Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1885 ggr
Cavello
0

Fujitsu Siemens Amilo Li1758

Funderar på att köpa den här. Finns det någon som har erfarenhet av den?

Mvh Matilda Andersson | www.mphotograph.2u.se

Cavello
0

*putt*

Ingen som har några åsikter?

johan
0

Vet inget om den. Jag har har en Fujitsu Siemens Scaleo C och den har pajat två gånger på 18 månader. När den går sönder måste du själv betala frakten till reparationsfirman i Norrköping.

Jämför t ex med Dell som kommer hem till dig och hämtar datorn… Och av de tiotal Dell jag haft de senaste åren både hemma och på jobbet har ingen gått sönder…

Mvh // Johan

Cavello
0

Ok. Vi har en stationär Fujitsi Siemens här hemma och den har tuffat på de senaste två åren. Hm… Går det att köpa en hyfsad Dell för mellan 7000-9000kr.?

~ MVH Matilda Andersson | www.mphotograph.2u.se ~

johan
0

#3: Absolut! Kolla deras Dimension-modeller t ex.

Mvh // Johan

Hawknestgrove
0

Har fått hem min AmiloLi1705

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

Ja, än så länge… HAr lärt mig uppskattan min dunderburk, då jag har en mycket snabbare processor i den. Men den andra fyller den funktionen den ska. Men den där styrplattan, den gillar jag inte. Kör med mus

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Cavello
0

Okay. Nu måste jag fråga en till sak om laptops :) Kör ni med mobilt bredband eller med router?

JimJ
0

Mobilt bredband är dyrt och brukar kosta runt 5:- / Mb. Då är det självklart att man istället tecknar ett bredbands-avtal med någon leverantör och kör med trådlös router om man hade tänkt vara uppkopplad hemma. Ett mobilt bredband är dock bra att ha vid sommar-stugan eller då man ska åka tåg. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Cavello
0

Okay. Men jag såg ett erbjudande från Telia igår i en Teliabutik. Det handlade om mobilt bredband (Dygnet runt) och kostade 199kr i månaden. Såg inget i det finstilta om att överskriden data skulle kosta?

/ Matilda Andersson - www.mphotograph.2u.se src="http://hastfoto.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

JimJ
0

Jag såg det nu. :-)

Dock är det en uppkoppling som inte kan kallas för bredband. Har du otur, saknar du även teckning för det mobila bredbandet där du bor. Desutom begränsar dom hastigheten rejält om man använder mer än 5 Gb trafik i månaden. 5 Gb fungerar om man bara surfar, chattar och läser e-mail. :-)

Jag skulle ändå satsa på ett vanligt bredbands-abonnemang och kanske ett mobilt-bredband vid sidan om ifall du reser mycket.

Planerar du att åka bort en vecka över sommaren och en annan vecka i vinter, blir det bättre och billigare att skaffa ett refil-kort till ditt mobila bredband, som du själv kan fylla på med så mycket pengar du behöver surfa för under semestern. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Cavello
0

Okay, tack så mycket! Här hemma tycker de att vi ska koppla bredbandet med en raouter och dessutom snabba på det. Har bara 0.25mb/s nu.

JimJ
0

Bor du mitt i staden kan du kolla med din hyresvärd eller kommun om du har tillgång till stadsnätet. Då får du en otroligt mycket högre hastighet för ett mycket billigare pris än ADSL. :-)

2 Mbit tycker jag borde vara minimum-gränsen på all uppkoppling. Så jag tycker definitivt att du ska uppgradera lite. Du kommer att märka en enorm skillnad. :-)

Cavello
0

Jag bor ca 3km utanför centrum men det är fortfarande i "stan" med Halmstadmått mätt. Precis vad jag också tycker men far min tycker att det räcker med 0.25mb/s då han bara betalar räkningar men resten av familjen börjar tröttna på det sega internet som aldrig laddar. Värst är det på kvällarna då det inte går att komma in någonstans.

