Datorn iFokus

Datorn

Etikettdatorköp
Läst 18 ggr
Ellrose
0

Köpa ny dator

Hej, det är dags att införskaffa en ny dator. Den jag har nu har fläkten börjat klaga på så innan den dör helt så tänker jag köpa ny.

-Budget är 5000-10 000kr (helst max 8000)
-Ingen Apple eller så.
-Gärna men 15-16 tums skärm större okej
-Bra minne för bilder/dokument mm

• Ska kunna tas 2-3 usb stickor/hål för användning av flera usb/samt mus
    -Gärna lättare vikt
  • Ska kunna ha word, och enklare program.

Lite om vad den kommer användas till:

• FB/Insta sånt typ
  • Kunna se film (netflix, tv4 play mm)
  • Lättare arbete med inlägg på sidor, hemsidor mm
  • Sitter ca 5-12 timmar vid skärm o jobbar

Jag har just nu en HUAWEI som är ca 5-6 år gammal som varit toppen.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

iFokus AI
iFokus AI
🤖

När du letar efter en ny dator inom din budget och specifikationer, finns det flera alternativ att överväga. Här är några förslag baserade på dina krav:

1. Lenovo IdeaPad 3
  • Pris: Cirka 7 000 - 8 000 kr
  • Skärm: 15,6 tum
  • Processor: AMD Ryzen 5 eller Intel Core i5
  • RAM: 8 GB
  • Lagring: 256 GB SSD
  • Vikt: Cirka 1,85 kg
  • USB-portar: Flera USB-portar tillgängliga
  1. Acer Aspire 5
  • Pris: Cirka 6 000 - 8 000 kr
  • Processor: Intel Core i5
  • Lagring: 512 GB SSD
  • Vikt: Cirka 1,8 kg
  1. HP Pavilion 15
  • Pris: Cirka 8 000 - 9 000 kr
  • Processor: AMD Ryzen 5 eller Intel Core i5
  • Lagring: 512 GB SSD
  • Vikt: Cirka 1,75 kg

Dessa modeller uppfyller dina krav på skärmstorlek, vikt och antal USB-portar. De har också tillräckligt med prestanda för att hantera de uppgifter du beskriver, som att använda sociala medier, titta på filmer och arbeta med enklare program.

Innan du köper, kontrollera alltid de senaste recensionerna och priserna för att säkerställa att du får den bästa affären. Det kan också vara bra att besöka en butik för att känna på datorn och se om den uppfyller dina förväntningar.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
johan
0

Om du ska köra Windows, se till att ha så mycket minne du har råd med.

16 GB absolut minimum. Helst 32 GB. Annars kommer den kännas långsam och gammal samma sekund som du plockar den ur kartongen.

Kan vara värt att kolla begagnat också. Sajter som https://budi.se säljer datorer från konkurslager eller när företag bytt till bättre grejer. Ibland kan man fynda rejält där.

Mvh // Johan

Hållbart och prisvärt med auktioner online. Välj bland överskott, returer, avyttringar och konkursauktioner – smarta val för dig och miljön.
Ellrose
0

Tar gärna tips på dator med så mycket minne som helst som är inom min budget.
Om man ska kolla via sidor med begagnat vad ska man vara noga med att kolla efter?

Som sagt max 10 000kr kan gå upp typ till 11-12 000 men helst under 10 000kr. Jag är rädd om mina saker och den ska gärna kanske klara av att vara okej i minst 3-5 år.

johan
0

#2: Du var tydlig med att du inte ville ha Mac, så jag känner mig dum som pratar om Mac. Men ska man ha en bra dator med lång livslängd där man får mycket för pengarna är Macbook Air oslagbar i dator / krona.

Jag tvingas ha Windows för dom flesta jobb. Har precis fått en sprillans ny bra Dell. Ändå stör det mig redan att fläkten går på den även när den inte används och bara ligger med locket på. Långsammare än min två år gamla Mac.

I min värld är Windows-datorer inte värda pengarna.

Men av dom jag haft, så tycker jag ändå Dell har varit bäst.

Du får kolla runt i butikerna. Mitt främsta tips är att kolla efter minst 16 GB ram, minst 512 GB SSD lagring, Intel Core i7 eller något med ARM-processor.

Träffar du det inom din budget, så är nog märke mindre viktigt.

Mvh // Johan

Ellrose
0

Jag är jättedålig på märken mm.

Vill inte ha en Apple dator men är sen öppen för allt. Kanske Mac som du skriver är en Apple dator jag är dålig på sånt.