Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2080 ggr
Essentials
1

Usb-uttag fungerar inte

Hej!
När mina föräldrar skulle starta sin dator ikväll, var den helt död, trots att den fungerade imorse utan problem. Datorn reagerade inte alls när man tryckte på startknappen. Lyckades fixa detta genom att dra ur strömkabeln och trycka på startknappen tio gånger, så själva datorn är igång. Men nu är istället problemet att datorns uttag inte fungerar. Varken mus, trådlösa usb-adaptern eller skärmen fungerar, lyser inte ens. Datorskärmen står och blinkar som vanligt, men är helt svart, förutom startbilden som dyker upp när man startar om skärmen. Så någon som har någon tanke på vad det kan vara?

Tack på förhand.

Zepp
0

Låter som att kraftagregatet gett sig alternativt någon krets på moderkortet.. alternativ2 hårddisken.

Stationär eller bärbar?

Dra i alla sladdar, tryck i alla kontakter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
0

Har det varit åska?

Essentials
0

Tack för svaren, det är en stationär dator. Ingen åska på länge, har testat att trycka i alla kontakter och sladdar, men inget verkar hjälpa. Måste vara något som gett sig, tråkigt nog.

SqueezZ
2

Kolla så ramminnena sitter i riktigt, om dom gör det prova att köra dem en och en, alltså tryck i ena och starta datorn. Är en av dem trasig så startar inte datorn. Kom ihåg att jorda dig själv och dra ur strömsladden innan, då komponenterna i datorn är väldigt känsliga

I7 3770k 3.5@4.4Ghz - H100i - Asus Maximus Gene V - Gtx680 2 gb Driver 313.96 - Corsair 8gb ram - Corsair 750W - CM Storm Sniper http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/SqueezZ90 http://www.youtube.com/user/squeess?feature=mhee

Zepp
0

Jupp, först öppnar man chassit, startar och känner på HDn om den snurrar!

Gör den det så startar man om, går in i BIOS och kollar om bioset känns vid någon hårddisk!

Gör den det testar man minneskapslarna, tar ut alla utom en, sätter i nästa osv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
0

Och så lyssnar man också om moderkortet ger ifrån sig några pip, vilka man i så fall kollar av mot manualen för moderkortet.

Essentials
0

Tack för era svar, jag försökte kolla så gott jag kunde enligt era beskrivningar, men är inte jätteduktig på datorer. Tyvärr var det moderkortet som hade gett sig. 

Som grädde på moset har även min egen stationära börjat krångla nu, aldrig får man vara nöjd! Har fått blue screen ett antal gånger de senaste dagarna, och även upplevt att den luktat bränt vid ett tillfälle då ett tungt spel varit på. 

Undrar nu självklart vad detta kan bero på. Jag fick meddelandet "Stop: 0x0000008E (0xC0000005, 0x94555174, 0x9F3525A0, 0x00000000)" vid blue screen sist, om det säger något. Oroar mig lite över den där brännlukten också, vad kan det vara? Den är lite över ett år gammal och jag har aldrig tidigare varit med om att den luktat bränt. Kan tillägga att det är en speldator, som klarar av tunga spel bra, inget lagg eller liknande. Dock brukar den bli ganska varm vid spelande, men inte så varm så att jag oroat mig för det.

Tacksam för svar.

SqueezZ
0

0x0000008E - Fel på minnena, överklockat? ett trasigt? eller virus-, kan också va hårdvara eller hårdvara drivers som är fel/fel inställda.

0xc0000005- updatera windows service packs.

Ja om det luktar bränt kanske du ska ta en damm rensning i hela datorn

I7 3770k 3.5@4.4Ghz - H100i - Asus Maximus Gene V - Gtx680 2 gb Driver 313.96 - Corsair 8gb ram - Corsair 750W - CM Storm Sniper http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/SqueezZ90 http://www.youtube.com/user/squeess?feature=mhee

Ladydragon
0

#7 det är alltid bra att hålla koll på tempen i datorn du kan prova att ladda ner HW monitor och se vad du har för temp 

att det lukar bränt skulle jag ta som ett dåligt varningstecken och försöka hitta orsaken så snabbt det bara går…..
går alla fläktarna som dom ska? dammrensning är en god idé och sen kolla tempen….

[VSK]
0

Håller med 8 & 9.

glöm inte göra rent nätdelen oxå.