Det här med kakor....
Måste inte alla hemsidor erbjuda besökare att kunna kryssa i om och vilka kakor de godkännder?
Visserligen väljer många sajter ett krångligare alternativ där man måste scrolla och klicka, men du kan i alla fall göra det. Personligen skippar jag alla såna sidor - det känns som gjort för att msn inte skall orka, eller missa något.
Men - de där sidorna där man hänvisar till allmänna inställningar i webläsaren, och man måste lämna sidan man tänkte läsa på för att göra inställningarna, gör mig ännu mer irriterad.
Där tror jag väldigt många bara godkänner. Eller gör som jag -lämnar.
Var det verkligen meningen enligt den nya lagen att man skulle få göra det så krångligt för besökare?
#0: Gör som du, bara lämnar när det är för krångligt - om det inte är en sida jag verkligen vill läsa (som t.ex. iFokus). Då tar jag mig tiden att bocka ur alla "berättigat intresse", så det är tur att det inte kommer upp alltför ofta. Har också undrat över om det verkligen är tillåtet att inte ha alternativet "Neka alla", men tydligen är det det eftersom det fortfarande förekommer.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Är det är skillnad för vilken syfte kakan har.
Om sajten inte kan fungera utan kakan, behöver man inte be om tillåtelse först. Det kan t ex vara för en inloggningscookie.
Om det däremot är mer öppet, t ex för statistik, annonser, etc så måste man fråga.
Mvh // Johan
#2: Ingår inte de i de nödvändiga cookiesen som man inte kan välja bort? Tittar man på de förvalda "berättigat intresse" är det väldigt många som knappast kan räknas som nödvändiga.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: Har aldrig riktigt förstått mig på ”berättigat intresse”, men är rätt säker på att det fortfarande handlar om frivillig tredjeparts-cookies.
Mvh // Johan
#4: Ja, det tror jag också, men det är en hiskelig massa som är förbockade som standard och man måste manuellt bocka ur dem eftersom det inte finns något "neka alla"-alternativ.
Är detta på iFokus eller rent generellt i dom där irriterande cookie consent-rutorna?
Sällan styr man över dom själv. Man låter någon annans script hantera det och vilka annonser som får visas. T ex Google har en som dom flesta använder.
Vi har ju inga annonser längre, men använder Google Analytics för att se hur mycket trafik iFokus har.
Mvh // Johan
#6: Det är rent generellt och inte bara iFokus. Tack och lov går det rätt lång tid mellan gångerna man måste bocka ur dem, men om jag inte väldigt gärna vill läsa vad det står på sajten så tar jag mig inte tiden att bocka ur. Det kan ta 5-10 minuter nämligen.
#8: De sidorna är extra irriterande, för du har inte ens en chans att tacka nej.