Börjar fundera på om det är värt att betala 2000kr extra för en 1758 då det finns en 1817 för 6999kr på rean. Skillnaden vad jag kan se är mindre internminne (RAM?) och annan processor. Jag är nu ingen expert på datorer men det verkar vara en ok dator för internet och bildbruk.

JimJ
0

En dator för 6999:- lär fungera fint att redigera bilder med. Det finns dock betydligt mycket billigare datorer som skulle lämpa sig utmärkt för dig. Du kan lätt få en för 3.000:-. :-)

Ta en titt på proxdata, jmedata, datorbutiken, komplett. Där finns mängder med otroligt billiga datorer. :-)

RAM-minnet ska helst inte understiga 1024 Mb. :-)

Cavello
0

Menade givetvis 1718 x)

Vill helst känna lite på datorerna innan jag köper dem och här i stan ligger nog den billigaste datorn på 4999kr men vad försäljarna säger är de mer surfdatorer då de körs med Vista och har 512mb RAM och rätt dålig batteritid.

Pår vår stationära dator har vi 1024MB ram och kör den med XP men den är rätt seg om jag kanske har tre IE fönster öppna, MSN, Photoshop och Mina bilder mappen. Vad jag har hört så kräver Vista mer i RAM än vad XP gör är det då en dålig idé att köpa sig en dator med RAM minne på 1024MB?

~ MVH Matilda Andersson | www.mphotograph.2u.se ~

JimJ
0

Om du ska köra Vista, ska du ha MINST 1024 Mb RAM. Rekommenderat är 2048. :-)

GHz´en på processorn har den största rollen i hur snabb datorn är och hur mycket den klarar av att ha igång samtidigt. Helst ska du ha en Core 2 duo processor. Då klarar du dig utmärkt med photoshop, msn, mina bilder och internet explorer, utan att datorn blir för seg att använda. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Cavello
0

Då låter det som om det dyrare alternativet verkar vara bättre. Vad jag läst så verkar processorn vara en sådan som du beskriver.

När jag sitter med XP datorn så hänger den sig ibland speciellt om jag använder Photoshop Elements och är inne i Snabbredigeringsläget. Kanske vore en dålig affär att köpa en Vistadator med samma antal MB i Ram minne?

~ MVH Matilda Andersson | www.mphotograph.2u.se src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" /> ~

JimJ
0

Att datorn hänger sig, kan ju bero på väldigt många ting.
Jag har 512 Mb RAM i den datorn jag sitter på nu. Jag använder Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, Outlook Express, Word 2007, Internet Explorer och Flock. Alla brukar är igång samtidigt nästan dygnet runt. Sedan kör jag även krävande bakgrunds-processer. Visst går datorn mycket långsamare, men aldrig så den blir oanvändbar eller låser sig. Jag har en Inte Core 2 Duo processor. Mer vet jag dock inte om datorn, den är relativ ny. :-)

Min förra dator var en AMD Athlon XP 2600+ med 768 Mb RAM. På den gick det knappt använda Adobe Photoshop samtidigt som man hade Internet Explorer igång.

Därför skulle jag satsa på en Intel Core 2 Duo processor, eller AMD´s motsvarighet, vars namn jag inte har koll på. :-)

Vill du ha Windows Vista och köra de program du nämner ovan, räcker det nog med 1024 Mb RAM. Men om du vill att det ska flyta på ordentligt, är 2048 att rekommendera. Dock har jag aldrig använt Windows Vista, eller ens sett hur det ser ut. Men folk brukar säga att 2048 är vad som igentligen behövs. :-)

Jag skulle satsa på en Windows XP, men det är kanske för att jag inte har någon erfarenhet av Windows Vista. Om du bestämmer dig för Windows XP, bör det isåfall räcka med 1024 Mb RAM. Det går ju desutom att uppgradera ifall det skulle behövas. Ett billigt 512 Mb RAM-minne, kostar inte mer än 400 kronor idag. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson