Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1096 ggr
jp79s
0

Rätt USB till externt Tv-kort?

Jag har köpt ett externt tv-kort (Hauppauge WinTV HVR-900 (DVB-t))som ska anslutas till en USB-port i datorn. Har installerat men kan inte få in några kanaler :(

Nu har jag funderingar på om det kanske beror på att det är USB 1.1 på datorn - då ska det tydligen inte fungera - eller om det är något annat fel. Är det USB 2.0 så ska det fungera.

Hur kollar man vilken typ av USB som finns på datorn?

mvh

/jp79s

JimJ
0

Alla nyare datorer har USB 2.0 som standard. Har du alla papper kvar som följde med vid köpet av datorn (manualer m.m). Leta isåfall upp manualen eller specifikationerna för moderkortet så ska det stå där. :-)

Nu vet jag inte så mycket inom det här området. Men är det inte så att du behöver koppla anntenen via din digitala tv-mottagare för att någon kannal ska fungera? :-)

Lycka till,

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

jp79s
0

Antennen är kopplad till det externa tv-kortet som är kopplad till USB-porten..

Möjligt att jag missat någonting?

JimJ
0

Om du kopplar in antenn-sladden direkt i tv´n får man väl inte in några kannaler eftersom allt är digitalt nu och man behöver en digital mottagare? Måste man inte även då koppla in antennen i den digitala mottagaren och sedan använda en till antenn från ett annat uttag i digitalmottagaren till tv-kortet? :-)

Jag vet ingenting om det här, men jag tror det är så? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Oscar
0

Det finns TV-kort med både digitala och analoga mottagare. SÅ det beror på vilken modell man har.

Cartman
0

#0 Högerklicka på Den här datorn. Sen Egenskaper/Maskinvara/Enhetshanteraren/Universal Serial Bus Controllers (längst ned). Om det någonstans i listan över USB-enheter står USB2 (i en textrad) så har du USB 2, annars inte.

jp79s
0

#4 Tv-kortet är både digitalt och analogt

#5 Tack för rådet.. Det verkar som om datorn inte har USB 2.0

Kan därmed inte ha just det tv-kortet. Kanske finns andra tv-kort som är kompatibla med en äldre USB. Alternativet kanske skulle vara ett internt tv-kort(?) men vill helst inte öppna datorn då jag inte är någon hejare på att sätta in kort i datorn och så..

Har ni några förslag så är jag öppen för de.

Mvh /jp79s

Shilo
0

Köp ett löst USB 2.0 kort och sätt i burken, så kan du behålla ditt TV-kort..

JimJ
0

Jag har USB2 och enheter inkopplade som kräver USB2. Men det står ingenting om det i enhets-listan. :-)

Shilo
0

Jag har en inställning för USB i BIOS också, kanske den står fel i din burk..

För USB 2.0 ska det vara "Hi-Speed"…(480Mbps).

"Full-Speed" är bara 12Mbps.

pentsium
0

skaffa ett usb 2.0 pci instickskort, finns på bla biltema för bara 120:-

jp79s
0

Har fått problemet avklarat.

Det var signalen till antennen som var för svag och jag fick därför inte in några kanaler. Provade att koppla in en vanlig antennsladd som var ansluten i tv-uttaget till tv-kortet och fick fram analoga kanaler i datorn :)

Så det hela fungerar..!

Tack så mycket för att ni ville hjälpa till.

/jp79s