Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1755 ggr
[hananas]
0

Min dator tjuter?

Köpte för inte så länge sen massa delar till att bygga ihop en egen stationär dator, det var min dåvarande sambo som byggde ihop den så jag vet inte om han satte grejerna fel eller inte. Men min dator tjuter ganska ofta, hela tiden för att va mer exakt. Det är inga höga ljud, den piper liksom med mellanrum och det stör mig jättemycket, allt fungerar som det ska, ingenting som syns att det är fel iaf. Vad kan det bero på? Pipen som låter har inga jämna mellanrum, utan det kommer och går hela tiden, samma ljudnivå men ojämnt och jag får huvudvärk av det…. Hjälp :(

Kaj
0

Kan ju vara vad som helst om man gjort ett hembygge. Ex att hårddisken sitter lite fel och skapar vibrationer, att fläkten på moderbordet inte är fastskruvad helt etc…

Är ju svårt att veta - antingen om du kan själv får du öppna den och se var ljudet kommer ifrån och se om denna delen idatorn sitter lite löst eller så - eller om du inte kan/vill det själv är det att lämna in på service hos någon och då kan det kosta en slant.

Jag rekomenderar aldrig hemmabygge då det idag finns så många olika modeller av datorer att de bör passa de flesta behoven samt att de är så pass billiga att jag inte tycker att man tjänar någiot på att bygga själv. Annat än om man tycker det är kul och har kunskapen förståss.

Inkanyezi
0

Ett av de vanligaste skälen till sådant ljud som du beskriver är att något går emot en fläkt, ofta en kabel. Det kan också vara en fläkt som har ett dåligt lager. Du kan först titta på alla fläktar och se om det skulle kunna vara något som går emot. Sedan kan du koppla ur en av dem i taget om du inte hittade ljudkällan, och se om ljudet försvinner när en viss fläkt kopplas bort.

Zepp
0

Koppla bara inte bort CPU-fläkten.. det tar bara någon minut så har du bränt CPUn!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
0

Som Zepp säger, koppla inte ur den, men du kan stoppa den ett ögonblick med fingret, och om ljudet försvinner när den står still och kommer tillbaka då du släpper den igen, så har du hittat det som åstadkommer ljudet.

Ett stetoskop kan vara till nytta också när man ska hitta en ljudkälla.