Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 46 ggr
alva03
2026-05-27 08:46
1

Kan man i (helst) numbers alternativt excel göra följande...

• Checklista där man kan kontrollera vad jordinnehållet är (och det kontrollerade innehållet visas i den kolumnen).
  • Göra en kolumn för bilder för att infoga bilder av växten som automatiskt anpassas till rätt storlek…?
  • Kolumn att kryssa i för att automatiskt få dagens datum inställt som senaste omplantering
  • Kolumn för krukstorlek
  • Jag vill ha en kolumn för släktet, en för arten och en för cultivar.
  • Jag vill ha en kolumn för när jag fick växten
  • Jag vill ha en kolumn som beräknar ålder. Använd antingen kolumnen ”grodatum” eller, om den är tom, ”Köpdatum”.

Kan man göra detta?

MVH Alva <3

• Redigerat 2026-05-27 08:49 av alva03
iFokus AI
iFokus AI
2026-05-27 08:46
🤖

Ja, både Numbers och Excel kan användas för att skapa en sådan checklista med de funktioner du beskriver. Här är en översikt över hur du kan implementera varje funktion:

1. Checklista för jordinnehåll: Du kan använda en kombination av dataverifiering och dropdown-menyer för att skapa en lista med alternativ för jordinnehåll. När ett alternativ väljs, kan det visas i en separat kolumn.

2. Kolumn för bilder: I både Numbers och Excel kan du infoga bilder i celler. För att automatiskt anpassa bilderna till rätt storlek kan du justera cellstorleken eller använda bildformat-alternativ för att ändra storlek på bilderna.

3. Kolumn för dagens datum vid kryssning: Du kan använda en kombination av IF-funktioner och datumfunktioner för att automatiskt infoga dagens datum när en kryssruta markeras. I Excel kan du använda VBA för att automatisera detta, medan Numbers kan kräva ett mer manuellt tillvägagångssätt.

4. Kolumn för krukstorlek: Du kan helt enkelt skapa en kolumn där du manuellt anger krukstorleken.

5. Kolumner för släkte, art och cultivar: Dessa kan vara separata kolumner där du manuellt anger informationen.

6. Kolumn för när du fick växten: Du kan skapa en kolumn där du manuellt anger datumet när du fick växten.

7. Kolumn för att beräkna ålder: Du kan använda en IF-funktion för att kontrollera om "Grobarhetsdatum" är ifyllt och använda det för att beräkna åldern. Om det är tomt, kan du använda "Köpdatum" istället. Funktionen DATEDIF kan användas i Excel för att beräkna skillnaden mellan två datum.

För mer detaljerade instruktioner och exempel kan du kolla Microsofts och Apples officiella supportdokumentation:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar