Datorn iFokus

Datorn

Läst 52 ggr
Sindri
2026-02-19 12:23
1

DVD-spelare ej kompatibel med W11?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har uppdaterat min gamla laptop till W11. Nu fungerar inte DVD-läsaren till filmer. Bilder och musik fungerar, men inte filmer. Antagligen någon drivrutin som ej uppdateras då laptops inte längre säljs med DVD-spelare.
En gång har jag lyckats få en apparat att fungera med nytt operativsystem och undrar om det finns något som kan fixa detta också?

Jag har en nyligen uppdaterad VLC.

• Redigerat 2026-02-19 12:24 av Sindri
iFokus AI
iFokus AI
2026-02-19 12:23
🤖

Det verkar som att problemet kan bero på att Windows 11 inte har inbyggt stöd för att spela upp DVD-filmer, vilket kan vara orsaken till att din DVD-läsare inte fungerar för filmer. Här är några steg du kan ta för att lösa problemet:

1. Installera en DVD-uppspelningsprogramvara: Windows 11 saknar inbyggt stöd för DVD-uppspelning, så du kan behöva installera en tredjepartsprogramvara. Ett populärt och gratis alternativ är VLC Media Player, som kan spela upp de flesta DVD-skivor.

2. Kontrollera drivrutiner: Se till att din DVD-läsare har de senaste drivrutinerna installerade. Du kan göra detta genom att gå till Enhetshanteraren i Windows, hitta din DVD-läsare under 'DVD/CD-ROM-enheter', högerklicka på den och välja 'Uppdatera drivrutin'.

3. Windows DVD Player: Om du föredrar en Microsoft-lösning kan du köpa Windows DVD Player från Microsoft Store, men det är inte gratis.

4. Kontrollera regioninställningar: Om du har problem med att spela upp vissa DVD-skivor kan det bero på regioninställningar. Du kan kontrollera och ändra regioninställningarna för din DVD-läsare i Enhetshanteraren.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Sindri
2026-02-19 13:12
1

Efter lite mer research så är det så att Microsoft inte längre uppdaterar drivrutiner för DVD-spelare. Istället säljer man program för 399 eller 599! Tack för det MS - ännu ett skäl att bryta sig loss.

Jag hittade ett gratisprogram som heter anymp4. Men eftersom jag lärt mig att det inte finns några gratisluncher så undrar jag såklart vad som är haken…..
https://www.anymp4.com/sv/player/how-to-watch-a-dvd-on-windows-10.html

Har Windows 10/11 ingen inbyggd DVD-spelare? Oroa dig inte. Följ vår enkla guide för att titta på DVD-skivor smidigt i Windows 10/11 med gratisverktyg.
Carmarino
2026-02-19 19:12
1

#0: Köpte en extern DVD-spelare till laptopen, för jag har en hel del släktforskarprogram som installeras från CD/DVD. Har dock inte testat att spela filmer från den, så jag inte om det funkar. Märkligt dock att inte VLC fixar det.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2026-02-19 19:58
2

#2: Det är nog snarare MS som sett till att inget program klarar det, utom det Power som de säljer. Jag har köpt en extern som jag tänkte ha på annan ort till en laptop som saknar, men den är ju lätt att frakta så den kan få åka fram- och tillbaka.