Excel hjälp! Sorteras varje gång man öppnar?
Hej!
Jag har en Excelfil som jag får varje dag med tusentals olika värden i 20 olika kolumner. För mig är det bara viktigt att se två saker: de högsta värden i två av kolumnerna och 10 rader som jag alltid följer. Kan man på något sätt göra någon formatering som jag kan använda? Min tanke är att varje dag när jag mottar denna Excelfil att jag trycker på en knapp och så sorterar den ut bara den information som är viktig för mig. Är det möjligt? Hur gör man då? Jag har Excel 2010 på engelska..

Du kan ju enkelt ta bort de kolumner du inte vill se
Därefter markerar du de kvarvarande kolumnerna och väljer fliken infoga.
Där väljer du infoga tabell (om kolumnerna hade en rubrik överst bockar du i att tabellen har rubriker - ananrs lämna denna ruta tom så skapas rubriker för varje kolumn av excel).
Nu har du en tabell och kan ställa dig uppe vid rubriken för respektive kolumn och välja den lilla pilen och sedan sortera.
Där kan du antingen välja sortera från högsta till lägsta, lägsta till högsta eller välja Tabellfilter. Där har du möjlighet att välja den 10 högsta elementen (kan ändras till ett annat värde än 10 ifall du vill).
För att göra det hela ännu mer avancerat så kan du även skapa en Pivot tabell - Där kan du automatiskt få fram digram och även filtrera avancerat genom att dra och släppa.
Pivot tabellen finns till vänster om infoga tabell på fliken Infoga.
Du stäler dig i en tabell (ex den vi skapde ovan) och väljer infoga Pivot tabell och sedan anger du om du enbart vill ha en Pivot tabell eller ett Pivotdigaram (detta kan ändras i efterhand efter behov).