
#19

Jag menade så klart att den skulle stanna kvar hemma. En stationär dator, skärm, högtalare, tangentbord och mus är ju inget som man brukar släpa med sig på långresa direkt.

Då är det nog bättre med nåt så litet som möjligt, alltså ännu mindre än en laptop av standardstorlek. Typ surfplatta kanske skulle funka. Dom är i alla fall små och lätta att ta med sig.

Fast det beror ju förstås helt på vad du ska använda den till. Spela vanliga dataspel som t ex Sims 3 o 4 lär ju inte gå på en surfplatta dessvärre.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Calcifer
2016-04-18 01:00
#20

Det är ingen resa, det blir en flytt i så fall, kommer inte ha något "hem" här i Sverige förutom mina föräldrars hus och då är det onödigt att en bra maskin står och samlar damm och inte blir använd på flera år.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Upp till toppen
Annons: