Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 820 ggr
Oscar
0

Vista x32 och x64

Vad är egentligen den praktiska skillnaden mellan x32 och x64? Märker jag någon skillnad i verkligheten om jag har den ena eller andra?

johan
0

Det hänger ju på vilken processor du har. Om du har en 32-bitars processor kan du inte köra x64 och kör du x32 på en 64-bitars processor så utnyttjar du inte din bättre processor.

Så självklart ska du anpassa Vista efter din hårdvara.

Mvh // Johan

Oscar
0

Jag tror jag har en 64-bitars processor. Så det märks skillnad om jag byter till en x64 version då? Jag undrar liksom om det är värt det…

Går det att bara uppdatera eller behöver jag göra en nyinstallation?

Oscar
0

Ok, nu sitter jag här o ska försöka installera ett 64 bits Vista på min dator, men datorn vägrar boota från skivan. Jag har kollat bootordningen i BIOS. Har även provat med den gamla 32-bits skivan och den vägrar boota från den med. Detta är första gången jag använder Vista, är det nåt särskilt man måste göra för att installera om OSet eller ska det funka som på en XP-maskin?

vastberg
0

Det ska fungra som med en "vanlig" XP-installation.

Skillnaden mellan versionerna är att x64 är "säkrare" från intrång och virus men nackdelen är att inte lika många program är kompatibla med den versionen, såsom drivrutiner till grafikkort, ljudkort osv.

En annan fördel med x64 är att den stödjer mer minne, medan x86 "endast" har stöd för upp till 4Gb RAM.

JimJ
0

Är det kanske fel på skivan Oscar? Ring återförsäljaren eller Microsoft och be om en ny. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Oscar
0

Jag fick det att fungera till slut. Var tvungen att sätta hårddisken i en annan SATA-port.