Kan man i (helst) numbers alternativt excel göra följande...
- Checklista där man kan kontrollera vad jordinnehållet är (och det kontrollerade innehållet visas i den kolumnen).
- Göra en kolumn för bilder för att infoga bilder av växten som automatiskt anpassas till rätt storlek…?
- Kolumn att kryssa i för att automatiskt få dagens datum inställt som senaste omplantering
- Kolumn för krukstorlek
- Jag vill ha en kolumn för släktet, en för arten och en för cultivar.
- Jag vill ha en kolumn för när jag fick växten
- Jag vill ha en kolumn som beräknar ålder. Använd antingen kolumnen ”grodatum” eller, om den är tom, ”Köpdatum”.
Kan man göra detta?
MVH Alva <3
- Redigerat 2026-05-27 08:49 av alva03
Ja, både Numbers och Excel kan användas för att skapa en sådan checklista med de funktioner du beskriver. Här är en översikt över hur du kan implementera varje funktion:
Checklista för jordinnehåll: Du kan använda en kombination av dataverifiering och dropdown-menyer för att skapa en lista med alternativ för jordinnehåll. När ett alternativ väljs, kan det visas i en separat kolumn.
Kolumn för bilder: I både Numbers och Excel kan du infoga bilder i celler. För att automatiskt anpassa bilderna till rätt storlek kan du justera cellstorleken eller använda bildformat-alternativ för att ändra storlek på bilderna.
Kolumn för dagens datum vid kryssning: Du kan använda en kombination av IF-funktioner och datumfunktioner för att automatiskt infoga dagens datum när en kryssruta markeras. I Excel kan du använda VBA för att automatisera detta, medan Numbers kan kräva ett mer manuellt tillvägagångssätt.
Kolumn för krukstorlek: Du kan helt enkelt skapa en kolumn där du manuellt anger krukstorleken.
Kolumner för släkte, art och cultivar: Dessa kan vara separata kolumner där du manuellt anger informationen.
Kolumn för när du fick växten: Du kan skapa en kolumn där du manuellt anger datumet när du fick växten.
Kolumn för att beräkna ålder: Du kan använda en IF-funktion för att kontrollera om "Grobarhetsdatum" är ifyllt och använda det för att beräkna åldern. Om det är tomt, kan du använda "Köpdatum" istället. Funktionen DATEDIF kan användas i Excel för att beräkna skillnaden mellan två datum.
För mer detaljerade instruktioner och exempel kan du kolla Microsofts och Apples officiella supportdokumentation: