Datorn iFokus

Datorn

Läst 103 ggr
Condor
2026-03-28 13:43
1

CCleanern har blivit oseriös

CCleanern har jag haft i många år för att rensa bort skräp från datorn och för att rätta till fel i registryn. Den har alltid gjort datorn snabbare.

Nu köpte jag just en ny dator. Den här gången ingen low budget dator, utan en HP omnibook 7 och beställde också paketet att göra den startklar med alla uppdateringar.

Så klart laddade jag ner CCleanern igen (gratisversionen) och det första den gör är att scanna datorn. Sen hittade den 17 föråldrade drivare, 13 apps som gör datorn långsammare och annat och betecknade läget som kritiskt.

För att rätta till det kritiska läget skulle man behöva betalversionen. Eftersom jag tyckte att det här är mer än skumt, frågade jag copiloten och den svarade att CCleanern skapar fejkproblem för att skapa panik, för att folk ska ta betalversionen. En ny dator kan inte ha alla dessa fel.

Sen förklarade copiloten för mig att tar man betalversionen, byter den ut drivare mot sådana som inte ens är orginal och man inte vet varifrån dom kommer. Den förklarade för mig att allt som cleanern kan, kan också de moderna windows programmen och sen talade han om för mig hur man ställer in den.

Med andra ord: CCleanern behövs inte längre och skapar mer problem än vad den löser.

Fornöga
2026-03-28 15:20
2

#0 Har samma uppfattning, jag fotade ut CCleaner (gratisversionen) för gott för några månader sedan. Synd- länge tjänade den mig och min dator väl…🤷‍♂️

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2026-03-28 15:21 av Fornöga
Condor
2026-03-28 15:32
2

#1:

Jag kommer också att rensa bort min. Eftersom man inte kan lita på den längre, skulle jag inte ens vilja ha betalversionen gratis.

Tycker också att det är synd att programmet som gjorde mig goda tjänster i många år inte duger längre.

snowy00
2026-03-28 18:32
3

#0:

Den förklarade för mig att allt som cleanern kan, kan också de moderna windows programmen och sen talade han om för mig hur man ställer in den.

CCleanern har jag bara använt för ganska länge sen… Men vad jag kom att tänka på är att jag nu mer inte har ett separat antivirusprogram heller, utan kör med enbart Windows defender. (och routerns brandvägg så klart).

Antivirusprogram är ofta dyra, och min uppfattning är att Windows defender räcker som skydd, nu för tiden…

Condor
2026-03-29 11:52
1

#3:

För många räcker Windows defendern. Jag har Bit defendern premium, för att den har finesser som Windows defendern inte hat, t.ex. kryptomining skydd, skydd mot bedrägeri, scam skydd, e-mejl scanner, VPN, anti tracker, zero day skydd och annat.

Premium versionen kostar 69,99 euro om året och jag kan skydda 5 datorer med den.

snowy00
2026-03-29 12:04
1

#4:

Okej. Jag hade länge Norton AntiVirus, men verkar nu klara mig utan den.😊